Dlaczego w trakcie jazdy autem zapala się kontrolka oleju? Czy to poważna usterka? Co sygnalizuje czerwona kontrolka oleju? Czy to objaw poważnej awarii? Co mogło ulec uszkodzeniu w samochodzie? Na te wszystkie pytania znajdziecie odpowiedź w naszym artykule.
Olej silnikowy jest niezbędny do pracy każdemu silnikowi tłokowemu. Ogranicza on m.in. tarcie pomiędzy poszczególnymi jego elementami, odprowadza ciepło od gorących podzespołów (zwłaszcza tłoków i wałków rozrządów) czy dba o czystość wnętrza silnika wymywając niepożądane zanieczyszczenia.
Problem zaczyna się wtedy, gdy w układzie smarowania silnika zaczyna oleju brakować. Symptomy tego zjawiska zdradza albo niski poziom oleju na bagnecie silnika, albo świecąca się kontrolka niskiego poziomu oleju. W tym drugim przypadku może ona jednak sugerować inny problem z autem – zbyt niskie ciśnienie oleju w jednostce napędowej. Bagatelizowanie tych sygnałów może zakończyć się zatarciem silnika i bardzo kosztowną naprawą.
Zobacz: Jaki olej wybrać do danego silnika? Syntetyczny czy mineralny?
Ciśnienie oleju we właściwie pracującym układzie smarowania zależy od temperatury jednostki napędowej i jej prędkości obrotowej. Z kolei o prawidłowym ciśnieniu oleju w trakcie pracy silnika na biegu jałowym („luzie”) decyduje stan układu smarowania (m.in. jego drożność), a tym samym opory jakie stawia on przepływającemu olejowi.
Przyczyny niskiego ciśnienia oleju w silniku
Powodem zbyt niskiego ciśnienia oleju w silniku może być niedostateczna jego ilość w układzie, nieprawidłowo działająca pompa oleju, czy niesprawny zawór przelewowy ograniczającym przepływ oleju. Co ważne, problem ten może mieć swoje źródło w zbyt niskiej lepkości oleju. Może ona być spowodowana albo źle dobranym olejem do danego silnika, albo jego rozcieńczaniem na skutek spływania paliwa do miski olejowej paliwa (np. przez zbyt krótkie wypalanie filtra cząstek stałych) bądź jego mieszania się z płynem chłodzącym.
Problemy z właściwym ciśnieniem oleju mogą być także spowodowane nieszczelnością układu smarowania na uszczelnieniach wału korbowego, wałkach rozrządu, głowicy z kadłubem, miski olejowej z kadłubem czy pokrywy rozrządu. Często zdarza się, że winny spadku ciśnienia oleju w układzie silnika jest zbyt luźno osadzony korek spustowy oleju, zatkany filtr siatkowy albo niedokręcony lub nieszczelny filtr oleju. W mocniej zużytych silnika w grę wchodzą także nadmierne luzy pomiędzy pracującymi ze sobą podzespołami, które wyposażono w dopływ oleju (np. łożyska wału korbowego).
Nie bagatelizuj kontrolki niskiego ciśnienia oleju
Jak widać problem ze zbyt niskim ciśnieniem oleju w silniku może mieć bardzo trywialnie i łatwe do wyeliminowania źródło. Czasem wystarczy po prostu wymienić olej na nowy albo dokręcić filtr oleju. W niektórych przypadkach (np. w silniku Diesla Mazdy 2.0 MZR-CD) za spadek ciśnienia może odpowiadać zatkany smok olejowy, który wystarczy oczyścić. W żadnym wypadku nie można jednak bagatelizować sygnałów wysyłanych nam przez auto. Jeśli kontrolka ciśnienia oleju zapala się na biegu jałowym albo w trakcie jazdy, to koniecznie należy sprawdzić poziom oleju w jednostce napędowej, a jeśli ten jest właściwy to poddać kontroli kolejne elementy auta lub oddać auto do mechanika. Więcej na temat zapalania się kontrolki niskiego ciśnienia oleju przeczytacie w poniższym artykule:
Zobacz: Kontrolka niskiego ciśnienia oleju – dlaczego się zapala?
Witam co może powodować brak oleju w chłodnicy olejowej-? Po około 15-minutach po wyłaczeniu Silnika- system nie jest już wystarczajaco napełniony olejem między filtrem a pompą i czujnik ciśnienia oleju informuje o nie wystarczające ciśnieniu!- I gdy ponownie odpalam silnik po 20-stu minutach czerwona kontrolka Oleju gaśnice po czterech sekundach i jest znowu dobrze- do ponownego wyłącznia na około 20 -scia minut…..?????
zawór zawrotny nie trzyma i olejch zschodzi
Witam
Mam problem w hundai i 40 13 rok 1.7
Zaczęła mi migac kontrolka oleju poczym się zapaliła nie mając możliwości stanąć na autostradzie troche na tej kontrolve przejechalem poczym zatrzymałem się zgasiłem silnik i po jakimś czasie pojechałem dalej teraz kontrolka sie zapala gdy dodaje gazu i wchodzi na 250 tys obrotów gdy pusxcze gaz zgasnie A jeśli delikatnie dodaje gazu nie oświeca sie lub delikatnie zazy
gdy na postoju mu depne nie zapala się wogole co jest grane pomorze ktoś ????
Jaki stan oleju?
Najprawdopodobniej chłodniczka egr jest zapchana spalinami. W pierwszej kolejności kup płukanke do czyszczenia silnika a jeśli to nie pomoże wymień chłodniczke egr.
witam mam proble w swojej audi a4b5 z jednostką napędową 1.9ti 90 km podczas jazdy zapala mi się kontrolka cisnienia oleju mniej więcej po przejechaniu 20 km zapala się na 34 sekundy i gasnie wymieniony został filtr olej czujnik i sprawdzone cisnienie wszystko jest ok silnik nie chałasuje panewki nie stukają jest wszystko spoko a nadal jest ten objaw szukam wszedzie porad moze wy mi wyjasnicie co się dzieje
Witam
Moj problem polega na tym że w Chevrolet Captiva 2,2 Tdi 184 km od jakiegoś czasu zapala się kontrolka cisnienia oleju, zapala się na 1 sek czasami na 3 sek czasami na 10 sek w tym czasie auto traci moc i nie reaguje na pedal gazu. Objawia się to w różnych przypadkach, czasami jak przyspieszam a czasami jak hamuje. Został już wymieniony czujnik ciśnienia oleju. Macie jakieś inne pomysły co może być? Dodam że jeżdżę Ju tak od dłuższego czasu i poza wkur…… mnie nic się nie dzieje
Sprzedać. Nie sądzę że znajdziecie mechanika który znajdzie przyczynę bez wymienienia połowy silnika.
To może być jedna z świec żarowych.