Układ wydechowy M Performance wykonany z tytanu i ultralekkiej stali to najnowsze dzieło inżynierów z BMW M GmbH przygotowane dla BMW M3 i M4. Ma on poprawić nie tylko wizualne walory tylnej części samochodu, ale przede wszystkim jakość emitowanego przez tłumik dźwięku.
Układ wydechowy M Performance wykonany jest z kilku rodzajów materiałów. Rury dolotowe, które doprowadzają powietrze z silnika do tłumika zrobione są z ultralekkiej stali szlachetnej (tzw. stal nierdzewna). Z kolei tłumik M Performance wykonany jest w całości z tytanu, podobnie z resztą jak cztery jego końcówki o średnicy 80-milimetrów. Te ostatnie mogą być na życzenie klienta zastąpione karbonowymi końcówkami o średnicy 93 mm. Zarówno tytanowe jak i karbonowe końcówki posiadają duże logo M. Na tłumiku umieszczony jest natomiast pokaźnych rozmiarów napis M Performance.
Zalety tytanowego wydechu w samochodzie
Nowy układ nie tylko wygląda lepiej niż standardowy, ale jest od niego także wyraźnie lżejszy. Zastosowanie tytanu do produkcji tłumika oraz ultralekkiej stali szlachetnej pozwoliło ograniczyć jego masę o 32% (czyli aż o 8 kg) .
Jakie korzyści niesie za sobą zastosowanie tytanu w układzie wydechowym? Tytan w porównaniu do żelaza czy stali jest odporny na korozję (także chloru i wody morskeij), bardzo lekki a przy tym niezwykle wytrzymały. Na skutek kontaktu tytanu z tlenem na jego powierzchni tworzy się pasywacyjna warstwa tlenku tytanu o grubości ok. 2 nm (po czterech latach osiąga grubość 25 nm), która dodatkowo zwiększa odporność na korozję! Niska masa, wysoka wytrzymałość (w stosunku do gęstości) i temperatura topnienia sprawiają, że stanowi budulec najnowocześniejszych statków powietrznych, w tym myśliwców stealth (niewykrywalnych dla radarów) i promów kosmicznych.
Jak działa aktywny wydech w BMW M3?
Układ wydechowy M Performance podobnie jak standardowy model, posiada elektronicznie sterowane przepustnice, sterujące przepływem powietrza w jego wnętrzu. Za pomocą przycisku zainstalowanego w każdym BMW M3 i M4 tzw. Motordynamic kierowca może wybrać barwę dźwięku emitowanego przez wydech. Nawet w trybie Efficient jest on zdecydowanie bardziej donośny niż w klasycznym M3/M4, ale na jego częstotliowść pracy została tak dobrana, aby nie męczył w czasie zwykłej jazdy na co dzień.
Z kolei w trybach Spor i Sport Plus brzmi on głośno, donośnie i zdaniem producenta ma przypominać dźwięk samochodu wyścigowego z DTM. Faktycznie tak jest o czym nasza redakcja miała okazję się przekonać, ale o tym już niedługo.
Tajemnicą wydechu są elektrozawory otwierające lub zamykające gazom wydechowym bezpośrednią drogę do jego ujścia. Gdy zawory są zamknięte, gazy przekierowywane są do tylnego tłumika, gdzie ich siła jest absorbowana, a dźwięk wyciszany. Traci na tym jednak dynamika auta, bowiem próbującym ujść z silnika gazom stawiany jest opór. W trybach Sport i Sport Plus zawory w wydechu są otwarte a jego konstrukcja przypomina tzw. tłumiki przelotowe. Gazy znacznie szybciej opuszczają wydech (nie trafiają do głównej części tłumika tylnego), ale zjawisku towarzyszy znacznie wyższy hałas.
Dodaj komentarz