REKLAMA

Miękki dach w sportowym kabriolecie – co z trwałością i szybką jazdą?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Lexus · Dodane: 5 maja 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Kabriolet z miękkim dachem powinien być równie szybki jak coupe, a jazda z prędkością maksymalną nie może powodować obaw o ewentualne uszkodzenie dachu. Tak twierdzi Lexus. Ale jak trwały jest taki miękki dach? Czy mechanizm wytrzyma wieloletnią eksploatację? Na przykładzie Lexusa LC 500, pierwszego kabrioletu z miękkim dachem japońskiej marki, zobaczycie jak projektuje się nowoczesny, płócienny dach.

Lexus długo zwlekał z wprowadzeniem własnego kabrioletu z miękkim dachem. Co prawda w przeszłośc miał i w ofercie m.in. model SC, ale miał on stalowy dach składany. Luksusowy kabriolet LC Convertible to pierwszy samochód japońskiej marki ze składanym, miękkim dachem. Dlatego inżynierowie marki nie szczędzili wysiłków, by stworzyć dla tego modelu idealny dach. Nowy dach nie tylko nadaje sylwetce LC Convertible elegancki, wyszukany kształt, który bezpośrednio nawiązuje do wersji LC Coupe. Dzięki przemyślanej konstrukcji działa cicho i szybko, a przy tym zdaniem producenta nie ogranicza cennej przestrzeni ładunkowej, gdy jest złożony. Ale jeszcze ciekawsze są założenia techniczne jakie dla niego przewidziano w kontekście trwałości i jazdy z maksymalnymi prędkościami.

Trwałość materiałowego dachu w kabriolecie

Większość osób, które rozważają zakup kabrioletu, poważnie zastanawia się nad trwałością dachu. W końcu składa się on z wielu elementów mechanicznych, które muszą opierać się działaniu wody, chemii czyszczącej, piasku, mrozu i innych czynników zewnętrznych. Inżynierowie przewidują, że przez około 10 lat mechanizm składanego dachu będzie działać bez potrzeby regulacji, jednak Lexus w modelu LC nie poprzestał na tym, oczekując najwyższej jakości i niezawodności. W końcu auto kosztuje ok. 500 tysięcy złotych! Dlatego zbadano granice wytrzymałości dachu, stwierdzając po intensywnych, dokładnych testach, że może wytrzymać około 18 000 cykli otwierania i zamykania, zanim pojawi się jakikolwiek, najmniejszy nawet problem.

Płócienny dach Lexusa LC 500 ma stanowić pokaz możliwości japońskiej myśli technicznej. Ma być trwały, szybki w działaniu i dostosowany do szybkiej jazdy.

Podczas wnikliwych badań udowodniono, że system zachowuje swoją sprawność również w bardzo niskich temperaturach i podczas opadów śniegu. O ile w przypadku niemieckich marek Premium jakość wydaje się być często niewspółmiernie niska do ceny pojazdu, o tyle Lexusy do dziś uważane są za jedne z najbardziej trwałych aut. Można zatem przypuszczać, że skoro japoński koncern tak się chwali tym mechanizmem, to zapewne został on wyjątkowo dobrze opracowany.

Kabriolet ma być równie szybki jak coupe

Lexus LC 500 ma pod maską wolnossący silnik V8 o pojemności aż 5-litrów i mocy ponad 450 KM. W Lexusie przyjęto założenie, że kabriolet powinien być tak samo szybki, jak coupe i aby upewnić się, że osiągnięcie maksymalnej prędkości jest możliwe z podniesionym i opuszczonym dachem, przeprowadzono zarówno badania w tunelu aerodynamicznym, jak i na torze testowym.

Zobacz: Lexus najbardziej niezawodną marką aut według właścicieli!

Jak zapewniają inżynierowie Lexusa, nowy dach pozytywnie wpływa na dynamikę auta. Dzieje się tak, ponieważ wszystkie jego główne elementy znajdują się między osiami samochodu i dzięki temu kabriolet ma niższy niż coupe środek ciężkości – co jest kluczem do idealnego wyważenia, a tym samym lepszego prowadzenia. Dla zredukowania do minimum masy szkieletu dachu – lecz bez uszczerbku dla jakości jego działania, Lexus zastosował rzadko spotykane połączenie magnezu i aluminium. Tego typu „tandem” materiałów spotkać można np. w zaawansowanych lustrzankach jakie stosujemy w naszej redakcji. Aparaty są lekkie, a przy tym bardzo wytrzymałe na uderzenia.

Eksploatacja na co dzień – wyciszenie i przestronność

Typowym problemem kabrioletów posiadających płócienny dach jest nadmierny hałas w kabinie. Po prostu izolacja akustyczna nie jest tak dobra, jak w przypadku auta z metalowym dachem. Z tego powodu Lexus nie stosował dotąd materiałowych dachów. Ale tym razem, zapewne z uwagi ma większy budżet i koszt zakupu auta, inżynierowie mogli pójść na całość i w myśl Omotenashi – filozofii gościnności Lexusa, z której wynika najwyższa dbałość o klienta – stworzyli wielowarstwowy, materiałowy dach modelu LC Convertible skutecznie tłumiący niepożądany hałas. Nawet sterujący nim silnik hydrauliczny ma pracować ciszej i wydajniej niż w innych tego typu konstrukcjach.

Często spotykanym w kabrioletach rozwiązaniem jest projektowanie miejsca na złożony dach kosztem przestrzeni ładunkowej. Lexus LC Cabrio ma w swoim bagażniku tyle samo przestrzeni co model coupe – 172 litry, ponieważ jego przemyślany projekt i konstrukcja pozwoliły na umieszczenie złożonego dachu pomiędzy kolumnami tylnego zawieszenia, a sterujący nim silnik hydrauliczny zamontowano w pustej przestrzeni za tylnymi siedzeniami.

Składanie materiałowego dachu

Aby rozłożyć lub złożyć dach Lexusa LC Convertible, wystarczy 15 sekund. To zadanie można wykonać nawet podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. Ta właściwość konstrukcji dachu również została gruntownie przetestowana, a zespół projektowy korzystał z tunelu aerodynamicznego, by zyskać pewność, że system poradzi sobie z różnymi prędkościami i warunkami jazdy – w tym również z czołowym wiatrem.

Celem nie było jak najszybsze wykonanie operacji, lecz zapewnienie odpowiedniej jakości działania. Dlatego zanim ruch dachu rozpocznie się na dobre, pojawia się nawet krótka przerwa. Ten szczegół to odzwierciedlenie ruchu towarzyszącego stawianiu znaków w tradycyjnej japońskiej kaligrafii. Tak przynajmniej tłumaczą to spece od marketingu Lexusa 😉

Zobacz: Test Lexus RC 200t F Sport

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności