
Opony wykorzystujące materiały odnawialne, naturalne lub z recyklingu? Continental wykorzystuje nie tylko rośliny, ale nawet sadzę z recyklingu (odzysku). I jak twierdzi, sukcesywnie zwiększa skalę swoich działań w zakresie produkcyjnym.
Continental zwiększa udział odnawialnych i recyklingowanych surowców w produkcji opon. W 2024 roku ich udział wynosił średnio 26%, a w 2025 roku ma wzrosnąć o kolejne 2–3 punkty procentowe. Do 2030 roku udział tych materiałów ma przekroczyć 40%, przy zachowaniu standardów bezpieczeństwa i parametrów użytkowych. Kluczowe znaczenie mają krzemionka i sadza, które – obok kauczuku – odpowiadają za wytrzymałość, przyczepność oraz skuteczność hamowania opon.
Opony z ryżu?
Krzemionka pozyskiwana z popiołu łusek ryżu zastępuje tradycyjnie stosowany piasek kwarcowy. Łuski ryżu, będące odpadem rolniczym m.in. z produkcji ryżu do risotto, przetwarzane są w procesach o niższym zużyciu energii niż metody tradycyjne. Tak uzyskana krzemionka zapewnia optymalną przyczepność, obniża opory toczenia i wspiera gospodarkę o obiegu zamkniętym. Od ponad 30 lat krzemionka stanowi kluczowy dodatek do mieszanek gumowych – jej zastosowanie skróciło drogę hamowania opon nawet o 50% i obniżyło zużycie energii dzięki zmniejszeniu oporów toczenia.
Sadza stanowi do 20% masy opony osobowej i odpowiada za trwałość gumy oraz wytrzymałość opony. Continental stosuje różne jej rodzaje w zależności od elementów konstrukcji opony (np. mieszanki bieżnika i bocznych ścianek). Aby ograniczyć zużycie ropy naftowej, producent wykorzystuje trzy alternatywne źródła pozyskiwania sadzy:
-
Biologiczne surowce, takie jak olej talowy, będący produktem ubocznym przemysłu papierniczego.
-
Recyklingowane surowce, m.in. olej pirolityczny odzyskiwany ze zużytych opon.
-
Bezpośredni odzysk sadzy z procesów pirolizy przeprowadzanych na zużytych oponach.
W obu pierwszych przypadkach stosowana jest metoda bilansu masy – określona część surowców kopalnych zastępowana jest olejami biopochodnymi lub recyklingowanymi, co nie wymaga zmian technologicznych w produkcji. Continental współpracuje z Pyrum Innovations, specjalizującą się w recyklingu opon poprzez termolizę. Dzięki temu możliwe jest odzyskiwanie sadzy, która po odpowiednim przetworzeniu trafia do ponownej produkcji opon. Początkowo materiał ten wykorzystywano w oponach do wózków widłowych, jednak trwają prace nad dopuszczeniem go również do produkcji opon dla innych segmentów przy zachowaniu wymogów dotyczących osiągów i bezpieczeństwa. Innowacyjne surowce, takie jak krzemionka z popiołu łusek ryżu i biopochodna lub odzyskiwana sadza, pozwalają ograniczyć zużycie zasobów naturalnych i emisję CO₂, bez pogorszenia trwałości, przyczepności i parametrów opon.
Zobacz: W Bugatti pękają opony Michelin! Rusza kosztowna akcja serwisowa!
Dodaj komentarz