REKLAMA

Tory wyścigowe w Polsce – lista świętych miejsc automaniaków!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 22 lipca 2017
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jakie tory samochodowe w Polsce są dostępne dla kierowców amatorów? Gdzie można ścigać się amatorsko autem? Które tory wyścigowe organizują imprezy typu track days, time attack czy wolne treningi? Oto najciekawsze tory samochodowe w województwie mazowieckim, lubelskim, małopolskim …

Liczba czynnych torów samochodowych i autodromów w Polsce, dostępnych dla przeciętnego kierowcy, wzrosła w ciągu ostatniej dekady 4-krotnie. Ogromne zapotrzebowanie na tego typu obiekty, w połączeniu z prywatnym kapitałem spowodowały prawdziwy boom na tego typu obiekty. Nic jednak w tym dziwnego. Na zachodzie Europy czymś zupełnie normalnym jest, że kierowcy doskonalą swoje umiejętności w ramach cyklicznie organizowanych imprez na torach. Tak zwane „dni na torze” (z angielskiego track days) są niezwykle popularne zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, Niemczech czy we Włoszech.

W bezpiecznych warunkach kierowcy mogą sprawdzić co potrafią nie tylko ich samochody, ale przede wszystkim oni sami. Autodrom pozwala bowiem błyskawicznie odkryć wszelkie braki kierowcy i pozwolić mu popracować nad kunsztem prowadzenia auta. Przeciętny kierowca w Polsce nie ma bowiem żadnych, absolutnie żadnych umiejętności pozwalających mu zapanować sprawnie nad autem. I nie mam tu ma myśli wychodzenia z poślizgu. Absolutnie! Zdecydowane większość polskich kierowców nie potrafi nawet dynamicznie ruszyć autem spod świateł, nie mówiąc już o awaryjnym hamowaniu czy płynnym utrzymywaniu stałej odległości od poprzedzającego auta bez notorycznego przyhamowywania.

Jazda na torze samochodowym dla amatorów

Chcąc naprawdę nauczyć się czegokolwiek o prowadzeniu swojego samochodu, warto odbyć chociaż kilkanaście godzin lekcji jazdy na torze. Z własnego doświadczenia mogę Wam powiedzieć, że 3 godziny intensywnej jazdy na torze, pozwoli Wam dowiedzieć się o zachowaniu waszego auta więcej niż 50 tysięcy kilometrów pokonanych za jego kierownicą po publicznych drogach. Kto nie wierzy, niech spróbuje. Jazda na torze nie oznacza bowiem osiągania ogromnych prędkości na prostej. Wręcz przeciwnie. Chodzi o uzyskanie jak największej szybkości w zakręcie. I mówiąc o tym mam na myśli szybkości rzędu 60-80 km/h np. na Torze Kielce. Kierowca powinien bowiem znać granice przyczepności swojego auta, wychwytać moment ich przekroczenia, a w razie konieczności potrafić ustabilizować ponownie auto. I tego de facto uczy tor czy autodrom samochodowy.

Obecnie liczba torów samochodowych w Polsce jest na tyle duża, że można nawet nieco powybrzydzać przy wyborze konkretnego miejsca na tzw. track day. Warto przy tym pamiętać, że część tego typu obiektów w Polsce powstało na bazie dawnych lotnisk, a inne zostały stworzone od podstaw jako tory samochodowe/kartingowe/rallycrossowe. Oprócz tego istnieją także tzw. autodromy, które choć wyposażone są w rozwiązania do nauki panowania nad autem, pozwalają także na wytyczenie trasy wyścigowej.

Tor Kielce

To niewątpliwie jeden z najsłynniejszych torów w Polsce. Powstał w 1976 roku i w kolejnych latach był systematycznie rozbudowywany. Obecnie mała pętla ma długość 1140 m, a duża pętla – która częściowo biegnie przez drogę krajową nr 74 – ma długość 4160 m. Jednak żeby przejechać całą trasę dużej pętli trzeba zamknąć drogę łączącą Kielce z Łodzią. Na miejscu znajduje się również tor kartingowy o długości 880 m. Ciekawostką jest fakt, że różnica wysokości pomiędzy skrajnymi punktami to 60 metrów.

Tor Kielce to świetny, techniczny obiekt, który znany jest m.in. z tego, że nawet w słoneczny dzień nawierzchnia jest wyjątkowo śliska.

Na terenie obiektu znajduje się infrastruktura ułatwiająca organizację imprez i szkoleń. W jej skład wchodzą sale konferencyjne, hotel oraz restauracja. Jest również camping dla przyczep i pole namiotowe.

Tor Słomczyn

Zlokalizowany tuż obok jednej z największych giełd samochodowych w Polsce Tor Słomczyn został poddany niedawno solidnej modernizacji. W wyniku przebudowy zyskał m.in. nową, w pełni asfaltową pętlę o długości ponad 1200 m. W rezultacie obiekt ten przestał być stricte rallycrossowym torem, dzięki czemu nawet zupełnie cywilne auta mogą na nim jeździć bez narażania się na uszkodzenie zawieszenia czy opon. Konfiguracja toru nadal posiada jednak odcinek szutrowy, wykorzystywany w trakcie zawodów rallycross jako tzw. Joker Lap. Na terenie toru dostępne jest dwupiętrowe biuro z salą na odprawę lub szkolenie.

Tor Słomczyn angielska wersja Subaru Imprezy

Zaletą obiektu są przecinające się asfaltowe nitki kartingowe i samochodowe, które pozwalają na szereg konfiguracji obiektu i dopasowanie trasy do konkretnych potrzeb. W rezultacie obiekt gości obecnie zarówno zawodników startujących zarówno w zawodach gokartowych, jak i super moto czy rallycrossu. Obiekt spełnia bowiem wszystkie wymogi CIK-FIA. Co więcej, w przyszłości Tor Słomczyn ma zostać jeszcze bardziej rozbudowany, w wyniku czego jedna pętla będzie miała długość 3 000 m. Wtedy też będzie można rozgrywać na niej wyścigi samochodowe.

Tor Jastrząb

Tak naprawdę nie jest to klasyczny tor, tylko ogromny kompleks doskonalenia techniki jazdy. Pełna jego nazwa to Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy „Autodrom Jastrząb”. Znajdują się on w Jastrzębiu pod Szydłowcem, a jego łączna powierzchnia to aż 21 hektarów. Kierowcy (także amatorzy) mogą korzystać z asfaltowo-szutrowej nitki toru o łącznej długości 3500 m. Szerokość nitki trasy w najwęższym miejscu wynosi 10 m.

Tor Jastrząb gości różnej maści auta, od zupełnie cywilnych modeli, poprzez usportowione samochody pokroju Citroena Saxo VTS, aż po stricte sportowe Ferrari czy Lamborghini. Nie brakuje też aut typowo rajdowych czy wyścigowych.

Układ toru umożliwia ułożenia wielu konfiguracji trasy, a na miejscu znajduje się również plac manewrowy dla motocykli i samochodów, płyty poślizgowe – najazdowa, prostokątna oraz na wzniesieniu, a także okrąg poślizgowy. Oprócz tego obiekt posiada m.in, system oświetlenia obiektu umożliwiający jazdy po zmroku (!), profesjonalne nagłośnienie, trybuny na kilka tysięcy osób czy ogromny budynek klubowy z pokojami hotelowymi, salami konferencyjnymi i restauracją.

Silesia Ring

Silesia Ring to jeden z najnowszych torów/autodromów w Polsce. Znajduje się on w Kamieniu Śląskim, około 8 km od zjazdu z autostrady A4. Główna nitka toru liczy 3636 m i składa się z 15 zakrętów – 9 prawych i 6 lewych. Prosta startowa o długości 560 metrów ma szerokość 15 metrów, natomiast najdłuższa prosta mierzy 730 metrów. W najwęższym miejscu szerokość toru wynosi 12 metrów. Tor Silesia Ring można skonfigurować na 7 różnych sposobów, zawsze wykorzystując do tego nawierzchnię asfaltową. Tor zabezpieczony jest barierami energochłonnymi oraz pułapkami żwirowymi.

Obiekt wyposażony jest w precyzyjny pomiar czasu, a w skład infrastruktury wchodzi między innymi hangar lotniczy o powierzchni 1600 m2, hala namiotowa oraz dwie sale szkoleniowe, zaplecze kuchenne i sanitarne oraz wyposażony warsztat z kanałem rewizyjnym.

Tor Poznań

To właśnie Tor Poznań jest obiektem wyścigowym z prawdziwego zdarzenia, który od początku tworzony był z myślą o przeprowadzaniu profesjonalnych wyścigów samochodowych na licencji FIA. Jest to też największy obiekt tego typu w Polsce i chyba ten najbardziej znany. W końcu znają go zarówno nasi ojcowie, jak i młode pokolenie, bo obiekt mimo problemów, nadal działa. Tor Poznań powstał w 1977 roku na miejscu poligonu wojskowego. Podczas budowy wykorzystano również stare i nieużywane drogi startowe lotniska Ławica. Pętla główna toru przeznaczona dla samochodów mierzy 4083 m długości, 12 m szerokości. Kierowcy mają do pokonania 14 zakrętów i 11 prostych odcinków. Najdłuższa prosta ma 560 m. Obiekt posiada też tor kartingowy o długości 1509 m i szerokości 12 m.

Motopark Ułęż

Jest to najbliżej położony Warszawy tor wyścigowy. Od stolicy dzieli go 100 km. Powstał na bazie dawnego lotniska wojskowego. Goście mogą korzystać toru szkoleniowego, toru do jazdy off-road oraz toru dla motocykli. Pas główny toru ma długość 1500 m i szerokość 30 m, natomiast pas boczny odpowiednio 1500 i 15 m. Oprócz tego obiekt posiada drogi dojazdowe do obu pasów, dzięki czemu można wytyczyć pętlę o długości 3500 m. Na terenie obiektu nie brakuje też  bazę szkoleniowej z profesjonalnymi instruktorami, zaplecza gastronomicznego czy wyposażenie niezbędnego do przeprowadzenia prób sprawnościowych autem. Ważnym atutem toru jest także płyta slalomowa, którą można dowolnie konfigurować oraz trzy płyty poślizgowe. Dzięki temu na obiekcie przeprowadzane są szkolenia z zakresu doskonalenia techniki jazdy, nie tylko autami osobowymi ale także ciężarówkami!

Tor Łódź

Tor Łódź to świetna alternatywa dla osób z centrum Polski poszukujących technicznego toru samochodowego. Można na nim poruszać się także motocyklem i gokartami. Pętla toru mierzy 1500 m i ma szerokość od 8 do 12 metrów. Trasa toru ma siedemnaście zakrętów z opcją zraszania wodą i różnicą poziomów 6,5 m.

Na torze Łódź mieliśmy okazję sprawdzić możliwości m.in. Forda Fiesty w limitowanej wersji ST200!

Na terenie obiektu znajdują się także  dwie płyty poślizgowe, budynek z salą konferencyjną i kawiarnia. Osoby, które chcą doskonalić swoje umiejętności prowadzenia pojazdu mogą skorzystać ze szkoleń prowadzonych na miejscu przez wykwalifikowaną kadrę.

Tor Toruń

MotoPark Toruń to tor, który zlokalizowany jest na 20-hektarowym obszarze. Obiekt adresowany jest do pasjonatów wyścigów samochodowych, motocyklowych oraz entuzjastów driftingu. Na terenie Motoparku Toruń organizowane są także szkolenie z doskonalenia techniki jazdy. Tor posiada także infrastrukturę techniczną pozwalającą na organizację wykładów i obsługę zawodów. Asfaltowy tor wyścigowy ma długość 1000 m, a podczas szkolenia do dyspozycji uczestników przygotowano 6 płyt poślizgowych. Dodatkowo kierowcy mogą skorzystać z toru motocyklowego do supercrossu i motocrossu, restauracji i placu do nauki jazdy samochodem.

Lotnisko Biała Podlaska

Na terenie dawnego lotniska wojskowego zorganizowany został tor wyścigowy o jednej z najdłuższej prostej startowej w Polsce.  W zależności od konfiguracji do dyspozycji kierowców jest trasa o długości od 2000 do 3300 m o nawierzchni betonowej, asfaltowej i szutrowej. Dodatkowo na miejscu znajduje się tor treningowo – szkoleniowy o długości około 2200 m i szerokości nitki około 12-16 m. Obiekt zlokalizowany jest niewielkiej odległości od toru w Ułężu.

 

9
Dodaj komentarz

avatar
6 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
MikoDaily DriverMarcinPiteruslagadula Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Miko
Gość
Miko

Silesia jest mega droga i kłopotliwy jak ktoś zejdzie nawet minimalnie z trasy. Lipa

Marcin
Gość
Marcin

ja jednak optuje za Łodzią. fajna, kręta nitka toru i super asfalt. No i mam niedaleko 😀

Piterus
Gość
Piterus

Best jest teraz w Słomczynie.

lagadula
Gość
lagadula

Tor Bednary to fajnie przerobione lotnisko. Szkoda że właściciel nie chce zrobić prawdziwych tarek i wytoczyć kilka notek tory.

Cobcio
Gość
Cobcio

Tor Silesia niezly technicznie ale organizacja czegokolwiek na nim to udreka. Nie polecam. Podobnie jak na Torze Slomczyn. Tory wyścigowe w Polsce musza się jeszcze nieco uczyc twgo jak jeat na Zachodzie Europy. Ale rosnąca liczba torów w Polsce cieszy 🙂

Aktualności