Od połowy 2022 roku wszystkie nowe samochody wprowadzane na rynek UE będą musiały być wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa takie jak m.in. adaptacyjny tempomat, system monitorowania zmęczenia i uwagi kierowcy. Ale to nie wszystkie
Dnia 8 listopada 2019 roku Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie w sprawie obowiązkowego wyposażenia aut jakie ma być elementem każdego samochodu homologowanego od połowy 2020 roku na rynek UE. Nowe przepisy mają teoretycznie zmniejszyć liczbę zabitych i ciężko rannych w wypadkach drogowych. Docelowo mają też zwiększyć konkurencyjność europejskich producentów samochodów na rynku światowym. Tak twierdzi Timo Harakka, minister zatrudnienia Finlandii, która sprawuje obecnie przewodnictwo w UE.
Obowiązkowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa
Zgodnie z nowymi przepisami od połowy 2022 roku we wszystkich pojazdach silnikowych (czyli w ciężarówkach, autobusach, samochodach dostawczych i sportowo-użytkowych) będą musiały funkcjonować takie elementy bezpieczeństwa, jak adaptacyjne tempomaty, instalacje pozwalające na montaż alkomatów blokujących zapłon, układy monitorujące senność i uwagę kierowcy, awaryjne sygnały stopu, systemy wykrywania obiektów przy cofaniu, rejestratory danych na temat zdarzeń czy systemy monitorowania ciśnienia w oponach.
Zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze będą musiały mieć dodatkowe zaawansowane elementy bezpieczeństwa, takie jak: system hamowania awaryjnego i asystent pasa ruchu. Będą musiały mieć też powiększone strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową, mogące złagodzić obrażenia podczas kolizji z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego np. pieszymi i rowerzystami.
Pojazdy ciężarowe i autobusy
Ciężarówki i autobusy nie tylko będą podlegać ogólnym wymogom i istniejącym systemom (np. systemowi ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu i zaawansowanemu systemowi hamowania awaryjnego), lecz także będą musiały być projektowane i konstruowane w taki sposób, by znacznie zmniejszyć martwe pola wokół pojazdu. Trzeba je też będzie wyposażać w zaawansowane systemy wykrywania pieszych i rowerzystów znajdujących się w pobliżu. Co więcej, Komisja Europejska będzie mieć prawo aktualizować nowe specyfikacje w świetle rozwoju technologicznego, aby móc m.in przyjmować szczegółowe przepisy, dotyczących bezpieczeństwa pojazdów, napędzanych wodorem i pojazdów zautomatyzowanych.
Przyjęcie przez Radę rozporządzenia jest wynikiem porozumienia z Parlamentem Europejskim, które zostało zawarte w marcu br. Nowe przepisy zaczną obowiązywać 30 miesięcy po wejściu w życie. Data rozpoczęcia stosowania niektórych regulacji o bezpieczeństwie została dodatkowo odroczona, tak aby producenci samochodów mogli dostosować się do nowych wymogów.
Podsumowując:
Zgodnie z nowymi przepisami we wszystkich pojazdach silnikowych (w tym ciężarówkach, autobusach, samochodach dostawczych i sportowo-użytkowych) od 2022 roku będą musiały działać następujące elementy bezpieczeństwa:
- inteligentne dostosowanie prędkości
- ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon
- systemy ostrzegania monitorujące senność i uwagę kierowcy
- zaawansowane systemy wykrywania rozproszenia uwagi kierowcy
- awaryjne sygnały stopu
- systemy wykrywania obiektów przy cofaniu
- rejestratory danych na temat zdarzeń
- systemy monitorowania ciśnienia w oponach.
Samochody osobowe i samochody dostawcze będą musiały mieć dodatkowe zaawansowane elementy bezpieczeństwa, takie jak:
- zaawansowane systemy hamowania awaryjnego
- systemy utrzymywania pojazdu na pasie ruchu w nagłych sytuacjach
- zwiększone strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową mogące złagodzić obrażenia podczas kolizji z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego np. pieszymi i rowerzystami.
Zobacz: Czy chiptuning ma wpływ na ubezpieczenie OC i AC?
Dodaj komentarz