Trwają testy opon nowego typu, które mają współpracować z ECU auta. Zebrane od opon informacje mają mieć wpływa m.in. na działanie systemu ABS oraz innych układów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Samochód ma wiedzieć chociażby to, w jakim stanie jest ogumienie i brać na to odpowiednią poprawkę w chwili wykrycia zagrożenia.
Coraz śmielsze projekty w zakresie ogumienia samochodowego pokazują, jak mocno ewoluowało ono w ciągu ostatnich lat. Firma Goodyear we współpracy z holenderską organizacją badawczą TNO, pracują nad autem demonstracyjnym, w którym będą testować działanie opon komunikujących się z układem sterowania pojazdu, a zwłaszcza z układem ABS, który zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania. Możliwości nowego rozwiązania są ogromne, a pytanie zasadnicze brzmi kiedy nowe ogumienie trafi do aut seryjnych i ile będzie ono kosztować.
Opony współpracujące z komputerem auta
Jak podkreślają przedstawiciele Goodyeara, nowe opony działające we współpracy z systemem ABS samochodu będą mogły pomóc w zoptymalizowaniu skuteczności hamowania w zależności od sytuacji i stanu opon, jednocześnie wspomagając sterowność pojazdu. Samochód, mają informację o takich parametrach jak głębokość bieżnika, temperatura opon czy wiek mieszanki, a tym samym poziom jej elastyczności, byłby w stanie dynamicznie korygować działanie systemów bezpieczeństwa i nanosić na nie pewne poprawki. Wcześniejsze badania Goodyeara pokazywały, że integracja tych dwóch elementów może zmniejszyć stratę drogi hamowania o około 30%.
Zobacz: Wyniki sprzedaż opon w 2020 roku w Polsce pokazują nowy trend!
W badaniach poszukuje się bardziej zaawansowanej integracji, aby zoptymalizować drogę hamowania z uwzględnieniem warunków pracy opony i nawierzchni drogi. Obie firmy koncentrują się na maksymalizacji potencjalnego wpływu na bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój i spodziewają się udostępnić wyniki na początku 2022 roku. Opony są jedynym elementem łączącym pojazd z drogą, a ta kluczowa pozycja pozwala im na przekazywanie informacji zwrotnych, które mogą być użyteczne dla pojazdu. W miarę rozwoju mobilności, gdy pojazdy i miasta stają się coraz bardziej inteligentne, skomunikowane opony Goodyear będą miały na celu zmianę sposobu, w jaki prowadzimy samochód.
Zobacz: Jak odczytać rok produkcji opony, czyli do czego potrzebny jest DOT?
Dodaj komentarz