Firma Michelin kupiła centrum testów zimowych w Ivalo w Finlandii. Będzie badać tam swoje opony do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Położenie obiektu w pobliżu koła podbiegunowego sprawia, że panują tam idealne warunki, szczególnie gdy w Europie brakuje śniegu.
Centrum testów w Ivalo
Dotychczas przez ponad 20 lat Michelin korzystał z centrum, regularnie prowadząc tam testy opon zimowych. Zakup terenu przez Europejskie Centrum Technologiczne Michelin umożliwi firmie pełny dostęp do różnego rodzaju terenów – od przełęczy w alpejskim stylu do fińskich równin, a także zadaszonej infrastruktury. Surowy klimat Ivalo, a także struktura śniegu różniąca się od tego leżącego w Alpach, gwarantują idealne warunki do testów. Już teraz opony z europejskim oznaczeniem 3 PMSF (3 Peaks Mountain Snow Flake – symbol płatka śniegu na tle góry) są certyfikowane właśnie tutaj.
Centrum testów w Ivalo położone jest 300 km na północ od koła podbiegunowego. Zakres panujących tam temperatur wynosi od 0° do -30° w okresie od listopada do końca marca.
Teren obiektu z torami zajmującymi 20 ha liczy łącznie 60 ha i obejmuje:
- tor testów na śniegu o długości 1,7 km,
- 5 platform o długości 500-800 m do testów odległości podczas hamowania i przyspieszania,
- 2 tory do testów na lodzie,
- 4 tory okrężne do testów przyczepności na zakrętach,
- podjazd o nachyleniu 8 proc. przeznaczony do testów podczas ruszania i przyspieszania.
Zobacz: Shelby Mustang GT350R z najmocniejszym V8 w historii!
Wybrane typy testów przeprowadzane w centrum Ivalo:
- ruszanie i przyspieszanie na śniegu,
- hamowanie na śniegu,
- trakcja na śniegu,
- przyczepność na zakrętach na śniegu,
- trakcja na lodzie,
- hamowanie na lodzie,
- przyczepność na zakrętach na lodzie,
- ruszanie na lodzie.
Kluczowe dane dotyczące testów opon Michelin w warunkach zimowych:
- 2 000 opon zimowych przetestowanych przez Michelin w 2014 r. na trasach Ivalo, w tym 400 opon ciężarowych i 1 600 opon do samochodów osobowych i dostawczych.
- 1/3 z tych przetestowanych opon należy do gamy produktowej X-Ice opracowanej z myślą o wyjątkowo zimnych obszarach, takich jak kraje nordyckie i Rosja.
- 2/3 z przetestowanych opon należy do linii Alpin przeznaczonej dla pozostałej części Europy.
Oprócz Finlandii Michelin testuje swoje opony zimowe także w 4 innych krajach: Francji, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Szwecji.
Zobacz: Przebita opona – czy warto korzystać z zestawu naprawczego?
Dodaj komentarz