REKLAMA

Honda buduje swoje hybrydy w oparciu o system z Formuły 1!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 16 lipca 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Formuła 1 jest dla Hondy idealnym miejscem do testowana i rozwija swojej technologii napędów hybrydowych. Od prawie 20 lat oferuje na świecie samochody hybrydowe, a obecność w Formule 1 daje jej ogromną ilość nowych danych i wiedzy. Obecnie zespól Red Bull, który jest liderem Mistrzostw Świata F1 korzysta własnie z silnika Hondy opartego o innowacyjny system hybrydowy.

Liderem klasyfikacji generalnej konstruktorów tegorocznego sezonu Formuły 1 jest zespół Red Bull Racing Honda. Sercem bolidu jest silnik opracowany przez Hondę, który okazał się wyjątkowo udaną konstrukcją. Honda jednak nie tworzy tylko sztuki dla sztuki i technologie opracowane w F1 przenosi do aut osobowych. Japońscy inżynierowie bogatsi o tę wiedzę skonstruowali m.in. nowe napędy hybrydowe Hondy e:HEV, które napędzają nową CR-V, HR-V i testowanego przez naszą redakcję Jazza. To właśnie ten model bez problemu uzyskiwał w zakorkowanej Warszawie spalanie na poziomie 3,6 l/100 km (więcej tutaj). Co zadziwiające, mimo wręcz mikroskopijnej baterii, napęd hybrydowy Jazza potrafi nieprawdopodobnie wręcz zarządzać jej zasobami, pozostawiając konkurencję w tyle w kwestii osiągów i spalania. Z resztą niebawem pokażemy Wam kolejny test obrazujący możliwości tego napędu.

Hybrydy Hondy wzorowane na Formule 1

Skuteczność napędów hybrydowych Hondy z serii e:HEV to zasługa wiedzy wyniesionej z F1. Podczas wyścigów inżynierowie nieustannie monitorują i korygują stosunek odzyskiwanej energii do tej pobieranej przez układ hybrydowy, starając się osiągnąć optymalne osiągi. Wiedza dotycząca idealnych proporcji wydajności i mocy uzyskiwanych podczas eksploatacji jednostek napędowych stała się bezcenna w kontekście projektowania jednostek, w które zostały wyposażone samochody osobowe Hondy.

Zobacz: Honda wydłuża gwarancję do 5 lat na auta hybrydowe!

Trzeba bowiem pamiętać, że w trakcie weekendów wyścigowych Formuły 1, zespoły muszą bardzo skrupulatnie zarządzać zużyciem paliwa, żeby nie złamać regulaminów przyjętych w tej klasie sportowej. W wyścigu dzielimy całkowity limit paliwa przez liczbę okrążeń, ale zdarzają się sytuacje, w których zespół może planować lepsze osiągi silnika i większe zużycie paliwa w części wyścigu, a w innych jego partiach jechać bardziej asekuracyjnie i oszczędniej. Robi to np. na wypadek poruszania się za samochodem bezpieczeństwa – wyjaśnia Yasuaki Asaki, szef działu rozwoju Power Unit w Honda Racing. Komunikacja między inżynierem wyścigowym a kierowcą jest kluczem do osiągnięcia optymalnego wyniku. Natomiast w gamie seryjnie produkowanych modeli hybrydowych e: HEV, Honda wykorzystuje wiedzę specjalistyczną do projektowania jednostek sterujących układu napędowego, które zapewniają kierowcy idealne proporcje mocy do oszczędności, w każdym wymaganym trybie jazdy.

Jak działa napęd hybrydowy Hondy w modelach e:HEV?

System hybrydowy stosowany w modelach e:HEV składa się z dwóch kompaktowych, mocnych silników elektrycznych połączonych z silnikiem benzynowym, akumulatora litowo-jonowego, innowacyjnej przekładni o stałym przełożeniu i inteligentnej jednostki sterującej mocą, które harmonijnie ze sobą współpracują, zapewniając płynną i bezpośrednią reakcję. Żeby zagwarantować satysfakcjonujące wrażenia z jazdy i jak największą wydajność, zaawansowana konfiguracja e: HEV płynnie wybiera jeden z trzech trybów jazdy.

Pierwszy z nich jest elektryczny. Akumulator litowo-jonowy dostarcza energię bezpośrednio do elektrycznego silnika napędowego. Drugi to układ hybrydowy. Silnik benzynowy dostarcza energię do generatora, który z kolei przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego. Trzecia opcja to tryb silnika spalinowego. W tym przypadku silnik benzynowy jest połączony bezpośrednio z kołami za pomocą sprzęgła blokującego, dzięki czemu siła napędowa jest przenoszona bezpośrednio z silnika benzynowego na koła.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności