Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Tomasz Chróstny, nałożył rekordową karę na spółkę KIA Polska oraz jej 11 dealerów za udział w nielegalnej zmowie cenowej i podziale rynku. Łączna wysokość sankcji wyniosła ponad 405 milionów złotych. Przedsiębiorcy oraz pięć osób fizycznych bezpośrednio związanych z działaniami niezgodnymi z prawem zostali ukarani za ograniczenie konkurencji, co uniemożliwiło klientom zakup samochodów KIA w warunkach wolnorynkowej konkurencji.
Zmowa cenowa KIA – ustalanie cen samochodów
Kluczowym elementem działań naruszających przepisy antymonopolowe była zmowa cenowa między KIA Polska a jej dealerami. Przedsiębiorcy wspólnie ustalali ceny pojazdów marki KIA, co w praktyce oznaczało, że konsumenci nie mieli możliwości uzyskania lepszej oferty od innego dealera. Importer – KIA Polska – narzucał dystrybutorom ceny, dostarczając cenniki i określając maksymalne rabaty, jakie mogli udzielać swoim klientom. Dealerzy akceptowali te ustalenia i odmawiali przedstawienia ofert konkurencyjnych.
Kara UOKiK dla Kia Polska i dilerów. Za co? Sprawa jest wielowątkowa.
Co więcej, KIA Polska skrupulatnie monitorowała przestrzeganie tych ustaleń, regularnie sprawdzając salony i wysyłając upomnienia do dealerów, którzy oferowali samochody po cenach niższych niż te narzucone. Dealerzy nie tylko informowali siebie nawzajem o takich przypadkach, ale również zgłaszali je bezpośrednio do KIA Polska, co wskazuje na ścisłą współpracę w ramach nielegalnego porozumienia.
Podział rynku
Oprócz zmowy cenowej KIA Polska i jej dealerzy dokonali także podziału rynku. Zgodnie z ustaleniami, każdy dealer mógł sprzedawać samochody tylko klientom z wyznaczonego regionu, co oznaczało, że nabywcy z innych obszarów byli odsyłani do odpowiedniego dealera. Przykładowo, jeśli klient chciał nabyć samochód w regionie, do którego nie był przypisany dany salon, dealer odmawiał sprzedaży i sugerował kontakt z innym dystrybutorem.
Zobacz: Test Kia Sportage Hybrid
Podobnie sytuacja wyglądała w przypadku sprzedaży samochodów dla ośrodków szkolenia kierowców. Od 2017 roku KIA Polska ograniczyła możliwość oferowania samochodów do nauki jazdy jedynie tym dealerom, którzy wygrali przetargi na dostawę pojazdów do wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego. W efekcie szkoły jazdy z danego regionu nie mogły uzyskać lepszej oferty od innych dystrybutorów.
Kary nałożone przez UOKiK wobec KIA
W wyniku przeprowadzonego postępowania UOKiK nałożył kary o łącznej wartości ponad 405 milionów złotych. Największą sankcję otrzymała spółka KIA Polska – ponad 331 milionów złotych. Kary nałożono również na dealerów biorących udział w nielegalnych porozumieniach oraz pięć osób fizycznych bezpośrednio odpowiedzialnych za naruszenie przepisów antymonopolowych. Kary dla menadżerów wyniosły od 137 800 zł do 437 500 zł.
Lista nałożonych kar na przedsiębiorców:
- KIA Polska – 331 021 284,64 zł
- Marvel – 27 263 871,67 zł
- AS Motors Classic – 11 617 847,67 zł
- Wadowscy – 8 148 931,36 zł
- Gam – 6 880 036,14 zł
- Wrobud – 6 687 061,81 zł
- Marek Patecki PHU M.Patecki – 4 257 688,04 zł
- Landcar – 3 661 176,51 zł
- Łukasz Patecki Lukas Auto-Park – 2 068 717,05 zł
- Projekt Wola Barbara Patecki – 1 878 814,93 zł
- Autotechnika Jacek Woźniak – 1 443 346,52 zł
- Irena Patecka IMP Group – 1 032 903,49 zł
Kary dla menadżerów:
- Leszek Sukiennik (KIA Polska) – 437 500 zł
- Wojciech Szyszko (KIA Polska) – 433 100 zł
- Paweł Białkowski (Marvel) – 420 000 zł
- Michał Krzewiński (Landcar) – 225 000 zł
- Agnieszka Adrjan (Wrobud) – 137 800 zł
Dodatkowo UOKiK nałożył kary za brak współpracy podczas prowadzonego postępowania. Spółki cywilne Autocentrum Patecki oraz Auto-Centrum I.M. Patecki otrzymały odpowiednio 70 tys. zł oraz 93 tys. zł za nieprzedstawienie wymaganych dokumentów dotyczących m.in. obrotów przedsiębiorstw. Maksymalna kara za nieudzielenie informacji żądanych przez organ antymonopolowy może wynieść nawet 3 proc. rocznego obrotu firmy.
Skutki działań KIA Polska i dealerów
Działania KIA Polska oraz jej dealerów naruszyły zasady wolnorynkowej konkurencji, co miało bezpośredni wpływ na klientów, którzy przez lata płacili więcej za pojazdy tej marki, nie mając możliwości skorzystania z konkurencyjnych ofert. Brak transparentnych warunków rynkowych oraz ograniczenie możliwości negocjacji cenowych przez klientów spowodowały wzrost kosztów zakupu samochodów, co negatywnie odbiło się na rynku motoryzacyjnym w Polsce. UOKiK, nakładając wysokie kary, dał wyraźny sygnał, że tego rodzaju praktyki nie będą tolerowane. Decyzja ta ma także zapobiec podobnym naruszeniom w przyszłości, pokazując, że łamanie przepisów antymonopolowych wiąże się z poważnymi konsekwencjami finansowymi.
Oświadczenie Kia Polska
Kia Polska nie zgadza się z zarzutami i ustaleniami dokonanymi przez Prezesa UOKiK i zamierza bronić się z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków prawnych. Powstrzymujemy się od dalszego komentowania tej sprawy do momentu prawomocnego jej zakończenia.
Zapewniamy naszych Klientów oraz Partnerów Biznesowych, że decyzja nie wpłynie na naszą codzienną działalność i że w dalszym ciągu będziemy świadczyć wobec nich wysoki poziom usług.
Zobacz: Zjawisko LSPI – na czym polega? Czym grozi?
Dodaj komentarz