Przetarg BOR-u na zakup 20 limuzyn dla VIP-ów został rozstrzygnięty. Zwycięzcą zostało Audi A8 L z silnikiem V8. Kontrakt opiewa na kwotę ponad 8 milionów złotych. Wbrew wcześniejszych spekulacjom, nie są to auta pancerne, dlatego Prezydent Andrzej Duda nadal będzie poruszać się swoim BMW serii 7.
Zakup luksusowych samochodów dla BOR-u wzbudzał ogromne emocje. Mimo że w przetargu nie określono dokładnej ceny pojazdów (wartość przetargu określona została na ponad 135 tys. euro), to w mediach pojawiła się informacja, że z budżetu Państwa zostanie przeznaczone na ten cel aż 40 milionów złotych. Ostatecznie okazało się, nowe samochody będą kosztowały nieco ponad 8 milionów złotych, bowiem BOR potrzebował cywilnych wersji aut bez opancerzenia. Zwycięzcą zostało Audi A8 L napędzane 4,0-litrowym silnikiem V8 TFSI o mocy 435 KM.
Zobacz: BOR ogłosił przetarg na zakup limuzyn – znamy zwycięzcę?
Dokładne warunki przetargu opisałem już w poprzednim artykule, ale przypomnę najważniejsze parametry poszukiwanego przez BOR samochodu:
- nadwozie typu sedan;
- długość nadwozia min. 5200 mm;
- szerokość nadwozia bez lusterek min. 1850 mm;
- wysokość nadwozia min. 1450 mm;
- rozstaw osi min. 3100 mm;
- silnik benzynowy o mocy 300 kW/408 KM;
- napęd na cztery koła;
- automatyczna skrzynia biegów;
- zbiornik paliwa o pojemności min. 75 l;
- czterostrefowa automatyczna klimatyzacja z możliwością sterowania nią z tylnych siedzeń;
- reflektory przednie diodowe lub laserowe ze zmiennym rozkładem światła i z automatyczną regulacją zależną od obciążenia;
- system multimedialny dla pasażerów siedzących z tyłu pojazdu z DVD i TV;
- samopoziomujące się zawieszenie;
- system jazdy nocnej (wykrywania przeszkód na drodze);
- fotele komfortowe dla pasażera i kierowcy, sterowane elektrycznie, wentylowane i podgrzewane z pamięcią położenia;
- radioodtwarzacz CD/MP3 z możliwością odbioru w systemie analogowym i cyfrowym, min. 12 głośników;
- serwis do wykonywania obsług i napraw gwarancyjnych na terenie miasta stołecznego Warszawy
Zobacz: Alfa Romeo Giulia – niska masa i świetne osiągi!
W przetargu brana pod uwagę była także cena pojazdu. Po przenalizowaniu tych parametrów wskazałem 4 samochody spełniające powyższe wymogi (Maserati nie posiada jednak systemu do jazdy nocnej):
BMW 750Li xDrive | Audi A8 L 4.0 TFSI | Mercedes S500 L 4MATIC | Maserati Quattroporte S Q4 | |
Moc | 450 KM | 435 KM | 467 KM | 410 KM |
Napęd | 4×4 | 4×4 | 4×4 | 4×4 |
Długość | 5 238 mm | 5 265 mm | 5 246 mm | 5 262 mm |
Rozstaw osi | 3 210 mm | 3 122 mm | 3 165 mm | 3 171 mm |
Szerokość | 1 902 mm | 1 949 mm | 1 899 mm | 1 948 mm |
Gwarancja | 2 lata (w opcji wydłużenie do 5 lat lub 120 tys. km) | 3 lata (90 000 km) | 2 lata | 5 lat (bez limitu kilometrów) |
Cena | 532600 zł | 480 140 zł | 504 500 zł | ok. 592 000 zł |
Audi A8 L 4.0 TFSI 435 KM – dane techniczne
Zwycięzcą przetargu zostało Audi A8 L z silnikiem 4.0 TFSI o mocy 435 KM. Ta nowoczesna konstrukcja wyróżnia się lekkim nadwoziem wykonanym w większości ze stopów aluminium, dzięki czemu cała karoseria waży zaledwie 241 kg. Przekłada się to na osiągi pojazdu. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Świetne osiągi to zasługa nie tylko relatywnie lekkiego nadwozia czy permanentnego napędu 4×4 opartego na Torsenie T3, ale przede wszystkim silnika. Czterolitrowy motor V8 dzięki dwóm turbosprężarkom osiąga moc 435 KM przy 5100 obr./min. i aż 600 Nm momentu obrotowego w niezwykle szerokim zakresie obrotów (1500-5000 obr./min).
Zobacz: Ultra szybka limuzyna – Audi S8 plus!
Silnik ten wyposażony jest w dwa ciekawe układy. Pierwszy z nich to system Cylinder On Demand (COD), sterujący pracą poszczególnych cylindrów silnika dla zmniejszenia jego zapotrzebowania na paliwo. Przy niewielkim obciążeniu jednostki napędowej (np. w trakcie jednostajnej jazdy poza miastem), system odłącza cztery cylindry, zamykając zawory i dezaktywując wtrysk i zapłon. Przy mocniejszym wciśnięciu gazu, praca silnika od razu wraca do normy.
Zobacz: Audi SQ7 4.0 TDI – ultra skomplikowana konstrukcja!
Drugim nietypowym rozwiązaniem w jaki zaopatrzono Audi A8 L 4.0 TFSI jest system Active Noise Cancellation ograniczający hałaśliwość silnika. Jego praca polega na generowaniu we wnętrzu pojazdu odpowiednich przeciwdźwięków, niwelujących nadmierny hałas motoru w kabinie. Co więcej, jednostka napędowa zaopatrzona jest w aktywne łożyska, które tłumią wibracje silnika, zapewniając jeszcze większy komfort jazdy.
Zobacz: Test Audi RS3 Sportback 2.5 TFSI
Aby zatrzymać auto o masie 1975 kg inżynierowie wyposażyli pojazd w wydajny układ hamulcowy. Na przedniej osi zamontowali 380- a na tylnej 350-milimetrowe tarcze hamulcowe. Opcjonalnie A8 L 4.0 TFSI może zostać wyposażone w ceramiczny układ hamulcowy.
Audi A8 L 4.0 TFSI 435 KM – systemy bezpieczeństwa
Oprócz wydajnych hamulców, Audi A8 zaopatrzono w szereg systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Wśród nich znalazły się m.in.:
- aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist, ostrzegający kierowcę, gdy ten przypadkowo zacznie zmieniać tor jazdy;
- radarowa kontrola sytuacji za pojazdem Audi side assist, ostrzegająca kierowcę o aucie znajdującym się w martwym polu lusterek;
- adaptacyjny tempomat Adaptive cruise control;
- i wiele innych systemów wchodzących w skład Audi pre sense.
BOR poinformował przy okazji, że w związku z wypadkiem Prezydenta Andrzeja Dudy przygotuje przetarg na zakup nowych, opancerzonych samochodów. Ceny takich aut będą wtedy znacznie wyższe. Za jeden egzemplarz Audi A8 L 4.0 TFSI polski rząd zapłacił ok. 407 tys. zł czyli znacznie poniżej ceny rynkowej wynoszącej 484 500 zł. W przypadku pojazdu opancerzonego kwota tas będzie jednak znacznie wyższa i oscylować będzie wokół 2 milionów złotych!
Jak zwykle brali paliwożerne silniki. Nie mogli wziąc hybrydy? Lexus LS600h ? jest i V8 i oszczędnosc. A auto na pewno małe nie jest. tylko nie spełnia tych chorych wymogów bo brakuje mu 1 cm w rozstawie osi…….. żal
Hybryda pewnie jest cięższa i w trasie mniej wydajna… No i jeszcze trzeba opancezyc pojazd – kolejne kilogramy.