Orlen wybuduje stacje tankowania wodorem w całej Polsce. Jego plan zakłada stworzenie do 2030 roku ponad 50 stacji. Znana jest już lokalizacja pierwszych obiektów. Będą one czynne całodobowo, a jedna ze stacji będzie mobilna.
Orlen ma konkretny plan rozwijania rynku paliw alternatywnych w Polsce. W ramach „Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland (Phase I)”, jednego z największych krajowych projektów pod względem wielkości produkcji wodoru, koncern zbuduje 2 ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach oraz mobilną stację we Włocławku. Na realizację tego przedsięwzięcia Orlen otrzymał 2 mln euro dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Blending Facility. Do 2030 roku koncern planuje budowę ponad 50 stacji tankowania wodoru w całej Polsce.
Pierwsze stacje tankowania wodoru Orlen w Polsce
Pierwsze ogólnodostępne, całodobowe stacje PKN ORLEN, na których można będzie zatankować wodór, zostaną zbudowane w Poznaniu i Katowicach. We Włocławku powstanie natomiast stacja modułowa. Będą one przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu. Planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.
Zobacz: Ekologiczna benzyna alkilatowa nie dla aut osobowych!Powodem jest cena!
Bezzwrotne dofinansowanie inwestycji przez Komisję Europejską, w kwocie blisko 2 mln euro, będzie pochodziło z unijnego programu CEF Transport Blending Facility, wspierającego rozwój paliw alternatywnych. Prace związane z budową stacji tankowania wodoru rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku. Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwoli na przejechanie ok. 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi z kolei ok. 5 kg wodoru, co umożliwi pokonanie blisko 600 km. Ponadto zastosowanie ekologicznej technologii wodorowej w transporcie znacząco przyczyni się do poprawy jakości powietrza oraz obniżenia poziomu hałasu w miastach.
Zobacz: Silnik Toyoty GR Yaris przerobiony na wodór! Oto przyszłość motoryzacji!
Szaleństwo. Nikt nie kupuje aut na hydrogen, bo nie ma to ekonimicznego sensu. Na swiecie masowo zamykane sa stacje ladowania hydrogenu.
W sumie na calym swiecie jezdzi ok. 50 tys. aut na hydrgen. wiecej ich juz nie bedzie.
Aż tyle? Szaleństwo.