Brak porozumienia w OPEC+ oraz epidemia koronawirusa spowodowały gwałtowny spadek cen ropy na światowych giełdach. Baryłka ropy staniała o prawie 30 procent. Producenci i eksporterzy czarnego złota nie zdołali uzgodnić redukcji wydobycia ropy ze swoimi sojusznikami, co przy spadku popytu na nie, doprowadziło do obniżenia ceny surowca.
Wbrew pesymistycznym wizjom sprzed kilku miesięcy, ceny paliw w Polsce póki co utrzymują się na niskim poziomie. Średnia cena benzyny Pb95 kształtuje się na poziomie 4,83 zł, Pb98 5,18 zł, a oleju napędowego 4,96 zł za 1 litr. Nieco droższy jest gaz LPG, ale jego średnia cena to 2,18 zł/l. Wszystko wskazuje na to, że ceny te powinny ulec jeszcze obniżeniu. A wszystko przez OPEC+ oraz koronawirusa.
Dlaczego ropa tanieje na świecie?
Rosja oraz państwa należące do OPEC wspólnie wydobywają więcej niż 40% światowej ropy naftowej. Jak informuje portal e-petrol, podczas minionego spotkania w Wiedniu kraje te nie zdołały jednak uzgodnić z Rosją redukcji wydobycia ropy ze względu na spadek popytu związany z epidemią koronawirusa. Kartel chciał podtrzymać ceny surowca. Na wieść o braku porozumienia grupy producentów, zwanej OPEC +, ropa zanotowała 10-procentowy spadek cen w piątek 6 marca.
Zobacz: Paliwo E5, E10 i B7 – nowe oznaczenia na stacjach paliw!
Reakcja rynku była gwałtowna. Uznał on to za fiasko rozmów i koniec OPEC+. Agencja Reutera, powołując się na źródło w kartelu potwierdziła, że nie doszło do porozumienia, a w komunikacie wydanym po spotkaniu w Wiedniu wskazała, na brak informacji o redukcji wydobycia. Według rozmówcy Reutera ustalone wcześniej przez grupę OPEC+ ograniczenia wydobycia przestaną obowiązywać 31 marca, a potem nie będą obowiązywać żadne restrykcje. Efektem tej sytuacji jest poniedziałkowy, 30-procentowy spadek cen ropy na azjatyckich rynkach. Czyżby początek wojny cenowej?
Zobacz: Pierwsza stacja paliw Orlen w Niemczech i promocja logotypu!
DailyDriver – wasze artykuły powodują, że przy każdym temacie muszę się dokształcać u podstaw -mógłbym krzyczeć jak Sokrates „wiem, że nic nie wiem” ale to już wiem i wiedziałem 🙂 Użyliście w artykule słowo KARTEL – wiec szybko Wikipedia – czytam i co? ano wychodzi z tego, że Kartel paliwowy nie podlega karom i sankcjom !!! Ano jeżeli świat jest uzależniony od jakiegoś surowca to sankcje posiadaczy surowca nie są na ten kraj nakładane. Jak kowalski dogada się z Nowakiem co do cen produkowanych towarów to zmowa cenowa. Zastanawia mnie jak się sprawy mają gdyby ci sami panowie oficjalnie (jak… Czytaj więcej »
CD. To samo jest z pojazdami w naszym kraju i łasymi na kasę podatników ministerstwami: ministerstwo środowiska nie pozwala rejestrować pojazdów uszkodzonych uznanych za złom techniczny, zgodnie z nomenklaturą scaloną pojazd który nie podlega naprawie doraźnej jest traktowany jako złom. Rzeczywistość: jak klient sprowadzi pojazd i zapłaci pełny podatek akcyzowy to pojazd według systemu pojazd jest w pełni sprawny i nie jest odpadem (mimo tego że może przyjechać w trzech częściach. Gdy ten sam pojazd zostanie przedstawiony jako pojazd niepełnowartościowy i złożona zostanie wycena wraz z fotografiami samochód nagle staje się złomem – odpadem. Wynik jest taki że system nie… Czytaj więcej »
Co ciekawe, słowo kartel w odniesieniu do OPEC stosują też branżowe portale paliwowe, więc jak widać jest coś na rzeczy. Swoją drogą, coś w tym, że wszystko jest kwestią umowną, skoro gdy ktoś nie chce się „dogadać” to nagle okazuje się, że ceny paliw spadają o kilkadziesiąt procent i nadal opłaca się to paliwo sprzedawać. Na usta cisną się słowa „Co mnie wolno, Wojewodzie, to nie Tobie Kasztelanie”