Sprzedaż Nissana Juke na świecie w ciągu 5 lat od wprowadzenia na rynek sięgnęła 1 miliona egzemplarzy. Popularny crossover z Japonii przyciągnął do marki Nissan klientów, którzy dotąd nie posiadali nigdy samochodu od tego producenta. Co zadecydowało o jego sukcesie i jakie plany na przyszłość wobec tego modelu ma Nissan?
Dzięki dynamicznej stylistyce i zaawansowanej technologii Nissan Juke stał się wzorem dla całej kategorii kompaktowych crossoverów – segmentu, który sam zapoczątkował dokładnie 5 lat temu. Połączenie wysoce indywidualnego stylu, znakomitych osiągów i bogatego wyposażenia przyniosło sukces w postaci ponad miliona egzemplarzy sprzedanych od początku obecności modelu na rynku, przy czym dla setek tysięcy kierowców był to pierwszy samochód marki Nissan. Aż 80% nabywców Juke to nowi klienci Nissana, co świadczy o skuteczności podejścia polegającego na zaoferowaniu odważnego i oryginalnego wzornictwa oraz innowacyjności w przystępnej cenie.
Juke – gruntownie zmodernizowany w 2014 roku w ramach zaangażowania Nissana na rzecz udostępniania klientom najnowszych osiągnięć i najnowocześniejszej technologii – sprawdza się pod każdym względem i wciąż jest bezkonkurencyjnie atrakcyjny w segmencie, który powstał wraz z nim.
Rozszerzona i jeszcze atrakcyjniejsza paleta wersji
Nissan Juke zawsze wyznaczał standardy pod względem wyposażenia i technologii, oferując rozwiązania zarezerwowane zwykle dla dużo droższych modeli. Rozszerzenie oferty o nową wersję wykończenia N‑Connecta świadczy o tym, że marce zależy, aby nowe technologie były dostępne dla jak najszerszego grona odbiorców. N‑Connecta, pozycjonowana między znanymi już wersjami Acenta i Tekna, będzie służyła wprowadzaniu zaawansowanych technologii Nissana do segmentu crossoverów. Przez najbliższe lata w zakres jej wyposażenia będą wchodziły liczne ekskluzywne rozwiązania, takie jak system kamer 360° oraz wysoko oceniany pakiet Safety Shield Nissana (dostępny już w drugiej generacji modeli Qashqai i X‑Trail).
Nowy poziom wykończenia pojawi się na stałe w ofercie modelu Juke od października 2015 roku, obok dotychczasowych wersji Visia, Acenta i Tekna. Informacje o cenach i wyposażeniu na poszczególne rynki zostaną podane wkrótce.
Nowa generacja Juke 2015
W swoich wysiłkach na rzecz rozwoju zarówno crossoverów, jak i europejskiej bazy projektowej, konstrukcyjnej i produkcyjnej Nissan wkroczył w kolejny ważny etap, potwierdzony komunikatem, że następna generacja Juke będzie produkowana w zakładach w Sunderland w Wielkiej Brytanii.
Przez najbliższe lata marka zainwestuje około 160 milionów euro w rozbudowę zakładu produkcyjnego o rekordowej wydajności, starając się umocnić swoją pozycję niekwestionowanego lidera rynku crossoverów. Następna generacja modelu Juke jest pierwszym modelem, który zgodnie z deklaracją producenta będzie oparty na platformie CMF‑B Sojuszu Renault-Nissan. System Common Module Family (CMF) to koncepcja konstrukcyjna sprzyjająca rozwojowi synergii we wszystkich głównych obszarach, od zaopatrzenia, przez projektowanie pojazdów, po zespoły napędowe.
Unikatowa stylizacja Nissana Juke
Odważna stylistyka zawsze odróżniała Nissana Juke od rywali, stanowiąc mieszankę typowej masywności crossovera ze sportową elegancją. Pod charakterystycznymi kloszami reflektorów Juke – nawiązującymi do motywu bumerangu obecnego także w stylistyce modeli 370Z i Qashqai – kryją się teraz diodowe światła do jazdy dziennej o dwustopniowej intensywności. Reflektory – jako jeden z przykładów realizowanej przez Nissana zasady udostępniania ekskluzywnych elementów wyposażenia wszystkim nabywcom – występują także w wersji ksenonowej, zapewniającej lepszą widoczność i podnoszącej bezpieczeństwo jazdy nocą.
Juke łączy unikatową estetykę z wyjątkową dbałością o szczegóły – od mocno zakrzywionej szyby czołowej, która otacza przód samochodu, po przemyślnie ukryte klamki drzwi. Podobnie jak pozostałe crossovery Nissana, Juke ma mocno wyprofilowane nadkola, podkreślające niepowtarzalną sylwetkę auta.
Tę samą wizualną koncepcję zastosowano z tyłu, gdzie wyrazisty kształt zderzaka wraz z tylnymi światłami z diodowym konturem i kloszami w kształcie bumerangu sprawiają, że Juke jest doskonale rozpoznawalny także w nocy.
Nissan Juke – zakres personalizacji
Dzięki pakietom Nissan Design Studio, dostępnym dla wybranych wersji wyposażenia, personalizacja staje się integralnym elementem zakupu modelu Juke. Pakiety te pozwalają wprowadzić osobiste akcenty w nowym modelu i za pomocą koloru dopasować estetykę wnętrza i nadwozia do indywidualnych upodobań.
Pakiety stylizacji wnętrza Nissan Design Studio pozwalają na ożywienie przedziału pasażerskiego dodatkami w intensywnych kolorach. Elementami w kolorze czarnym, czerwonym, białym, a nawet jaskrawo żółtym można ozdobić konsolę środkową, wykończenie drzwi oraz kratki wentylacyjne. Ten sam kolor mogą mieć wówczas przeszycia na rękojeści dźwigni zmiany biegów, kierownicy, fotelach oraz skórzanym pokryciu daszka nad zestawem wskaźników.
Aby Juke mógł pozostać jednym z najbardziej wyróżniających się pojazdów na drodze, pakiety stylizacyjne nadwozia także są dostępne w czterech nowych kolorach (czerwonym, białym, czarnym i żółtym), a wśród opcji indywidualizacji znajdują się takie elementy, jak nakładki na lusterka boczne, oprawy reflektorów czy specjalne nakładki przedniego i tylnego zderzaka. Możliwa jest nawet personalizacja aluminiowych felg. Liczba opcji dostępnych dla klientów jest więc wprost oszałamiająca.
Jedna z nich to prawdziwe okno na świat – w dosłownym znaczeniu. Duży, otwierany szklany dach pozwala wpuścić do środka nie tylko promienie słońca, ale i świeże powietrze. Odsunięty panel spoczywa na tylnej części dachu, aby nie zmniejszać ilości miejsca nad głową w kabinie. Szklany panel ma 964 mm szerokości i 837 mm długości, czyli zajmuje dwie trzecie dachu. Wymiary otworu w dachu po odsunięciu panelu to 693 mm na 301 mm, co gwarantuje dopływ solidnej porcji świeżego powietrza do kabiny.
Jaką technologie zgromadził na swym pokładzie Nissan Juke?
Juke, podobnie jak inne crossovery marki Nissan, jest wyposażony w system NissanConnect najnowszej generacji, który może łączyć się ze smartfonem, uzyskując dostęp do różnych aplikacji, takich jak media społecznościowe czy rozrywka, w tym radio internetowe. Aplikacjami można sterować za pomocą kolorowego ekranu dotykowego o średnicy 5,8 cala. W nawigacji satelitarnej najnowszej generacji dostępna jest funkcja wyszukiwania Google. Aplikacja ta dostarcza najbardziej aktualnych informacji pozwalających zlokalizować między innymi stacje benzynowe, hotele czy restauracje. Wszystkie te punkty można wyszukiwać w Google za pomocą poleceń głosowych oraz klasyfikować je według odległości od aktualnego położenia pojazdu i opinii klientów.
Funkcja Send-to-Car umożliwia kierowcy zaplanowanie trasy podróży w domu, a następnie przesłanie szczegółowych wskazówek jednym kliknięciem do systemu NissanConnect. Moduł Bluetooth stanowiący element systemu umożliwia obsługę transmisji strumieniowej audio oraz integrację z telefonem komórkowym. NissanConnect wyposażony jest również w gniazda AUX‑in i USB.
Ekran systemu informacyjno-rozrywkowego pełni jednocześnie rolę monitora pionierskiego systemu kamer 360° najnowszej generacji, pozwalającego uzyskać widok samochodu z góry, co maksymalnie zwiększa wygodę i bezpieczeństwo podczas manewrowania na parkingu.
Nissan Juke: systemy bezpieczeństwa Safety Shield
Nissan, starając się maksymalnie zwiększać poziom bezpieczeństwa w swoich samochodach, poczynił kolejne postępy w tym kierunku, wprowadzając uznany system Safety Shield w poszczególnych wersjach Juke. Pakiet Safety Shield, stanowiący standardowe wyposażenie wersji Tekna oraz przygotowywanej do wprowadzenia na rynek N‑Connecta, obejmuje system kamer 360° wraz z zaawansowanymi układami elektronicznymi i oprogramowaniem, które umożliwiają realizowanie funkcji kompleksowo podnoszących bezpieczeństwo.
W zakres pakietu Safety Shield w modelu Juke wchodzą następujące systemy:
Ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu
Wysoce zaawansowany system ostrzega kierowcę Nissana Juke w razie wykrycia niekontrolowanego zjazdu z pasa ruchu. Specjalny program komputerowy analizuje obraz, rozpoznając oznakowanie poziome na drodze. Oprogramowanie to pozwala ustalić, czy pojazd porusza się właściwym torem, a niekontrolowane zjeżdżanie samochodu z pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu jest sygnalizowane kierowcy.
Ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu
System kamer 360° (Around View Monitor) wykrywa pojazdy znajdujące się w niewidocznym w lusterkach „martwym polu” po obu stronach samochodu i sygnalizuje ich obecność dyskretnym światłem w lusterku bocznym. Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz z zamiarem zmiany pasa ruchu, a system wykryje pojazd w niebezpiecznej odległości, kontrolka w lusterku zaczyna migać i słychać ostrzegawczy sygnał dźwiękowy.
Ostrzeżenie o poruszających się obiektach
Na podstawie sygnałów z przednich i tylnych czujników parkowania oraz systemu kamer 360° komputer tworzy bardzo pomocny w czasie parkowania obraz pojazdu „z lotu ptaka”, podnosząc bezpieczeństwo wykonywania tego manewru.
Nawet jeżeli samochód stoi w miejscu, w przypadku wykrycia obiektu poruszającego się w strefie zasięgu jednej z czterech kamer system emituje dźwiękowy sygnał ostrzegawczy i podświetla strefę, w której wykryto poruszający się obiekt. Zamontowana w drzwiach bagażnika i wyposażona w szerokokątny obiektyw kamera cofania systemu kamer 360° obejmuje swoim zasięgiem kąt ponad 180 stopni, zapewniając niespotykanie szerokie pole widzenia strefy za samochodem. Obraz z kamery jest wyświetlany na ekranie systemu NissanConnect w konsoli środkowej.
Nad utrzymaniem w czystości obiektywu tego ważnego elementu czuwa komputer. Ewentualne zabrudzenia są usuwane przez automatyczny system spłukiwania i suszenia sprężonym powietrzem.
Nissan Juke: silniki i skrzynie biegów
Atutem Nissana Juke, uznawanego za stylistycznego pioniera, jest nie tylko atrakcyjna powierzchowność. Najnowocześniejsze rozwiązania zastosowano również w silnikach i całych zespołach napędowych.
W ofercie znajduje się aż pięć jednostek napędowych, rozwijających moc od 94 do 218 KM. Do wyboru są cztery silniki benzynowe: 1.6 94 KM, 1.6 117 KM, 1.2 DIG-T 115 KM i 1.6 DIG-T 190 KM, oraz diesel 1.5 dCi 110 KM. Juke NISMO RS (więcej informacji znajduje się w osobnym dokumencie) jest oferowany ze zmodyfikowanym silnikiem 1.6 DIG-T o mocy 218 KM.
Jeżeli chodzi o niskie koszty eksploatacji i wysoką sprawność jednostek, prym wiodą zaawansowane silniki benzynowe 1.2 DIG-T 115 KM i 1.6 DIG-T 190 KM, wprowadzone w ramach modernizacji modelu w ubiegłym roku.
Opracowany przez Sojusz silnik benzynowy DIG-T 115, wyposażony w turbosprężarkę i układ bezpośredniego wtrysku paliwa, rozwija moc 115 KM i maksymalny moment obrotowy 190 Nm. Mimo stosunkowo niewielkiej pojemności turbodoładowany silnik DIG-T 115 jest dynamiczny i zapewnia bardzo dobre przyspieszenie, a dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu (190 Nm) jest imponująco elastyczny na poszczególnych biegach.
Standardowa sześciobiegowa przekładnia i system Stop/Start oraz inne rozwiązania oszczędzające paliwo gwarantują bardzo ekonomiczną eksploatację. Silnik DIG-T 115 emituje CO2 w ilości 129 g/km przy zużyciu paliwa wynoszącym 5,5 l/100 km w cyklu mieszanym.
Wpisująca się w trend downsizingu jednostka benzynowa DIG-T 190 rozwija 190 KM i emituje 139 gramów CO2 na kilometr (w wersji z napędem na przednie koła). W silniku tym zastosowano między innymi technologie obniżające tarcie oraz układ recyrkulacji schłodzonych spalin.
Juke DIG-T 190 jest dostępny zarówno z sześciobiegową przekładnią manualną, jak i z nową przekładnią Xtronic towarzyszącą napędowi na cztery koła.
Xtronic to wysoce zaawansowana konstrukcja oparta na przekładni bezstopniowej, której mechanizm udoskonalono pod kątem zapewnienia wyższej kultury pracy i lepszych wrażeń z jazdy. W odróżnieniu od tradycyjnych przekładni bezstopniowych skrzynia Xtronic w modelu Juke imituje działanie przekładni automatycznej o wielu przełożeniach, co ujawnia się zwłaszcza przy gwałtownym przyspieszaniu, kiedy przełożenia zmieniają się sekwencyjnie. W trakcie spokojniejszej jazdy zmiana przełożeń następuje subtelniej i łagodniej. Xtronic łączy zatem zalety obu systemów przeniesienia napędu: pracuje płynnie i delikatnie przy małym obciążeniu silnika, ale jednocześnie bardziej bezpośrednio reaguje na zdecydowane wciśnięcie pedału przyspieszenia.
Nissan Juke: podwozie
Juke oferuje klientom opcjonalny napęd na wszystkie koła ALL-MODE 4x4i. Zespół napędowy z silnikiem DIG-T 190 i skrzynią biegów Xtronic jest też wyposażony w system rozdziału momentu obrotowego, który zapobiega podsterowności i poprawia właściwości trakcyjne.
Moment obrotowy może być rozdzielany pomiędzy przodem i tyłem w maksymalnej proporcji 50:50 oraz różnicowany pomiędzy kołami tylnej osi. System przewiduje zamiary kierowcy na podstawie informacji pochodzących z różnych źródeł (prędkość obrotowa kół, kąt skręcenia kierownicy, moment skręcający i siła odśrodkowa).
W dynamicznym pokonywaniu zakrętów pomaga zwiększenie ilości momentu obrotowego przekazywanego na tylne koło po zewnętrznej stronie łuku w celu ograniczenia podsterowności. System pracuje szybko i niezawodnie, podążając za poleceniami zmiany kierunku wydawanymi przez kierowcę, który skręca lub zmienia pas ruchu. W trakcie jazdy po łuku system zwiększa moc przekazywaną na koło zewnętrzne. Różnica wartości momentu między prawym a lewym kołem zwiększa moment skręcający, pomagając utrzymać zamierzony tor jazdy.
Źródło: materiały prasowe Nissan
Dodaj komentarz