Japońskie firmy samochodowe przenoszą częściowo produkcję podzespołów do aut poza Chiny, aby utrzymać działanie swoich fabryk samochodowych. Powodem jest panika wywołana koronawirusem, która paraliżuje działanie takich firm jak Honda, Toyota czy Mazda.
Nadal nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że koncerny samochodowe nie produkują samodzielnie swoich samochodów, tylko są uzależnieni od zewnętrznych firm. Prace powierzone podwykonawcom specjalizującym się w produkcji np. reflektorów, amortyzatorów, hamulców czy elementów wnętrza pozwala wyraźnie obniżyć koszty produkcji samochodów. Ale takie uzależnienie ma też określone wady, o których można się przekonać w trakcie epidemii koronawirusa.
Firmy przeniosą produkcję części do aut poza Chiny?
Chcąc utrzymać linie produkcyjne aut, niektóre koncerny samochodowe przenoszą produkcję poza Chiny. Japoński dostawca podzespołów nadwoziowych do Mazdy (do modeli Mazda3 i CX30), postanowił przenieść się z chińskiego Jiangsu do meksykańskiego stanu Guanajuato, aby poradzić sobie z kryzysem. Jednocześnie zwiększył moce produkcyjne fabryki o 50 procent. Niestety generuje to dodatkowe koszty, bo nowe części są następnie transportowane drogą powietrzną do fabryki Mazdy w Japonii.
Tymczasem największy na świecie producent oświetlenia samochodowego, produkujący m.in. dla Toyoty czy Nissana, firma Koito Manufacturing, wstrzymała produkcję reflektorów LED i tylnych świateł w swojej fabryce w chińskiej prowincji Hubei, która jest uważana za epicentrum epidemii wirusa. Koito pracuje obecnie nad częściowym przeniesieniem produkcji gdzie indziej, aby zrealizować swoje zamówienia eksportowe. „Istnieją lampy, które produkujemy dla modeli pojazdów wyprodukowanych w Ameryce Północnej, Japonii i Chinach, które są dość podobne w tych regionach”, powiedziała rzeczniczka firmy.
Zobacz: Zmatowiałe reflektory – polerowanie czy wymiana na nowe?
Kasai Kogyo, producent elementów wykończeniowych wnętrz i części dachowych m.in. do aut marki Honda, także chce przenieść produkcję z fabryki w Wuhan w Chinach do jednej z fabryk w Ameryce Północnej, Europie lub Azji. Jednak przed przeprowadzką powstrzymują go nadmierne koszty związane z tą operacją oraz z wdrożeniem i przystosowaniem do pracy całego systemu produkcji.
Zobacz: Jak długo dostępne są części samochodowe w ASO?
Dodaj komentarz