W sierpniu 2024 roku w Polsce zarejestrowano 78 735 używanych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 tony sprowadzonych z zagranicy, co stanowi wzrost o 9,3% w porównaniu z sierpniem ubiegłego roku. To już czternasty miesiąc z rzędu, w którym odnotowano wzrost importu. Jak wygląda to w skali roku?
Prognozy IBRM Samar wskazują, że do końca 2024 roku liczba sprowadzonych pojazdów osiągnie poziom 940-960 tys. sztuk. Wśród pojazdów dominują samochody osobowe – do sierpnia 2024 roku zarejestrowano ich 590 265, co oznacza wzrost o 22,9% rok do roku. Import aut użytkowych również wzrósł – do 56 927 sztuk, czyli o 27,9%. Średni wiek sprowadzanych pojazdów ustabilizował się na poziomie 12,3 roku, przy czym największy wpływ na tę wartość mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi, których średni wiek wynosi 12,93 roku.
Jakie auta są najczęściej importowane do Polski?
Na rynku niezmiennie dominują te same marki. Najpopularniejszą marką w kategorii samochodów osobowych jest Volkswagen, a w segmencie dostawczym – Renault. Wśród najczęściej importowanych modeli osobowych nadal rywalizują Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4, przy czym Opel systematycznie umacnia swoją pozycję lidera. W kategorii aut dostawczych dominację utrzymuje Renault Master.
Zobacz: Przedmuchy w silniku – jak można to naprawić?
W 2024 roku najwięcej pojazdów sprowadzono z Niemiec – 336 055 sztuk, co stanowi 52,3% całego importu. Warto zauważyć dynamiczny wzrost importu ze Stanów Zjednoczonych – o 58,8% w porównaniu do ubiegłego roku, co plasuje ten kraj na czwartym miejscu w rankingu, wyprzedzając Holandię. Spośród TOP20 krajów jedynie Norwegia odnotowała spadek importu (-4,4%).
Z których krajów importuje się do Polski najwięcej aut?
Poniżej zestawienie TOP20 krajów, z których w 2024 roku najczęściej importowano samochody do Polski (w nawiasach procentowa zmiana względem poprzedniego roku):
- Niemcy – 336 055 szt. (22,1%)
- Francja – 67 179 szt. (7,1%)
- Belgia – 47 798 szt. (29,6%)
- Stany Zjednoczone – 45 402 szt. (58,8%)
- Holandia – 32 019 szt. (12,1%)
- Włochy – 21 029 szt. (44,9%)
- Dania – 17 208 szt. (32,8%)
- Szwecja – 16 773 szt. (4,3%)
- Austria – 15 299 szt. (18,7%)
- Szwajcaria – 14 717 szt. (17,8%)
- Kanada – 4 687 szt. (43,4%)
- Czechy – 4 016 szt. (45,3%)
- Norwegia – 3 881 szt. (-4,4%)
- Wielka Brytania – 2 992 szt. (20,7%)
- Luksemburg – 2 557 szt. (35,6%)
- Finlandia – 2 346 szt. (9,4%)
- Hiszpania – 1 609 szt. (11,7%)
- Japonia – 1 341 szt. (41,3%)
- Litwa – 1 326 szt. (26,9%)
- Słowacja – 873 szt. (34,9%)
Warto podkreślić, że w TOP10 import z każdego z krajów przekroczył 10 tys. sztuk, a wzrosty poza kilkoma wyjątkami były dwucyfrowe.
Źródło: SAMAR
Zobacz: Opaski zaciskowe do przegubów i maglownicy – jak wybrać najlepsze?
Dodaj komentarz