Nowa generacja Porsche 911 ujrzała światło dziennie. Oznaczona kodem 992 jest szersza, szybsza i bezpieczniejsza. Pojawił się nowy automat PDF wyposażony w 8 biegów. Moc wzrosła znacząco a osiągi wersji S i 4S są dużo lepsze niż dotąd. Co ważne, skrzynia manualna także ma być oferowana, ale nieco później! Aż strach pomyśleć jak szybkie będzie będą wersje GT3, Turbo czy GT2 !
Porsche 911, mimo że ciągle ulega przeobrażeniom, pozornie zmienia się w niewielkim stopniu. Ale to faktycznie tylko pozory. Poza charakterystyczną linią nadwozia, trudno wskazać detale nie objęte modyfikacjami. Czy nowe 911 jest ładniejsze od poprzedniczki? Prywatnie uważam wersję 991.2 za najpiękniejszą w historii, ale i najświeższa generacja prezentuje się ciekawie. Tylne światłą są połączone ze sobą i tym razem wydają się tworzyć spójną całość, a elektrycznie wysuwane klamki w drzwiach mają zapewnić idealnie gładką linia nadwozia w trakcie jazdy. W kabinie zaszły zdecydowanie większe zmiany, a deska rozdzielcza jest bardzo podobna do tej z najnowszej Panamery. Mnie osobiście ten design przypadł do gustu, bo nie ma tu połaci błyszczące szkła i dotykowych paneli tak modnych w ostatnich latach. Jest elegancko, ale czuć sportowego ducha Porsche.
Porsche 911 S i 4S 992 – lepsze osiągi
Oczekiwane zmiany zaszły pod pokrywą silnika 911-stki. O wolnossących motorach trzeba było zapomnieć już w poprzedniku (poza oczywiście GT3), ale turbodoładowane jednostki dają duże możliwości w zakresie podnoszenia mocy. Mimo że mają pojemność zaledwie 3,0-litrów, to te 6-cylindrowe silniki osiągają bardzo dobre osiągi. Zarówno w Carrerze S i 4S pracuje ten sam motor o mocy 450 KM (o 30 KM więcej niż dotąd), ale ich osiągi różnią się z uwagi na zastosowany napęd. Tylnonapędowa Carrera S rozpędza się 0-100 km/h w 3,7 s, natomiast Carrera 4S z napędem 4×4 w 3,6 s. To wyniki o 0,4 s lepsze niż w ich poprzednikach. Ale to nie koniec! Po dokupieniu pakietu Sport Chrono czasy poprawią się o kolejne 0,2 s! Tylnonapędowa wersja za jest to szybsza (308 km/h) od odmiany z napędem 4×4 (306 km/h) i mogę się założyć, że także dynamiczniejsza w wyższych zakresach prędkości (np. 100-200 km/h) z uwagi na mniejsze straty mocy.
Co istotne Porsche 911 992 będzie oferowane tylko ze skrzynią automatyczną, dwusprzęgłową. Ale tylko na początku, bowiem z czasem ma pojawić się 7-biegowy manual! Nowy automat PDK ma za to aż 8-przełożeń i podobno będzie najlepszy w swojej klasie. To bardzo możliwe, biorąc pod uwagę fakt, że obecne PDK to moim skromnym zdaniem zdecydowanie najlepiej zestrojony sportowy automat, jaki do tej pory testowałem.
Bezpieczeństwo
Nic na razie nie powiedziano na temat układu hamulcowego czy zawieszenia. Wiemy natomiast, że auto będzie o 45 mm szersze z przodu, a przednie koła będą nieco mniejsze niż tylne (20” wobec 21”). Ciekawostką będzie natomiast tryb Wet. Funkcja ta ma wykrywać wodę na drodze, wstępnie ustalać działanie systemów sterowania i ostrzegać kierowcę, który dzięki temu ma skonfigurować pojazd pod kątem szczególnego nacisku na bezpieczeństwo – naciskając przycisk lub używając przełącznika trybów jazdy na kierownicy (element pakietu Sport Chrono).
Zobacz: Porsche 911 Carrera T – T jak track day!
W standardzie będzie też system ostrzegania przed kolizją oraz wspomagania hamowania, który eliminować ma ryzyko kolizji z poruszającymi się obiektami i w razie potrzeby inicjować hamowanie awaryjne. Po raz pierwszy 911 dostępne będzie z funkcją Night Vision Assist z kamerą termowizyjną (opcja).
Porsche 911 S i 4S 992 – cena
Ile kosztuje nowe Porsche 911 992? Porsche 911 Carrera S można mieć w Niemczech od 120 125 euro (czyli od 516 465 zł), a 911 Carrera 4S – od 127 979 euro (550 232 zł). Jeśli cena nie stanowi dla Ciebie problemu, nowe modele możesz zamawiać już w Porsche Centrach.
Zobacz: Porsche przejmuje kontrolę nad Lamborghini!
Wygląda dobrze. Przysadzista i szeroka z tyłu bestia.
Ja tam nie widze roznicy 😀