Mazda MX-5 RF to wersja z nadwoziem typu targa. Łączyć ma cechy kabrioletu z zaletami auta coupe. System otwierania dachu przypomina rozwiązania zastosowane chociażby w Porsche 911 Targa czy Ferrari 458 Spider. Czy nowe rozwiązanie nie wpłynie jednak negatywnie na zachowanie MX-5 na drodze z uwagi na dodatkowy ciężar?
Nowa, czwarta już generacja Mazdy MX-5, doczekała się niespotykanej dotąd wersji nadwoziowej. Targa, bo o niej mowa, ma łączyć najlepsze cechy kabrioletu i coupe. Mazda oferowała dotąd specjalny hard-top do modelu MX-5, który przeobrażał kabriolet w coupe, ale w najnowszej generacji tego auta (ND) zrezygnowała z niego. Uznała, że tzw. twardy dach jest zbyt wymagający w montażu i niewdzięczny w eksploatacji. Kierowca musi bowiem nie tylko przeznaczyć na niego specjalne miejsce w garażu, ale także decydować przed każdą podróżą, czy ma ochotę na jazdę coupe czy kabrioletem. Targa rozwiązuje oba problemy za jednym zamachem.
Zobacz: Nowa Mazda MX-5 ND – dane techniczne i polski cennik
Dzięki specjalnemu mechanizmowi, dach Mazdy MX-5 chowa się pod tylne, trójkątne słupki, które pozostają cały czas na zewnątrz pojazdu. Auto nie traci nic ze swojej dynamicznej linii i wygląda równie dobrze z otwartym, jak i z zamkniętym dachem. Praktycznie identyczne rozwiązanie zastosowali inżynierowie Ferrari w modelu 458 Spider czy Porsche w 911 Targa.
Przedstawiciele Mazdy podkreślają, że proces otwierania lub zamykania dachu można wykonywać w trakcie jazdy z prędkością do 10 km/h. Co więcej cały mechanizm jest niezwykle lekki – zwiększył masę auta o zaledwie 45 kg.
Mazda MX-5 RF – silniki
Pod maskę Mazdy MX-5 RF trafić mają identyczne silniki jak w kabriolecie. Silnik 1.5 SKYACTIV-G 131 KM osiąga moc maksymalną 131 KM przy 7000 obr./min i moment obrotowy równy 150 Nm przy 4800 obr./min. Wysokoobrotowy charakter silnika podkreśla ogranicznik obrotów ustawiony przy 7500 obr./min.
Druga jednostka napędowa 2.0 SKYACTIV-G 160 KM ma pojemność 2,0-litrów i osiąga moc 160 KM przy 6000 obr./min. Dysponuje większym bo 200-niutonometrowym momentem obrotowym dostępnym przy 4600 obr./min. W porównaniu do poprzedniego silnika 2.0 MZR jest od niego lżejszy (o 8 kg), mocniejszy i ekonomiczniejszy (m.in. dzięki system i-stop i i-ELOOP). Na tle poprzednika nowy silnik charakteryzuje wyższa wartość momentu obrotowego w szerszym zakresie obrotów wału korbowego. Na chwilę obecną Mazda nie określiła precyzyjnie terminu wprowadzenia MX-5 RF do sprzedaży.
Zobacz: Mazda MX-5 Samochodem Roku w konkursie WCOTY 2016!
Dodaj komentarz