Honda HR-V Sport to crossover adresowany do kierowców o sportowej żyłce. Relatywnie niska masa, duża moc oraz manualna skrzynia biegów mają zapewnić świetne osiągi i bardziej sportowe wrażenia z jazdy. Tym bardziej, że w tym modelu Honda wprowadziła też specyficzne zmiany w zawieszeniu i układzie kierowniczym! To może być jeden z najciekawszych crossoverów na rynku!
Honda HR-V to teoretycznie crossover czyli miejska wersja SUV-a, ale tego typu jej pozycjonowanie mocno zniekształca jej obraz. Miałem okazję w przeszłości testować ten model i muszę przyznać, że pod kompaktowymi wymiarami, skrywa się bardzo obszerne wnętrze i pokaźnych rozmiarów bagażnik. Nie da się jednak ukryć, że mało który SUV wzbudza we mnie i członkach naszej redakcji jakiekolwiek większe zainteresowanie. Na tle samochodów kombi wypadają one prawie pod każdym względem gorzej, a kwestie wizualne kompletnie nas nie interesują. Ale Honda HR-V w wersji Sport to model, który bardzo nas zaciekawił. Więc jeśli lubisz SUV-y i crossovery, a do tego preferujesz dynamiczny styl jazdy, powinieneś się nią zainteresować.
Honda HR-V Sport – mocny silnik z turbo!
Pierwsze od czego zaczniemy to układ napędowy. Trzeba oddać Hondzie, że ten japoński gigant chyba zaczął budzić się z letargu bo znowu wprowadza na rynek auta o sportowym zacięciu. Po Hondzie Civic Sport i Hondzie Jazz Sport (w Polsce pod nazwą Jazz Dynamic), teraz japoński gigant przedstawił model HR-V Sport. Pod jego maską zagościł niezwykle udany silnik 1.5 VTEC TURBO o mocy aż 182 KM! To ten sam genialny motor, który pracował w testowanym przez Nas Civicu Sport – mocny i oszczędny. Generuje on 240 Nm momentu obrotowego w zakresie od zaledwie 1900 aż do 5000 obr./min i pozwala rozpędzić ważącą ok. 1340 kg Hondę 0-100 km/h w 7,8 sekundy.
Zobacz: Honda Civic 1.0 VTEC TURBO vs 1.5 VTEC TURBO – realne osiągi i różnice!
Biorąc pod uwagę, że każda Honda jaką testowaliśmy przyspieszała lepiej niż podaje to producent, to wynik ten może być jeszcze lepszy! Maksymalna prędkość Hondy HR-V Sport ze skrzynią manualną to 215 km/h. Wersja z automatem bezstopniowym CVT przyspiesza 0-100 km/h w 8,6 sekundy, a jej prędkość maksymalna to okrągłe 200 km/h. Ale mocny silnik to nie jedyne co kryje się za słowem Sport!
Honda HR-V Sport – sportowe zawieszenie
Inżynierowie Hondy poszli za ciosem i, co nietypowe w tym segmencie, wprowadzili wyraźne zmiany także w podwoziu. Zastosowano m.in. nowe amortyzatory „Perfomance Dumper”, które w połączeniu z innymi sprężynami i aktywnymi stabilizatorami, ograniczać mają względne ruchy boczne i skrętne zawieszenia oraz poprawić stabilność na zakrętach. Co więcej, Honda HR-V Sport otrzymała też bardziej bezpośredni układ kierowniczy, który wykorzystuje zębatkową przekładnię kierowniczą ze zmiennym przełożeniem i elektrycznym wspomaganiem. Dodatkowo w modelu tym zastosowano system Agile Handling Assist, który wspomaga kierowcę w szybkim pokonywaniu zakrętów.
Honda HR-V Sport – zmiany w wyglądzie
Honda HR-V Sport nie będzie trudna do odróżnienia od innych wersji tego modelu z uwagi na swój bardziej dynamiczny wygląd. Charakterystycznymi elementami jej nadwozia są m.in. lakierowane na czarno boczne listwy progowe, obramowania nadkoli, agresywnie stylizowany zderzak tylny czy wąski spliter z przodu. W tym samym kolorze są wykonano też 18-calowe alufelgi czy lusterka zewnętrzne. Wyróżnikiem odmiany Sport jest są też dwie końcówki układu wydechowego umieszczone z obu stron zderzaka oraz tylne światła umieszczone w ciemniejszych oprawach, z czarnym wewnętrznym sektorem.
W przeprojektowanych przednich siedzeniach kierowcy i pasażera – przeniesionych ze standardowego HR-V 2019 – wprowadzono zmiany w poduszce siedziska i w oparciu, dla zapewnienia lepszego podparcia pleców kierowcy. Wyróżnikiem foteli jest lepszej jakości materiał tapicerski w kolorze czarnym i ciemnoczerwonym oraz czarnej podsufitce. Deska rozdzielcza może być pokrytą tę skórą w tej samej, ciemnoczerwonej tonacji.
Honda HR-V Sport – cena w Polsce
HR-V Sport nie jest tanim autem. Chociaż w odniesieniu do rywali dysponujących podobnym silnikiem i wyposażeniem jej cena staje się bardziej konkurencyjna. Tym bardziej, że Honda oferuje wyraźnie lepsze osiągi oraz usportowione podwozie. Model ten kosztuje w Polsce 111 400 zł i w zasadzie jest on wyposażony we wszystko co HR-V może mieć najlepszego. Dla porównania, nieco większa KIA Sportage 1.6 177 KM GT-line kosztuje o 7 tysięcy zł więcej, ma wyraźnie gorsze osiągi (0-100 km/h w 9,2 s), a cześć opcji wymaga jeszcze dopłaty (łącznie nawet 16 tysięcy zł). Wielu co prawda uważa Sportage za konkurenta CR-V, ale pod względem wymiarów koreańskie auto tylko nieznacznie wygrywa z HR-V, będąc istotnie mniejszym od CR-V.
Honda HR-V Sport 182 KM | KIA Sportage GT-line 177 KM | Honda CR-V 193 KM | |
długość nadwozia | 4 346 mm | 4 480 m | 4 600 mm |
rozstaw osi | 2 610 mm | 2 670 mm | 2 663 mm |
szerokość | 1 790 mm | 1 855 mm | 1 855 mm |
pojemność bagażnika | 431 l | 491 l | 561 l |
Honda HR-V to wyraźnie większy crossover od swoich typowych rywali pokroju Fiat 500X, Jeepa Renegade czy Mazdy CX-3, dlatego zanim zdecydujesz się na zakup któregokolwiek z SUV-ów, to koniecznie sprawdź go we własnym zakresie. Różnice mogą okazać się nie tak duże, jak Ci się wcześniej wydawało.
Zobacz: Policjanci jechali 250 km/h za sportową Hondą na obwodnicy Mińska!
Fajna Honda. Oby się sprzedawała to kupię używaną 🙂 mocny motor jak na tę klasę.
Type-R w tej budzie to było by coś!
Cena spora. Szkoda że nie ma słabiej wyposażonych wersji. Ale auto rewelacjs
a ja postawiłem na c-hr. cena dużo bardziej atrakcyjna poza tym ten chrakterystyczny wygląd no i niezawodność japońskich marek.