Audi RS3 Sportback był do niedawna najmocniejszym hot hatchem na rynku. Dysponuje silnikiem 2.5 TFSI o mocy 367 KM i przyspiesza 0-100 km/h w 4,3 sekundy! Co dokładnie skrywa jego nadwozie? Jakie rozwiązanie techniczne zapewniają mu tak wysokie osiągi?
Z zewnątrz najnowsze Audi RS3 Sportback (czyli 5-drzwiową wersję) rozpoznamy m.in. po szarym (Nardo) lub czerwonym (Catalunya) kolorze lakieru, które dostępne są wyłącznie dla wersji RS3, po poszerzonych przednich błotnikach, dwóch owalnych końcówkach wydechu oraz zderzakach o wyraźnie bardziej agresywnej stylizacji (duże wloty powietrza, srebrne inkrustacje, tylny dyfuzor powietrza).
Zawieszenie Audi RS3 II
Zawieszenie oparte z przodu na kolumnach MacPhersona (wyposażone w specjalnie zaprojektowane, bardzo wytrzymałe, aluminiowe łożyska), a z tyłu na konstrukcji wielowahaczowej (po 4 wahacze na koło) zostało obniżone o 25 mm. Tylna oś o nieco mniejszym rozstawie kół niż przednia (1514 mm wobec 1559 mm) skonstruowana została w oparciu o stalowe wahacze i ramę pomocniczą. W opcji dostępny jest elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, pozwalający wybrać twardość amortyzatorów. Standardowe wyposażenie obejmuje aluminiowe, 5-ramienne felgi w rozmiarze 235/35/R19. W opcji dostępne są też koła w kolorze matowego tytanu lub lśniącej antracytowej czerni w rozmiarze 255/30/R19 z przodu i 235/35/R19 z tyłu.
Silnik 2.5 TFSI Audi RS3 II
Sercem układu napędowego nowego Audi RS3 jest 2,5-litrowy, pięciocylindrowy motor TFSI o mocy aż 367 KM. Silnik generuje przy tym 465 Nm od 1625 obr./min do 5500 obr./min. Ogromna moc w połączeniu z napędem 4×4 realizowanym przez sprzęgło wielopłytkowe (na tylną oś może zostać przeniesione od 50 do 100% momentu obrotowego) pozwala RS3 osiągnąć przyspieszenie 0-100 km/h na poziomie 4,3 s i prędkość maksymalną równą 280 km/h (opcja).
Silnik 2.5 TFSI, składany ręcznie w węgierskich zakładach Audi w Győr, ma długość 49 cm i masę 180 kg. Aby wygenerował ogromną moc zachowując przy tym wysoką trwałość został wyposażony w szereg nowoczesnych rozwiązań: skrzynia korbowa wykonana z odlewu z żeliwa wermikularnego (lekki i wytrzymały materiał), specjalne wzmocnienia bloku, turbosprężarka generująca ciśnienie doładowania 1,3 bara, bezpośredni wtryska paliwa i układ dolotowy o zmiennej długości kanałów (klapy). Aby poprawić jego brzmienie auto zostało wyposażone w aktywny układ wydechowy.
Hamulce typu „wave” Audi RS3 II
Mocny silnik wymaga wydajnego układu hamulcowego. Audi RS3 w standardzie posiada na przedniej osi 370-milemtrowe, wentylowane tarcze, a z tyłu 310-milemtrowe ich odpowiedniki. Przednie tarce typu „wave” mają ograniczyć masę nieresorowaną . To co wyróżnia Audi RS3 na tle konkurencji to możliwość zamówienia wersji z ceramicznymi przednimi tarczami hamulcowymi, które zostały wzmocnione włóknem węglowym.
Równie niebotyczna co osiągi jest cena nowego Audi RS3. Jego cennik rozpoczyna się kwotą 257 tys. zł. Dodatkowe 5480 zł kosztuje zawieszenie Audi magnetic ride, a przesunięcie elektronicznej blokady prędkości do 280 km/h to koszt bagatela 8380 zł.
Obecnie tytuł najmocniejszego hot hatcha nosi Mercedes-AMG 45 dysponujący silnikiem 2.0 Turbo o mocy 381 KM!
coś tu nie gra przecież mercedes a amg ma 400KM i to z 2l pojemności
Tytuł jest już nieaktualny, to fakt. Napisałem o tym w tekście 😉 Niestety, takie czasy, że co chwila ustanawiane są nowe rekordy w tej klasie. Lada moment będzie RS3 Limousine z silnikiem o mocy 400 KM :
https://dailydriver.pl/nowosci/premiery/audi-rs3-limousine-sedan-z-silnikiem-o-mocy-400-km/