Rajd Żmudzi otworzył w 2021 roku Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski! Zawody rozgrywane na Litwie przyciągnęły ponad 100 załóg, a wyniki rajdu okazały się zaskakujące. Z jednym wyjątkiem – zwycięzca rajdu, Mikołaj Marczyk, był jednym z faworytów zawodów.
4 i 5 czerwca odbył się rajd Rally Zemaitija 2021 (Rajd Żmudzi), czyli tak naprawdę jeden rajd, ale dwie oddzielne imprezy rozgrywane na tych samych odcinkach specjalnych. Rajd odbył się na Litwie i jest to pierwsza runda ProfiAuto Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski oraz Mistrzostw Litwy. Na starcie zobaczyliśmy 102 załogi. 39 z nich to załogi zgłoszone przez PZM, czyli biorące udział w ProfiAuto RSMP. 63 auta wystartowały w Mistrzostwach Litwy, a 49 z nich to auta z napędem na wszystkie cztery koła! Nic dziwnego, bo rajd Żmudzi to rajd szutrowy, a samochody z napędem na 4 koła są do tego stworzone do ciężkich szutrowych warunków. Na starcie zameldowali się min. wicemistrzowie Polski z ubiegłego roku Grzegorz Grzyb/Michał Poradisz (Skoda Fabia Rally2 EVO), drudzy wicemistrzowie, bracia Łukasz i Tomasz Kotarba (Citroen C3 Rally2) czy najmłodszy w historii mistrz Polski z 2019 r. Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia Rally 2 EVO).
Zobacz: Rallycross – co to takiego? Poznaj jego zasady i auta w nim rywalizujące!
Pojawiło się również kilka załóg zagranicznych min. brytyjski mistrz ,,ośki” z 2017 r. Callum Devine/ James Fulton (Ford Fiesta Rally2), czy czeska załoga Cais Erik/Žáková Jindřiška (Ford Fiesta Rally2). Warto wspomnieć o starcie bardzo młodego i obiecującego kierowcy z Polski, 15 letnim Hubercie Laskowskim (Peugeot 208 Rally4). Aby wystartować w ProfiAuto RSMP trzeba mieć ukończone 16 lat, dla tego Hubert wystartował w Mistrzostwach Litwy i zajął 19 miejsce w klasyfikacji generalnej.
Rajd Żmudzi 2021 – zupełna nowość
Dla polskich kierowców Rally Zemaitija 2021 to zupełna nowość, ponieważ rajd nie był do tej pory w cyklu RSMP. Zupełnie nowe trasy nie pozwalają na skorzystanie z notatek z lat ubiegłych, szanse były bardzo wyrównane. Kierowcy mieli do pokonania 115 km, podzielonych na 14 odcinków specjalnych. W piątek w miejscowości Kelme rozegrano dwa odcinki specjalne o długości 1,6 km. Był to odcinek miejski, który kierowcy pokonywali dwukrotnie. W sobotę załogi wyjechały poza miasto i musiały do przejechać w jeden dzień łącznie aż 12 odcinków specjalnych, o długości 110 km. Na sam koniec rajdu, niespełna 18 kilometrowy odcinek przejeżdżany był dwukrotnie.
Walka o zwycięstwo w pierwszej rundzie ProfiAuto RSMP trwała do ostatniego odcinka specjalnego. Załoga Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia Rally 2 EVO) dla której ten start, był treningiem przed rozpoczynającymi się za dwa tygodnie w Mikołajkach mistrzostwami Europy, wygrywa rajd z ponad 11 sekundową przewagą. Z kolei drugie miejsce niespodziewanie zajęła załoga Adrian Chwietczuk/Jarosław Baran (Skoda Fabia Rally2 EVO).
Chwietczuk, dla którego był to czwarty start w mistrzostwach Polski, pojechał rewelacyjnie i tym samym sprawił niemałą sensację, ustępując tylko Marczykowi. Jest to jego pierwsze podium w cyklu RSMP. Do ostatniego 12 odcinka w rywalizacji liczyła się też załoga Grzegorz Grzyb/Michał Poradisz (Skoda Fabia Rally2 EVO). Jednak na pechowym dla nich 12 oesie wypadli z drogi i uszkodzili samochód. Niestety, strata ponad pięciu minut była tak duża, że przez dwa ostatnie odcinki nie udało się Grzegorzowi jej odrobić i zostali sklasyfikowani dopiero 17 miejscu. Walka o trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej była nie mniej zażarta jak o pierwsze. Była to wojna polsko – czeska, która toczyła się o ułamki sekundy między załogą Wojciech Chuchała/Sebastian Rozwadowski (Škoda Fabia Rally2 EVO) a Cais Erik/Žáková Jindřiška (Ford Fiesta Rally2). Zwycięsko z tej batalii wyszli Czesi, którzy wygrali z Wojtkiem i Sebastianem, tylko o 0,9 s! Miejsce piąte dla wspomnianych wcześniej gości z Irlandii Callum Devine/ James Fulton (Ford Fiesta Rally2). O wielkim pechu może powiedzieć załoga Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot (Ford Fiesta Rally2), która na 14, ostatnim oesie zaliczyła dachowanie, co nie pozwoliło im na ukończenie rajdu.
Najważniejsze kategorie ProfiAuto RSMP:
Rally 2:
Najwyższa kategoria aut dopuszczonych do RSMP. Turbodoładowany silnik benzynowy do 1600 ccm, napęd na 4 koła, moc ok. 300 KM, moment obrotowy 400 Nm, V max 200 km/h, waga 1200 kg
Rally3:
Najnowsza i debiutująca kategoria aut, zastępująca auta PROTO oraz auta z grupy N. Ciekawostką jest to, że auta tej kategorii produkowane są w polskim oddziale firmy M SPORT, czyli oddziału sportowego Forda. Turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1500 cm3, sekwencyjna skrzynia biegów, napęd na 4 koła, moc ok. 215KM, moment obrotowy 400 Nm, V max 190 km/h, waga 1200 kg
Rally4:
Nowa generacja aut z napędem na jedną oś, zastępująca samochody kategorii R2 i R3. Napęd na jedną oś, silnik benzynowy turbodoładowany o pojemności od 937 do 1333 cm3 oraz wolnossący powyżej 1390 i do 2000 cm3, moc ok. 230 KM, moment obrotowy 300 Nm, V max 180 km/h, waga 1080 kg
Wyniki Rajdu Żmudzi (Rally Zemaitija) 2021
Klasa Rally2:
- Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk, Skoda Fabia Rally 2 EVO: 54:42.7
- Adrian Chwietczuk/Jarosław Baran, Skoda Fabia Rally2 EVO: 54:54.2
- Cais Erik/Žáková Jindřiška, Ford Fiesta Rally2: 55:15.7
Klasa Rally3:
- Łukasz Byśkiniewicz /Zbyszek Cieślar, Ford Fiesta Rally3: 1:00:00.8
- Typa Radosław/Pochroń Paweł, Ford Fiesta Rally3: 1:02:58.0
- Bolek Kamil/Jastrzębski Łukasz, Ford Fiesta Rally3: 1:04:29.1
Klasa Rally4:
- Jakub Brzeziński/Dariusz Burkat, Ford Fiesta Rally4: 1:00:53.6
- Adam Sroka/Patryk Kielar, Peugeot 208 R2: 1:01:46.6
- Łukasz Lewandowski / Xavier Panseri, Opel Corsa Rally4: 1:02:41.7
Zobacz: EXIDE Puchar Toru Słomczyn 2021 i prawie 100 aut na starcie!
Dodaj komentarz