Mercedes-Benz stał się pierwszym międzynarodowym producentem samochodów, który uzyskał zgodę na testy zautomatyzowanej jazdy na poziomie 4. według standardów SAE (Society of Automotive Engineers) na wybranych ulicach i autostradach w Pekinie. Ten poziom zautomatyzowanej jazdy, charakteryzujący się wysokim stopniem autonomii, pozwala pojazdowi na samodzielne prowadzenie w określonych warunkach, bez konieczności interwencji kierowcy.
Testy te są częścią szerszych projektów badawczych prowadzonych przez Mercedes-Benz China, mających na celu rozwój zaawansowanych technologii w zakresie oprogramowania i sprzętu systemów zautomatyzowanej jazdy. Już wcześniej, pod koniec 2023 roku, Mercedes-Benz otrzymał zgodę na testy rozwiązań na poziomie 3. SAE w Pekinie. Nowe pozwolenie na testowanie systemów na poziomie 4. SAE oznacza kolejny krok w kierunku pełnej autonomii jazdy i stanowi istotne osiągnięcie w globalnych staraniach koncernu o rozwój tej technologii.
Mercedes Klasy S – lidary, radary i kamery
Do testów zostaną wykorzystane dwa specjalnie zmodernizowane egzemplarze Klasy S, wyposażone w zaawansowane systemy czujników, w tym LiDAR, radary oraz kamery. Systemy te mają umożliwić pojazdom bezpieczne poruszanie się w złożonych warunkach drogowych, takich jak zatłoczone ulice miejskie, skrzyżowania, ronda, a także na autostradach, gdzie przewidziane są m.in. automatyczne zmiany pasów ruchu i przejazdy przez punkty poboru opłat.
Samochody te są również wyposażone w redundantne systemy, które mają zapewnić dodatkowe zabezpieczenia w przypadku awarii głównych systemów. W sytuacjach krytycznych pojazdy mają być zdolne do wykonania manewru minimalizującego ryzyko oraz znalezienia bezpiecznego miejsca do zatrzymania.
Dlaczego Mercedes testuje w Chinach?
Mercedes-Benz China odgrywa kluczową rolę w globalnej sieci badawczo-rozwojowej koncernu, szczególnie w obszarze zautomatyzowanej jazdy. Chiński zespół badawczo-rozwojowy, aktywny od 2005 roku, jest obecnie jednym z najbardziej wszechstronnych ośrodków poza Niemcami. W ramach lokalnych inwestycji, które w ciągu ostatnich pięciu lat wyniosły 10,5 miliarda RMB, koncern systematycznie rozwija swoje technologie w Chinach, co jest istotnym elementem globalnej strategii rozwoju autonomicznej jazdy.
Choć uzyskanie zgody na testy na poziomie 4. SAE w Pekinie jest dużym krokiem naprzód, rozwój pełnej autonomii w pojazdach niesie za sobą szereg wyzwań, zarówno technologicznych, jak i regulacyjnych. Przed Mercedes-Benz stoi teraz zadanie dalszej weryfikacji efektywności systemów w złożonych warunkach drogowych, a także przygotowanie technologii do wdrożenia na szeroką skalę, co wymagać będzie dalszych badań i testów.
Zobacz: Renault znowu rozwija silniki spalinowe! Pomoże mu chiński Geely!
Dodaj komentarz