
Silnik 1.5 BlueHDi (DV5) ma jeden, słaby punkt czyli wadliwy rozrząd. Rozciągnięty łańcuch to typowy problem możliwy do naprawa. Pomóc ma zamiana łańcucha 7 mm na 8 mm. Ale jakie są objawy zużytego rozrządu, które silniki miały dokładnie z nim problem (lata produkcji), na czym polegała akcja serwisowa i czy wadliwy łacńuch naprawdę można zastąpić lepszym? Dziś bierzemy na warsztat silniki 1.5 HDi oznaczone kodem DV5RD, DV5RC i DV5RUC.
Silniki z serii BlueHDI posiadają mieszany układ rozrządu, w którym pasek łączy wał korbowy z jednym z wałków rozrządu, natomiast połączenie między wałkami rozrządu realizowane jest za pomocą łańcucha. Korelacja obu tych rozwiań miała na celu spotęgować ich zalety – ciche działanie paska oraz wytrzymałość łańcucha. Z czasem okazało się, że podwójny układ rozrządu jest nietrwały i wymaga modernizacji.
Wadliwy rozrząd w silniku 1.5 HDi
Wadliwy łańcuch rozrządu o szerokości 7 mm, stosowany w wersjach produkowanych od końca 2019 do stycznia 2023 roku, wykazuje tendencję do rozciągania się. Powoduje to przeskakiwanie rozrządu, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do uszkodzenia tłoków i zaworów. W porównaniu do wcześniejszych wersji (z szerszym łańcuchem) nowa konstrukcja okazała się mniej trwała. Awaria może wystąpić już przy przebiegu 60 000 km, choć najczęściej zdarza się w zakresie 80 000–120 000 km. Oprócz słabej jakości łańcuch, Stellantis przyznał, że problemem są systemy recyrkulacji spalin i tzw. ekologia. Przyczyniają się one do powstania nagaru.

Silnik 1.5 HDi miał wadliwy rozrząd montowany od 2019 roku do stycznia 2023 r. Rozciągnięty łańcuch po 60 tys. km to nic dziwnego w tym przypadku. Ale trzeba szybko reagować na ten problem.
W silniku gromadzą się szkodliwe osady sadzy, które nieuchronnie trafiają do oleju. Te zanieczyszczenia krążą w układzie smarowania, prowadząc do trwałych uszkodzeń elementów silnika. Skutkiem tego jest przedwczesne zużycie łańcucha rozrządu, który łączy wałki rozrządu. Nawet najbardziej rygorystyczny harmonogram konserwacji nie powstrzyma tego procesu. Zgodnie z zaleceniami, interwał wymiany oleju dla tego silnika wynosi 20 000 km, a producenci sugerują teraz stosowanie oleju 5W30 zamiast pierwotnie zalecanego 0W30. Dlatego zaleca się stosować dodatkowo płukanki do silnika mające na celu regularnie osłabiać i rozpuszczać nagary. Zerwanie łańcucha może prowadzić do poważnych uszkodzeń wewnętrznych, takich jak deformacja napinacza, uszkodzenie głowicy cylindrów, bloku silnika czy komory spalania. W takiej sytuacji typowym kodem błędu jest P0017, wskazujący na brak sygnału na wałku rozrządu.
Zerwania łańcucha rozrządu 1.5 HDi – akcja serwisowa
Koncern Stellantis uruchomił akcję serwisową dla pojazdów wyprodukowanych między styczniem 2018 a grudniem 2021 roku. Zakres naprawy zależy od przebiegu pojazdu:
- przebieg poniżej 120 tys. km – sprawdzenie stanu łańcucha i jego ewentualna wymiana.
- przebieg powyżej 120 tys. km – zalecana kompleksowa wymiana zestawu rozrządu niezależnie od jego stanu.
W niektórych krajach, w tym w Polsce, akcja serwisowa nie obejmuje wszystkich przypadków, przez co wielu właścicieli pojazdów jest zmuszonych do pokrycia kosztów naprawy we własnym zakresie.
Grubszy łańcuch rozrządu w 1.5 HDi
Aby zażegnać problemy, w styczniu 2023 roku, Stellantis wprowadził wzmocnione łańcuchy o szerokości 8 mm, które są bardziej odporne na zerwanie. Modernizacja ta polegająca na wprowadzeniu szerszego o 1 mm łańcucha wiązała się również z koniecznością wprowadzenia zmian w konstrukcji innych elementów silnika, takich jak wałki rozrządu i dźwignie zaworowe, co miało na celu zapewnienie kompatybilności i poprawę trwałości całego układu. Dlatego w przypadku właścicieli starszych silników (ale i tych nowszych), rozwiązaniem jest zastosowanie mocniejszego łańcucha rozrządu.

Wymiana łańcucha rozrządu w 1.5 HDi polega na montażu 8 mm łańcucha z nowymi wałkami i pokrywą zaworów. Można szukać też wzmocnionych łańcuchów 7 mm.
Firma Dolz oferuje zestawy wzmocnionych łańcuchów rozrządu 7 mm (dostępne również części do zmodernizowanego silnika tego producenta). Numery zestawów dostępnych w ofercie Dolz to: SKCC190 (dla silników z łańcuchem 7 mm), SKCC191 (dla silników z łańcuchem 8 mm) oraz SKCC191L (dla silników z łańcuchem 8 mm, zawierający dodatkowo wałki rozrządu i pokrywę zaworów – pełny zestaw naprawczy po zerwaniu łańcucha).
Zmiana oleju silnikowego w 1.5 HDi
Zerwanie łańcucha spowodowane jest przede wszystkim jego konstrukcją, ale producent przyznał, że jego działanie osłabia niskolepkościowy olej 0W-30 oraz osady węglowe. Szybciej degradujący olej w połączeniu z rozbudowanymi systemami recyrkulacji spalin, generują duże ilości sadzy, która odkłada się w postaci nagarów, laków i szlamów. Krążąc po silniku z dużym ciśnieniem, zanieczyszczenia niszczą powierzchnie łańcucha, nadwyrężają ją i przyczyniają się do jego przedwczesnego zniszczenia. Dlatego w silniku 1.5 HDi zerwanie łańcucha rozrządu można ograniczyć odpowiednią profilaktyką. Po pierwsze producent zalecił serwisom ASO stosować olej 5W-30 zamiast 0W-30, który ma większą odporność na degradację i silniejszy film olejowy. Ale Stellantis przyznał, że sama zmiana oleju, nawet częstsza niż zalecana (co 20 tys. km) nie rozwiązuje problemu. Dlatego działanie oleju powinna rozszerzyć płukanka do silnika dodawana przez wymianą starego oleju. Rozpuszczając nagary i osady węglowe (regularnie) pozwala zapewnić lepsze warunki do dłuższej pracy oleju, a tym samym wydłuży resurs samego łańcucha.
Proces wymiany łańcucha rozrządu
Wymiana rozrządu w tym silniku nie jest prostą operacją i wymaga dostępu do specjalistycznych narzędzi oraz wiedzy mechanicznej. Standardowy czas pracy wynosi kilka godzin, a kluczowe znaczenie ma odpowiednie napięcie łańcucha i precyzyjne ustawienie faz rozrządu. Bez względu na to, czy naprawa odbywa się w ramach akcji serwisowej, czy na koszt właściciela, ważne jest szybkie reagowanie na pierwsze objawy zużycia, aby uniknąć poważniejszych awarii.
Regularne przeglądy i zwracanie uwagi na nietypowe dźwięki mogą znacząco wydłużyć żywotność silnika. Jeśli pojawia się metaliczne chrobotanie lub stuki z okolic pokrywy zaworów, należy jak najszybciej zgłosić się do serwisu. Stosowanie wysokiej jakości olejów i ich regularna wymiana ogranicza tempo zużycia układu rozrządu, co jest szczególnie istotne w przypadku jednostek wyposażonych w turbosprężarkę i system AdBlue. Właściciele pojazdów z silnikiem 1.5 BlueHDi powinni monitorować stan rozrządu i reagować na wszelkie niepokojące objawy, aby uniknąć kosztownych konsekwencji wadliwej konstrukcji.
Dodaj komentarz