Silnik 2.0 TFSI cierpi na takie problemy jak nadmierne zużycie oleju, spadek kompresji i osiągów. Winny jest temu m.in. nagar, który powoduje m.in. zapiekanie się pierścieni tłokowych albo zapychanie się kolektora ssącego. Dlatego istotne jest regularne czyszczenie silnika 2.0 TFSI z nagaru.
Utarło się przekonanie, że największym problemem silnika 2.0 TFSI jest nagar zapychający kolektor dolotowy i osadzający się na zaworach ssących. Do tego w niektórych jego wersjach problemem były wadliwe pierścienie tłokowe (EA888 gen.2), która przepuszczały olej. Sęk w tym, że na rynku istnieje wiele odmian silnika 2.0 TFSI, ale w zasadzie każda ma większe lub mniejsze problemy z nagarem. Dlaczego? Bo w przypadku silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny istotne jest jego regularne czyszczenie z nagaru. Inaczej mogą pojawić się w nim dobrze znane problemy m.in. z braniem oleju.
Okopcona rura wydechowa – silnik 2.0 TFSI
Za nagar w silniku benzynowym odpowiada bezpośredni wtrysk paliwa, który generuje duże ilości cząstek stałych. Doskonale widać to na starszych autach z silnikami 2.0 TFSI (np. BWA), w których to układ wydechowy jest osmolony nagarem jak w starym dieslu.
To z tego powodu od 2018 roku, na mocy przepisów z września 2017 roku, wszystkie auta z bezpośrednim wtryskiem benzyny sprzedawane na terenie UE, muszą posiadać filtr cząstek stałych GPF. Sęk w tym, że filtr zatrzymuje jedynie cząstki stałe, które przedostały się do układu wydechowego, natomiast nie ogranicza on powstawania nagaru i jego późniejszego kumulowania się w silniku. A to właśnie on generuje ogromne problemy.
Nagar w silniku – objawy i problemy
Nagar w silniku powoduje zapiekanie się pierścieni tłokowych, czego efektem jest zwiększone zużycie oleju oraz spadek kompresji. Jednostka napędowa zużywa dużo oleju, kopci na niebiesko i pogarszają się jej osiągi. Do tego odkładający się nagar na tłokach z czasem zaczyna się żarzyć, doprowadzając do zjawiska LSPI i przeciążenia układu korbowo-tłokowego, czego efektem są m.in. pękające tłoki.
Żeby ograniczyć powstawanie nagaru w silniku 2.0 TFSI (i wcześniejszych FSI), Volkswagen zalecał jazdę na co najmniej 98-oktanowym paliwie. Ale praktyka pokazała, że nie rozwiązało to problemów z nagarem, zwłaszcza w przypadku aut poruszających się na krótkich trasach, kiedy to jednostka napędowa nie jest w stanie osiągnąć temperatury roboczej.
Czyszczenie silnika 2.0 TFSI z nagaru
Problemy z nagarem w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny spowodowały, że na rynku pojawiła się cała gama preparatów do ich czyszczenia. Najpopularniejsze i najprostsze do stosowania są płukanki do silników (np. Ceramizator Antykoks Oil) dodawane do oleju tuż przed jego wymianą. Rozpuszczają one nagar gromadzący się w obrębie magistrali olejowej, po czym są usuwane wraz ze starym olejem.
Jeszcze ciekawszym rozwiązaniem jest pianka aplikowana bezpośrednio do cylindrów na tłoki przez gniazda świec zapłonowych (np. Ceramizator Antykoks Down). Ma ona na celu przede wszystkim uwolnić zapieczone pierścienie i zwiększyć kompresję silnika.
Jednocześnie można zauważyć obniżenie poboru oleju przez silnik i ustąpienie lub ograniczenie kopcenia z układu wydechowego. Oczywiście wiele zależy od stopnia wyeksploatowania silnika, ale dla zwiększenia efektu, płukankę oraz piankę można stosować jednocześnie.
Kiedy zacząć używać płukanek do silnika?
Warto jednak pamiętać o tym, że każdy silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w tym 2.0 TFSI, wymaga regularnej profilaktyki, aby wydłużyć jego trwałość. Płukanka do silnika przed każdą wymianą oleju i czyszczenie pianką raz w roku ma na celu nie tylko oczyścić silnik z nagaru, ale i ograniczyć skutki długotrwałej pracy silnika z zapieczonymi pierścieniami albo ryzyko uszkodzenia tłoków na skutek zjawiska LSPI. Tak naprawdę najlepsze efekty uzyskamy płucząc silnik już od pierwszej wymiany oleju, bowiem nagar nie zdąży się odłożyć w takim stopniu, aby spowodować np. strukturalną deformację pierścieni czy tulei silnika.
Zobacz: Pompowtryskiwacze Siemens – regeneracja, naprawa, wymiana
W materiale wykorzystaliśmy preparaty od polskiej firmy chemicznej CHEMMOTOR POLSKA
a jazda na pb100 Racing cos pomoze na ten nagar? warto doplacac do tego paliwa?
Ma taki sam wydech osmolony jak diesel. Czyli tak ma być? Czy wtryski przelewają?
Zależy o jakim silniku mowa. Masz 2.0 TFSI? jeśli tak, to faktycznie dokładnie tak wygląda wydech w autach bez filtra GPF.