W Renault Grand Scenic, który trafił do nas na warsztat, niezbędna była wymiana klocków hamulcowych. Czynność ta była dobrą okazją, aby pokazać Wam, kiedy można wymienić same klocki, a kiedy niezbędna jest też wymiana tarcz hamulcowych.
Renault Grand Scenic IV generacji, oznaczonej kodem R9, to samochodów zaprojektowany pod zmieniające się gusta klientów. Malejąca popularność vanów, a rosnąca SUV-ów sprawiła, że Renault opracowało IV generację Scenica jako połączenie aut z obu tych segmentów. W efekcie powstała ciekawa konstrukcja, zwłaszcza w wersji Grand. Model ten jest o 23 cm dłuższy, występuje w wariancie 5- lub 7-osobowym, a do tego oferuje większy bagażnik (7-osobowy – 596 l/5-osobowy – 765 l) niż standardowy Renault Scenic (572 l).
Renault Grand Scenic 1.6 dCi – wymiana hamulców
Samochód trafił do nas na przegląd pozakupowy, w ramach którego miały zostać wymienione oleje, filtry i m.in. klocki hamulcowe. Warto przy tym pamiętać, że koszt takiej operacji jest uzależniony od wersji napędowej. Im większy i mocniejszy silnik, a do tego cięższe nadwozie, tym droższe są naprawy, bowiem części są większe i dopasowane do danej wersji auta.
Prezentowane Renault Grand Scenic miało pod maską silnik 1.6 dCi czyli 130-konny silnik Diesla. Wymiana klocków na obu osiach była niezbędna, podobnie jak tarcz hamulcowych. Początkowo auto miało mieć wymienione tylko klocki, ale ostatecznie nasz mechanik doradził wymianę całego zestawu. Dlaczego?
Zobacz: Zerwana linka hamulca ręcznego – ile kosztuje jej wymiana? Dużo!
Po pierwsze koszt usługi jest niewiele większy, a po drugie tarcze miały już wyraźne ranty i nowe klocki mogłyby nie działać w pełni skutecznie. Trzeba jednak pamiętać, że tarcze nie zawsze muszą być wymienione razem z klockami. Jeśli są w dobrym stanie, nie mają rantów, nie są wypaczone, przerdzewiałe albo popękane, to można je zachować do kolejnej wymiany klocków.
Wymiana klocków i klocków razem z tarczami – koszty
Trzeba też mieć na uwadze, że wymiana samych klocków, nie jest sensowna z punktu widzenia nie tylko bezpieczeństwa, ale i kosztów. Oczywiście zestaw nowych tarcz jest wysoki, ale niewielka jest różnica w kosztach robocizny. Wymiana samych klocków to 160 zł za oś, natomiast wymiana tarcz i klocków na osi, to 200 zł. Trzeba też mieć na uwadze, że po założeniu nowych klocków na stare tarcze, koszty mogą się szybko podwoić, bo jeśli tarcz będzie trzeba jednak wymienić, to razem z klockami. Jeśli bowiem nowe klocki ułożyły się pod stare tarcze, to nie ma możliwości, aby móc je założyć do nowych tarcz.
Zobacz: Dwa zaciski na tarczy hamulcowej – do czego służy drugi zacisk?
Dodaj komentarz