REKLAMA

Jak usunąć nagar z tłoka?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 26 czerwca 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nagar na tłoku to powszechny problem. Jego usuwanie tradycyjnymi metodami, takimi jak nafta, jest czasochłonne i kłopotliwe. Dlatego na rynku są już preparaty umożliwiające usuwanie nagaru z tłoków, które można łatwo aplikować do silnika. I nie chodzi tu wcale o płukanki do silnika.

Odkąd na rynku pojawiły się silniki wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa, odtąd pojawiły się też poważne problemy z osadami węglowymi w jednostkach napędowych. Jakie? Przede wszystkim nagar w silniku, odpowiedzialny m.in. za nadmierne zużycie oleju, spadek kompresji a przez to osiągów czy kopcenie z wydechu. Wszystko przez zapieczone nagarem pierścienie. Co więcej, w takich silnikach jak oplowski 1.4 Turbo z serii B14XFL, zablokowane pierścienie potrafiły spowodować urwanie tłoka na skutek jego przegrzania. Ale nagar na tłoku to też jeszcze inny problem.

Nagar na tłoku

W obrębie tłoka, który w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa ma specjalny kształt nadający mieszance paliwowej odpowiednie zawirowanie, zaczynają odkładać się osady węglowe. Na górnych brzegach tłoka tworzą się gorące miejsca (tzw. hot spots), które doprowadzają do przedwczesnego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej (zjawisko LSPI). To z kolei przekłada się na przeciążania układu korbowo-tłokowego, czego efektem mogą być np. pękające tłoki czy wygięte korbowody.

Zobacz: Silnik 2.0 TFSI a nagar – objawy, problemy, czyszczenie

Na dodatek, zwilżana paliwem powierzchnia denka tłoka ulega z czasem koksowaniu, na skutek czego bardzo wyraźnie rośnie emisja węglowodorów. Wzrasta ryzyko spalania stukowego, a zanieczyszczenia wędrując po silniku, zapychają m.in. odmę, co podnosi ciśnienie w układzie i doprowadza do zwiększonego poboru oleju przez silnik. Dlatego w silnikach eksploatowanych głównie w mieście lub ze skłonnością do okładania się nagaru, warto przeprowadzić co jakiś czas czyszczenie tłoków.  Jak?

Jak usunąć nagar z tłoków?

Aby usunąć nagar z tłoków można zastosować specjalny preparaty Antykoks Down, przeznaczony do stosowania bezpośrednio w komorze silnika. W normalnych warunkach preparat ten (na bazie pianki) należy aplikować bezpośrednio do cylindrów przez gniazda świec (aż wypłynie na zewnątrz), odczekać 5 minut, następnie pokręcić silnikiem (bez świec) by przedmuchać piankę, po czym znowu zaaplikować piankę do każdego cylindra.

Zobacz: Jaki preparat na zapieczone pierścienie?

Po kolejnych 5 minutach trzeba znowu przedmuchać piankę kręcą silnikiem (nadal bez zamontowanych świec), oczyścić silnik z ewentualnych śladów pianki, następnie założyć świece i cewki,  po czym odpalić silnik na 10 minut. I tyle, proces czyszczenia został zakończony (tutaj prezentowaliśmy poradnik krok po kroku).Warto jednak po tym zabiegu wymienić olej silnikowy na nowy.

Czyszczenie tłoków z nagaru – efekty przed i po

Czy w tak krótkim czasie naprawdę można pozbyć się nagaru i osadów węglowych, które latami odkładały się na tłokach? Żeby to sprawdzić, najlepiej jest rozebrać silnik i zweryfikować to na elementach, które mają bezpośredni kontakt z preparatem, czyli na tłokach. Przy okazji można zweryfikować działanie preparatu w obrębie komory spalania oraz przeanalizować stan gładzi.

Piankę do usuwania nagaru zaaplikowaliśmy bezpośrednio na tłoki po zdjęciu głowicy. Jej gęsta struktura sprawia, że nie kapie i nie ścieka, kumulując swoje działania na danej powierzchni. 

Aby dokładnie ocenić działanie tego preparatu, czyszczenie tłoków z nagaru przeprowadziliśmy na benzynowym, 3-cylindrowym silniku Toyoty, w którym zdemontowaliśmy głowicę. W naszym przypadku piankę Antykoks Down zaaplikowaliśmy bezpośrednio na tłoki, które były mocno pokryte osadami węglowymi, a jeden nosił też ślady oleju. Gęsta, kleista struktura pianki pozwoliła zaaplikować ją nie tylko na tłoki schowane głęboko w 2 cylindrach, ale też na wierzch środkowego tłoka.

Pianka mocno przywiera do powierzchni i z niej nie spływa, działając intensywnie nawet na nagar na środkowym tłoku.

Co ciekawe silnik miał przebieg zaledwie 70 tysięcy km, a stopień jego zanieczyszczenia był dużo większy, niż się spodziewaliśmy. Przyczyniła się do tego przede wszystkim jazda na krótkich odcinkach, która uniemożliwia rozgrzanie jednostki napędowej do temperatury roboczej, a to przekłada się na niepełne spalanie zbyt bogatej mieszanki i generowanie nagaru w silniku.

Nagar na tłoku praktycznie zniknął, odsłaniając kształt denka, a nawet jego numery i oznaczenie kodowe.  I to po jednym tylko użyciu, bez uruchamiania silnika. 

Po 8 minutach piana została dokładnie wytarta szmatką z każdego tłoka i cylindra. Mimo że chemia została użyta tylko jednorazowo (producent zaleca dwukrotne użycie), efekt działania preparatu był od razu zauważalny. Osady węglowe, nagar i zapieczony olej zostały na tyle dobrze rozpuszczone, że ukazały nie tylko kształt denka każdego tłoka, ale też wytłoczone symbole i oznaczenia tłoków.

Czyszczenie tłoków z nagaru : efekt przed i po aplikacji pianki Antykoks.

Poziom zmian widać szczególnie wyraźnie, gdy porównane zostaną zdjęcia sprzed i po czyszczeniu pianką Antykoks. Ciemny, wręcz czarny osad węglowy z 1 i 3 cylindra w zasadzie zniknął, pozostawiając jasnobrązowy nalot i punktowe ślady osadów. Ponowne zastosowanie pianki usunie w całości nagar z tłoka, bez konieczności mechanicznego zdzierania jego powłoki.

Usuwanie nagaru z tłoków naftą

Aby usunąć nagar z tłoka, można też użyć nafty. Jest niedroga, bo 0,5 l pojemnik kosztuje ok. 12 zł. Warsztaty jednak coraz rzadziej praktykują tę metodę, bo po pierwsze wymaga ona zalania cylindrów naftą na wiele godzin, a po drugie po takiej operacji zapach nafty potrafi się utrzymywać w samochodzie przez kilka dni a nawet tygodni.

Pianka Antykoks to jeden z najciekawszych preparatów jakie trafiły w ostatnim czasie na nasz warsztat. Wystarczy wykręcić świece by móc ją szybko zaaplikować do silnika i nie wymaga czasochłonnego usuwania z cylindrów. 

Same efekty też nie zawsze są zadowalające, a ponowne zalewanie nafty na 10-12 godzin, aby je poprawić, wyraźnie wydłuża pracę mechanika. Co więcej, pianka jest na tyle łatwa w aplikacji, że może jej użyć przeciętny majsterkowicz, bo nie wymaga czasochłonnego usuwania jej z silnika, jak jest to w przypadku nafty. Kogo to nie przekonuje, powinien sprawdzić obie metody we własnym zakresie.

W materiale wykorzystaliśmy preparaty od polskiej firmy chemicznej CHEMMOTOR POLSKA

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności