Skoda Octavia otrzymała nowy silnik 1.0 TSI 115 KM, a jej wyposażenie rozszerzono o adaptacyjne zawieszenie DCC z regulowanym stopniem twardości. Czym dokładnie charakteryzuje się nowy motor 1.0 TSI? Jakie ma osiągi? Jak działa nowe zawieszenie DCC?
Game silnikową Skody Octavii tworzą zarówno oszczędne, małolitrażowe silniki jak i mocne, ponad 200-konne jednostki napędowe zarezerwowane dla sportowych wersji RS. Nowością jest motor 1.0 TSI, który łączyć ma dobre osiągi z niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Zastąpił stosowany do tej pory silnik 1.2 TSI. Ze swojej pojemności 999 cm3 generuje on 115 KM mocy i 200 Nm momentu obrotowego w zakresie obrotów 2000–3500 obr./min. Pierwszy trzycylindrowy silnik w historii tej serii modelowej wyróżnia się wysokim komfortem akustycznym i dynamiką przewyższającą zastępowaną wersję.
W połączeniu z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG nowy 1.0 TSI rozpędza ŠKODĘ Octavia w wersji liftback od 0 do 100 km/h w 10 sekund i pozwala jej osiągnąć 202 km/h. Z sześciobiegową skrzynią ręczną czas przyspieszenia do 100 km/h wynosi 9,9 sekundy.
Zobacz: Prapremiera autodromu Skoda w Poznaniu
Wersja kombi również jest dostępna z obydwoma typami skrzyni biegów – dla obydwu prędkość maksymalna w kombi wynosi 200 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h 10,2 sekundy z siedmiobiegową przekładnią DSG i 10,1 sekundy z sześciobiegową skrzynią ręczną. Największy postęp nowa jednostka przyniosła jednak na polu zużycia paliwa, obniżając je o 8%. Wersja liftback z siedmiobiegową skrzynią DSG może pokonać 100 km zużywając średnio 4,6 litra paliwa. Wersja kombi zużywa średnio 4,7 l/100 km ze skrzynią manualną (dane producenta).
Silnik 1.0 TSI – budowa i dane techniczne
Nowy silnik 1.0 TSI napędzający ŠKODĘ Octavia to zupełnie nowa konstrukcja. Dzięki kompaktowej budowie i skrzyni korbowej wykonanej z aluminium, trzycylindrowa jednostka napędowa waży tylko 78 kg. Aluminiowe tłoki i kute korbowody są wyważone w taki sposób, by zapewnić cichą i gładką pracę bez potrzeby instalacji wałka wyrównoważającego.
Cała konstrukcja zapewnia niską masę bezwładności i minimalne straty energii przy tarciu wewnętrznym. Skrzynia korbowa i głowica cylindrów posiadają swoje własne obiegi układu chłodzenia, a kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów ma kluczowe znaczenie w wydajnym układzie termoregulacji całego silnika. Dla udoskonalenia sposobu dostarczenia paliwa do silnika, wałki rozrządu zaworów ssących i wydechowych mogą być regulowane o odpowiednio 50 i 40 stopni obrotu.
Zobacz: Test Skoda Superb 2.0 TDI 190 KM 4×4
Paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania pod wysokim ciśnieniem sięgającym 250 barów. Intercooler turbosprężarki jest zintegrowany z dolotem, błyskawicznie podnosząc ciśnienie doładowania do nawet 1,6 bara.
Skoda Octavia i adaptacyjne zawieszenie DCC w wybranych wersjach silnikowych
Na rok modelowy 2017 dla modelu Octavia z silnikami o mocy od 150 KM ŠKODA przygotowała zawieszenie adaptacyjne DCC wraz z wyborem profilu jazdy (Dynamic Chassis Control). Wybór profilu jazdy (Driving Mode Select) umożliwia dopasowanie niektórych parametrów samochodu do potrzeb i upodobań kierowcy. Dostępne tryby jazdy Comfort, Normal i Sport zmieniają nastawy układu napędu, układu kierowniczego i charakterystykę amortyzatorów. Układ DCC dostępny jest także w modelach Octavia RS i Octavia RS 230, gdzie oferuje bardziej komfortowe ustawienie w codziennej eksploatacji.
Sztywność amortyzatorów jest regulowana zaworem sterującym przepływem oleju w ich wnętrzu. Zawór ten jest elektronicznie sterowany na podstawie warunków na drodze, stylu jazdy kierowcy i wybranego przez niego trybu pracy. Pełne otwarcie zaworu zapewnia skuteczniejsze tłumienie nierówności, małe – bardziej precyzyjne i pewne prowadzenie ze skuteczniejszym hamowaniem i zminimalizowanymi przechyłami. DCC przyczynia się także do poprawy bezpieczeństwa czynnego: funkcja automatycznie zmienia ustawienie z Comfort na Sport w sytuacjach awaryjnych, dzięki czemu zapewnia maksymalną stabilność i skraca drogę hamowania.
DCC i wybór profilu jazdy są elementami wyposażenia opcjonalnego, dostępnego od wersji wyposażenia Ambition. Dzięki możliwości wyboru profilu jazdy kierowca może regulować charakterystykę pracy układu kierowniczego, automatycznej skrzyni biegów DSG i zawieszenia, wybierając jeden z kilku dostępnych trybów jazdy.
Tryb Individual umożliwia ustawienie właściwości każdego z podzespołów oddzielnie według osobistych preferencji.
Skoda Octavia i lista silników z systemem DCC
Silniki benzynowe TSI:
› 1.4 TSI/110 kW (150 KM) – skrzynia sześciobiegowa ręczna lub siedmiobiegowa DSG
› 1.8 TSI/132 kW (180 KM) – skrzynia sześciobiegowa ręczna lub siedmiobiegowa DSG; 4×4 z sześciobiegową DSG
› 2.0 TSI/162 kW (220 KM) – RS, sześciobiegowa ręczna lub sześciobiegowa DSG
› 2.0 TSI/169 kW (230 KM) – RS 230, sześciobiegowa ręczna lub sześciobiegowa DSG
Silniki Diesla TDI:
› 2.0 TDI/110 kW (150 KM) – sześciobiegowa ręczna lub sześciobiegowa DSG; 4×4 z sześciobiegową ręczną
› 2.0 TDI/135 kW (184 KM) – sześciobiegowa ręczna lub sześciobiegowa DSG, 4×4 z sześciobiegową DSG
Zobacz: Skoda najbardziej niezawodną marką aut w Wielkiej Brytanii?
Aluminiowe tłoki i … remont silnika po 50 tys.
Nie potwierdzam, nie zaprzeczam. Faktycznie pierwsze silniki z serii TSI EA111 są potwornie niedopracowane i w takim 1.4 TSI CAVE dziura w tłoku to prawie norma. Do tego wadliwy kompresor czy napinacz i łańcuch z plasteliny. Nie wspominając już o ultra cieniutkich pierścieniach…Ale po 2012 roku pojawiło się wiele zmian w silnikach TSI. Nowa seria EA211 sprawia mniej problemów w eksploatacji. Tyle tylkom, że to nadal nie jest to, do czego przyzwyczaił nas VW w latach 90-tych…Nie ma się co oszukiwać, stopień skomplikowania tych silników wpływa na wyższe koszty eksploatacji.