
Renault musiało wycofać kolejny silnik z rynku. Megane Grandcoupe dostępne będzie już bez diesla 1.5 dCi o mocy 115 KM. Samochód znów zamówimy wyłącznie w wersji benzynowej 1.3 TCe. Wszystko przez normę emisji spalin Euro 6e-bis.
Renault Megane Grandcoupe przeszedł istotną zmianę w polskim cenniku – jednostka wysokoprężna 1.5 dCi o mocy 115 KM została wycofana z oferty. Decyzja ta oznacza, że model jest obecnie dostępny wyłącznie z silnikiem benzynowym 1.3 TCe o mocy 140 KM, sparowanym z automatyczną przekładnią EDC. Powodem wycofania diesla są nowe, bardziej rygorystyczne przepisy środowiskowe Euro 6e-bis, które wejdą w życie w 2026 roku i obejmą wszystkie nowo rejestrowane samochody na rynku europejskim.
Norma Euro 6e-bis – Renault wycofuje diesla 1.5 dCi
W 2024 roku Renault przywróciło do swojej oferty model Megane Grandcoupe, który został dostosowany do europejskich wymogów bezpieczeństwa poprzez wprowadzenie nowoczesnych systemów asystujących. Początkowo samochód oferowano wyłącznie z silnikiem benzynowym, jednak w marcu 2025 roku do gamy dołączyła jednostka wysokoprężna 1.5 dCi, będąca odpowiedzią na potrzeby klientów biznesowych, dla których diesel jest często bardziej ekonomicznym wyborem. Niestety, obecność tego silnika w ofercie była krótkotrwała, a jego wycofanie wynika z konieczności dostosowania się do nowych regulacji środowiskowych.
Norma Euro 6e-bis, która zacznie obowiązywać od 2026 roku, wprowadza bardziej rygorystyczne procedury testowe dotyczące emisji spalin. W porównaniu do wcześniejszych regulacji, nowe przepisy zaostrzają wymagania dotyczące emisji tlenków azotu (NOx) oraz cząstek stałych, a także wprowadzają bardziej realistyczne testy w warunkach rzeczywistej jazdy (RDE – Real Driving Emissions). Dla producentów samochodów, takich jak Renault, oznacza to konieczność inwestowania w nowe technologie oczyszczania spalin lub rezygnację z jednostek napędowych, które mogą nie spełniać tych wymogów w sposób opłacalny. W przypadku Megane Grandcoupe, Renault zdecydowało się wycofać silnik 1.5 dCi, prawdopodobnie ze względu na koszty związane z jego dostosowaniem do nowych norm.
Silnik 1.5 dCi z serii Blue to udana konstrukcja
Silnik 1.5 dCi Blue o mocy 115 KM to nowoczesna jednostka wysokoprężna z rodziny K9K, wprowadzona przez Renault w 2017 roku jako następca starszej wersji 1.5 dCi. Oferuje pojemność 1461 cm³, cztery cylindry i turbodoładowanie ze zmienną geometrią, generując maksymalny moment obrotowy 270 Nm przy 1750 obr./min. Wyposażony w technologię Blue dCi, obejmuje zaawansowany układ oczyszczania spalin z filtrem cząstek stałych (DPF) oraz selektywną redukcją katalityczną (SCR) z AdBlue, co pozwala na spełnienie normy Euro 6d z emisją NOx ograniczoną do 80 mg/km w testach RDE. Szczegóły techniczne, awaryjność i osiągi tego silnika poruszamy w poniższym filmie:
W Megane Grandcoupe motor ten był łączony z automatyczną przekładnią dwusprzęgłową EDC, zapewniając przyspieszenie do 100 km/h w około 9,8 s i prędkość maksymalną 180 km/h. Średnie spalanie w cyklu mieszanym WLTP wynosi 4,2-4,5 l/100 km, co czyni go ekonomicznym wyborem. Jednostka ta jest ceniona za niezawodność i niskie koszty eksploatacji, choć jej wycofanie wynika z kosztów dostosowania do normy Euro 6e-bis.
Zobacz: Test Dacia Duster 1.2 TCe
Dodaj komentarz