
Gdzie powstają samochody marki Lexus dostępne w Polsce? Wszystkie modele Lexusa sprzedawane w naszym kraju produkowane są wyłącznie w japońskich fabrykach, co zdaniem producenta ma przekładać się na wysoką jakość wykonania i pełną kontrolę nad każdym etapem procesu produkcyjnego.
Wszystkie modele Lexusa oferowane na polskim rynku pochodzą wyłącznie z Japonii. To celowy wybór producenta, który od początku istnienia marki stawia na ściśle kontrolowane procesy i wysokie standardy produkcji. Choć dziś wiele marek premium przenosi część produkcji do Europy czy Ameryki Północnej, Lexus nadal bazuje na czterech japońskich fabrykach: Tahara, Motomachi, Kiusiu (Miyata, Kanda, Kokura) i Iwate.
Produkcja zorientowana na jakość
To, co wyróżnia japońskie zakłady Lexusa, to nacisk na szczegółową kontrolę jakości. Każdy samochód przechodzi wieloetapową inspekcję – przykładowo jakość lakieru jest sprawdzana w kilku tysiącach punktów, a elementy silnika i napędu w nawet 250 miejscach. W całym procesie obowiązuje ponad 26 tysięcy czynności, które wymagają specjalnych certyfikacji. Co więcej, technicy co kilka miesięcy muszą potwierdzać swoje kwalifikacje w testach.
Cztery fabryki Lexusa
Zakład Tahara działa od 1979 roku i odpowiada za produkcję takich modeli jak LS, NX oraz luksusowego LM. Jest to jedna z najnowocześniejszych fabryk Toyoty – mocno zautomatyzowana, a jednocześnie oparta na precyzji ręcznego montażu w kluczowych etapach. Z kolei fabryka Motomachi, znana z produkcji niszowego LFA, dziś odpowiada za elektryczny model RZ oraz luksusowe coupe LC. Zakład wyróżnia się m.in. specjalnym tunelem świetlnym do inspekcji lakieru – LED-y rozmieszczone co 30 cm pozwalają wykryć niedoskonałości niewidoczne gołym okiem.
Na wyspie Kiusiu znajduje się zespół trzech zakładów: Kokura (przekładnie), Kanda (silniki) i Miyata (montaż pojazdów). To właśnie w Miyacie powstają popularne modele: NX, UX, RX i ES. Dziennie z linii montażowych wyjeżdża tam nawet 1850 aut.Fabryka Iwate, położona we wschodniej części Japonii, została ponownie rozwinięta po katastrofie w 2011 roku i obecnie specjalizuje się w produkcji mniejszych modeli. To właśnie tam powstaje nowy crossover LBX, który trafia również do Europy.
Dlaczego tylko Japonia?
Decyzja o produkcji wyłącznie w Japonii nie wynika z przypadku. Marka chce zachować pełną kontrolę nad jakością i utrzymać jednolite standardy na całym świecie. Wbrew pozorom nie chodzi tu tylko o „prestiż”, ale o spójność procesu produkcyjnego – w tym surowców, kompetencji załogi czy zastosowanych metod.
Zobacz: Unia Europejska wycofa zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku?
Dodaj komentarz