REKLAMA

Zupełnie nowa Honda Jazz 2015: jeszcze większa

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Honda · Dodane: 5 sierpnia 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Najnowsza Honda Jazz III generacji to zupełnie nowe auto. Przekonuje o tym nowa płyta podłogowa, powiększony o 30 mm rozstaw osi oraz wydłużone o 95 mm nadwozie oraz bagażnik o pojemności aż 354 l. Pod względem przestronności Jazz ma pobić wszystkich konkurentów. Czy mu się to uda?

Honda Jazz: nowa płyta podłogowa

Dzięki zastosowaniu nowej, globalnej platformy, nowa Honda Jazz jest lżejsza o 12 % od swojego poprzednika i posiada sztywniejsze nadwozie. Ponadto, struktura nadwozia modeli Jazz sprzedawanych na europejskim rynku otrzymała dodatkowe wzmocnienia, a charakterystyka zawieszenia odpowiada wymaganiom lokalnych dróg.

Nowa płyta podłogowa daje większe możliwości optymalizacji przestrzeni, co zaowocowało uzyskaniem przestronnego wnętrza i dużego bagażnika – pod tym względem nowa Honda Jazz nie ma sobie równych w klasie. Rozwiązaniem, które ma największy wpływ na funkcjonalność kabiny modelu Jazz jest konstrukcja z płaskim zbiornikiem paliwa. Dzięki zamontowaniu go pod przednimi fotelami, udało się wygospodarować więcej przestrzeni w tylnej części przedziału pasażerskiego, co z kolei pozwoliło konstruktorom na zastosowanie innowacyjnego systemu składania tylnych siedzeń Magic Seats.

Dzięki wydłużeniu nadwozia o 95 mm i powiększeniu rozstawu osi o 30 mm, nowa Honda Jazz oferuje bardzo przestronny przedział pasażerski, który pod względem ilości miejsca na nogi, na szerokości ramion i nad głową, nie ma sobie równych w klasie. W porównaniu z modelem Jazz poprzedniej generacji, który był przestronnym autem, nowy model udostępnia osobom siedzącym z przodu dodatkowe 30 mm miejsca na szerokości ramion, przy czym teraz osoby podróżujące w przednich fotelach siedzą od siebie o 20 mm dalej. Pasażerowie zajmujący tylną kanapę docenią dodatkowe 115 mm miejsca na nogi, 65 mm miejsca na kolana oraz 20 mm miejsca na szerokości ramion.

Honda Jazz III: wnętrze

Honda Jazz 2015 pozwala kierowcy zająć odpowiednią pozycję do jazdy za sprawą zwiększonego zakresu regulacji kolumny kierownicy i fotela. Regulacja kierownicy w zakresie „przód-tył” została zwiększona o 10 mm, a fotel kierowcy można teraz odsunąć o 36,4 mm dalej. Przed kierowcą znajduje się tablica przyrządów z trzema wskaźnikami, z których każdy został otoczony „unoszącymi się” podświetlanymi obwódkami. Za sprawą funkcji ECO Assist, podczas oszczędniej jazdy, podświetlenie prędkościomierza zmienia kolor z białego na zielony.

Podstawowe wersje są standardowo wyposażone w klimatyzację. Pięciocalowy wyświetlacz LCD umieszczony w konsoli centralnej służy do obsługi radia, odtwarzacza CD lub przyłączonych odtwarzaczy muzycznych poprzez 180-watowy system audio z czterema głośnikami. Średnie wersje wyposażeniowe oferują siedmiocalowy ekran dotykowy systemu Honda Connect, a także przyciski systemu audio umieszczone na kierownicy.

Honda Jazz III: powiększony bagażnik

Nowy Jazz przewyższa konkurentów także w zakresie pojemności bagażnika. Przy siedzeniach ustawionych w standardowej pozycji, oferuje on bagażnik o pojemności 354 litrów (VDA) – o 17 litrów więcej niż poprzednik, przy czym, po złożeniu siedzeń, przestrzeń bagażowa (mierzona do linii dachu) wzrasta aż do 1 314 litrów (VDA).

Honda Jazz 2015

Honda Jazz 2015

Honda Jazz III: silnik 1.3 i-VTEC 102 KM

Nowy silnik o pojemności 1 318 cm3 waży mniej, niż jednostka 1,4 litra – to główna zasługa zastosowania cieńszych czopów wału, znacznie lżejszego wału korbowego (o 27 %), innych lekkich części ruchomych oraz kolektora dolotowego wykonanego w całości z żywicy.

Jednostka generuje 102 KM przy 6 000 obr./min. i może współpracować ze standardową, sześciobiegową przekładnią manualną (zastępującą stosowaną do tej pory konstrukcję pięciobiegową) lub opcjonalną, bezstopniową przekładnią automatyczną CVT.

Dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań technicznych, nowy, czterocylindrowy silnik i-VTEC (układu zmiennych faz rozrządu) z wtryskiem paliwa do kanałów dolotowych oferuje osiągi porównywalne z poprzednią jednostką o pojemności 1,4 litra przy zachowaniu wydajności paliwowej mniejszej konstrukcji (1,2 litra). Maksymalny moment obrotowy 123 Nm jest osiągany przy 5000 obr./min.

Honda Jazz 2015 wyposażona w manualną skrzynię biegów przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,2 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 190 km/h.

Konstrukcja 1,3 litra spełnia wymagania normy Euro 6, emitując już od 106 gramów CO2 na kilometr. Średnie zużycie paliwa wynosi natomiast 4,6 l/100 km – dane te dotyczą wersji z bardzo wydajną przekładnią CVT.

Honda Jazz 2015 wyposażona w przekładnię CVT przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12 sekund i rozpędza się maksymalnie do 183 km/h.

Honda Jazz III: hamulce

O stabilne i skuteczne wytracanie prędkości dba nowy układ hamulcowy, obejmujący wentylowane tarcze o średnicy 262 mm z przodu oraz tarcze o średnicy 239 mm z tyłu. Z kolei maksymalną wydajność podczas hamowania i dużą stabilność auta w każdych warunkach zapewniają takie systemy, jak układ zapobiegający blokowaniu kół (ABS), układ elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD), układ wspomagania siły hamowania, system kontroli stabilności jazdy (VSA) oraz system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu.

Honda Jazz III: zawieszenie

Zmodernizowane, lżejsze podzespoły zawieszenia – kolumny MacPhersona z przodu i belka skrętna typu H z tyłu – w połączeniu z większym rozstawem osi (+ 30 mm) – zapewniają wysoką stabilność podczas jazdy poprzez naturalne ograniczanie przechyłów nadwozia. Jakość prowadzenia poprawiają również nowe amortyzatory redukujące wibracje przedostające się z nawierzchni do kabiny pasażerskiej.

Przednie zawieszenie Hondy Jazz 2015 wyróżnia się zmodyfikowaną geometrią oraz niżej położonym środkiem obrotu, co zapewnia wyższą stabilność podczas jazdy i pozwala sprawnie i bezpiecznie pokonywać zakręty. Poczucie wyższej zwinności potęguje nowe, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, które oferuje o 22,5% „szybsze” reakcje (przełożenie zredukowane z 18,2:1 do 14,1:1). W rezultacie kierowca może precyzyjnie ustalać tor jazdy auta.

Z kolei tylne zawieszenie ma wyżej położony środek obrotu oraz nowe amortyzatory, które lepiej izolują kabinę pasażerską od wibracji przenoszonych z nawierzchni.

System AHA Honda: poprawa prowadzenia samochodu

Poprawa ogólnego komfortu prowadzenia oraz stabilności auta to również zasługa zastosowania systemu AHA. Nowe rozwiązanie opracowane przez Hondę zwiększa stabilność dynamiczną samochodu, szczególnie podczas szybkich ruchów wykonywanych kierownicą lub podczas dużych przeciążeń bocznych, typowych dla nagłych manewrów omijania przeszkody na drodze. System Agile Handling Assist działa za pośrednictwem systemu kontroli stabilności jazdy VSA, aplikując niewielką – niewyczuwalną dla kierowcy – siłę hamowania do wewnętrznych kół w momencie, gdy prowadzący obraca kierownicę. Rezultatem są lepsze reakcje auta, jego większa stabilność oraz bardziej satysfakcjonujące wrażenia z jazdy.

Honda Jazz III: aktywne systemy bezpieczeństwa

Każda nowa Honda Jazz sprzedawana w Europie będzie wyposażona w opracowany przez Hondę system aktywnego hamowania w ruchu miejskim (CTBA). System stworzony do zapobiegania kolizjom przy niewielkich prędkościach lub łagodzenia ich skutków, wykorzystuje czujnik laserowy do skanowania drogi przed pojazdem. Gdy CTBA zidentyfikuje sytuację, która z dużym prawdopodobieństwem może zakończyć się kolizją, komputer sterujący automatycznie uruchomi hamulce samochodu. System jest aktywny przy prędkościach jazdy poniżej 32 km/h. Gdy układ zidentyfikuje sytuację, która rodzi ryzyko kolizji, auto nieznacznie wytraci prędkość oraz uruchomione zostaną ostrzeżenia dźwiękowe i optyczne informujące kierowcę o zagrożeniu. Następnie, automatycznie uruchamiane są hamulce samochodu, co ma na celu zatrzymanie pojazdu.

Oprócz tego w wyższych wersjach wyposażeniowych dostępny jest pakiet układów bezpieczeństwa Advanced Driver Assist System.

System ostrzegania przed kolizją (FCW)

Przy pomocy wielofunkcyjnej kamery, system wykrywa ryzyko najechania na pojazd (samochód osobowy lub użytkowy) znajdujący się bezpośrednio przed Hondą Jazz. System jest aktywny przy prędkości od 15 km/h, a po wykryciu zagrożenia, wysyła ostrzegawcze sygnały optyczne i dźwiękowe. Kierowca ma możliwość ustalenia zadanej odległości od pojazdu poprzedzającego oraz może w każdej chwili dezaktywować system.

System rozpoznawania znaków drogowych (TSR)

System TSR wykorzystuje wielofunkcyjną kamerę pojazdu do rozpoznawania znaków drogowych podczas jazdy w przód. Po minięciu znaku, system automatycznie rozpoznaje i wyświetla jego graficzny odpowiednik na ekranie i-MID w tablicy przyrządów.

System został zaprojektowany do rozpoznawania okrągłych znaków ograniczenia prędkości oraz znaków zakazu wyprzedzania. Na ekranie mogą być jednocześnie prezentowane dwa znaki. Po prawej stronie ukazują się znaki ograniczenia prędkości, a po lewej znaki zakazu wyprzedzania oraz dodatkowe informacje dotyczące ograniczenia prędkości, np. wskazówki odnoszące się do warunków pogodowych.

Inteligentny ogranicznik prędkości (ISL)

Inteligentny ogranicznik prędkości stanowi zaawansowane technicznie połączenie dwóch, uprzednio niezależnych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa – regulowanego ogranicznika prędkości oraz systemu rozpoznawania znaków drogowych. Regulowany ogranicznik prędkości stanowi wyposażenie standardowe wszystkich europejskich modeli Hondy i ma za zadanie utrzymywać maksymalną prędkość zadaną przez kierowcę.

Jeśli system ISL jest aktywny, prędkość pojazdu zostaje automatycznie dostosowana do obowiązujących na danym obszarze ograniczeń rozpoznanych przez system TSR. Jeśli kolejny mijany znak w jeszcze większym stopniu ogranicza dopuszczalną prędkość, pojazd płynnie i samoczynnie zwolni, redukując moc przekazywaną na koła, aż do uzyskania maksymalnej dozwolonej prędkości. Jeśli natomiast prędkość pojazdu będzie większa o przynajmniej 3 km/h od prędkości dozwolonej, system poinformuje o tym kierowcę przy pomocy sygnału dźwiękowego oraz migającej na wyświetlaczu ikony ze znakiem ograniczenia prędkości. Pojazd nie osiągnie wówczas prędkości wyższej od maksymalnej dopuszczalnej, niezależnie od siły nacisku, jaką kierowca wywrze na pedał przyśpieszenia. Po minięciu znaku dopuszczającego wyższą prędkość, system pozwoli kierowcy przyśpieszyć do osiągnięcia nowej, dopuszczalnej prędkości maksymalnej, ale przekroczenie nowego limitu prędkości ponownie nie będzie możliwe. Kierowca ma w każdej chwili możliwość wyłączenia systemu.

System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW)

System LDW wykorzystuje wielofunkcyjną kamerę pojazdu do śledzenia znaków poziomych wyznaczających pasy ruchu na drodze. Jeśli pojazd zaczyna zjeżdżać z danego pasa ruchu bez sygnalizacji kierunkowskazem, system LDW emituje ostrzegawcze sygnały dźwiękowe i optyczne, informując kierowcę o tym fakcie. Kierowca ma w każdej chwili możliwość wyłączenia systemu.

System automatycznych świateł drogowych (HBS)

System HBS jest aktywny przy prędkościach powyżej 40 km/h i odpowiada za automatyczne włączanie i wyłączanie świateł drogowych, wykrywając pojazdy silnikowe (samochody osobowe i ciężarowe oraz motocykle) i rowery jadące z przeciwka lub za Hondą Jazz. Kierowca ma w każdej chwili możliwość wyłączenia systemu.

Źródło: materiały prasowe Honda

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności