Czy uszkodzony jeden pompowtryskiwacz paliwa w silniku 2.0 TDI może uniemożliwić jego odpalenie? Czy można jeździć z niesprawnym pompowtryskiwaczem? Wiele zależy od rodzaju pompowstryku. Dziś pokażemy Wam to na przykładzie Volkswagena Passata B6 jakie trafił do naszego klienta.
Obecnie silniki Diesla wyposażone są najczęściej w bezpośredni wtrysk paliwa oparty na szynie common rail. Tego typu rozwiązanie jest co prawda bardziej wrażliwe na jakość paliwa niż jednostki napędowe oparte na tzw. pompowtryskach, ale jeśli dochodzi do awarii jednego z wtryskiwaczy, dalsza jazda jest możliwa, choć niezalecana. W przypadku starszych pompowtryskiwaczy sytuacja nie wygląda już tak dobrze, zwłaszcza jeśli mowa o tych sygnowanym logiem Siemensa.
Awaria jednego pompowtryskiwacza
Pompowtryskiwacze Siemens zadebiutowały na rynku w 2003 roku w silnikach 2.0 TDI o mocy 140 i 170 KM. Wyposażone w bardzo szybkie piezoelektryczne zawory przewyższały możliwościami wtrysk common rail, który przebojem wdarł się na rynek najpierw w Alfie Romeo, a potem w Mercedesie. Konstrukcja Siemensa pozwalała na bardziej precyzyjną kontrolę poszczególnych faz wtrysku paliwa i była prawie 4 razy szybsza niż pompowtryskiwacze sterowane zaworem elektromagnetycznym.
Z czasem okazało się, że piezo-pompowtryskiwacze są zawodne, a producent nie przewidział możliwości ich naprawy. Co gorsza awaria jednego pompowtryskiwacza unieruchomiała cała silnik. Dlaczego? Pompowtryskiwacze Siemens połączone są szeregowo, zatem w przypadku przepalenia się cewki w jednym z nich, dochodzi do zaniku prądu w całym obwodzie. Wadliwe cewki były objęte akcją serwisową, ale nie wszystkie auta trafiły na serwis. Po latach od ich debiutu, pojawiły się firmy, które są w stanie naprawić wadliwe pompowstryski, ale największym problemem okazuje się ich wadliwy montaż. Wielu mechaników nie zna procedury ich montowania, która różni się od tej stosowanej przy pompowtryskach Boscha. Więcej na ten temat opisujemy w poniższym artykule:
Zobacz: Pompowtryskiwacze Siemens – regeneracja, naprawa, wymiana
Dodaj komentarz