Opel Astra H wyposażona w silnik 1.4 90 KM (Z14XEP, Z14XEM) często ma problem z głośną pracą silnika podczas jego odpalania, która przypomina stukanie zaworów. Dokładnie z takim objawem pojawił się prezentowany Opel. Na szczęście przyczyna hałasującego silnika została szybko namierzona, a usterka naprawiona.
Nie da się ukryć, że Opel Astra H to jeden z najpopularniejszych używanych samochodów na polskim rynku. Co prawda z racji wieku ich liczba spada każdego roku, ale nadal jest to chętnie kupowany pojazd. Prosta budowa, tanie części, dostępność dobrych zamienników i nieskomplikowane, trwałe silniki to jej mocne strony. Jakby tego było mało, auto pomimo wieku nadal dobrze się prezentuje. Ale ma też usterki, z którymi trzeba się liczyć. Jedna z częściej pojawiających awarii to głośna praca rozrządu silnika. Dokładnie taki problem miał prezentowany egzemplarz.
Wyciągnięty łańcuch rozrządu Z14XEP
Właściciel Opla kupił go okazyjnie z internetowego ogłoszenia, ale jego silnik głośno pracował, zwłaszcza podczas odpalania. Przyprowadził zatem auto do naszego redakcyjnego mechanika. Astra H 1.4 90 KM ma ten problem, że jej silnik Z14XEP ma rozrząd, w którym jest hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego. Jeśli zawory głośno pracują, może to oznaczać bardzo duże koszty naprawy.
Ale w prezentowanym egzemplarzu, objawy wskazywały na innym problem – wyciągnięty łańcuch rozrządu. Zbyt duży luz łańcucha nie zapewniał prawidłowej pracy całego układu rozrządu, a to skutkowało nieprzyjemnym dźwiękiem słyszalnym w trakcie rozruchu silnika.
Zobacz: Wymiana łańcucha rozrządu w BMW serii 1 E87
Decyzja była zatem jedna – wymiana łańcucha rozrządu wraz z całym jego napędem. Jedynie pompa wody miała zostać, bo niedawno była wymieniana przez klienta i jeszcze „lśniła nowością”. Normalnie przy wymianie rozrządu warto pompę wymienić, zwłaszcza jeśli nie wiadomo od jak dawna pracuje w samochodzie. Pozwoli to uniknąć dodatkowych kosztów i ich dublowania w przyszłości.
Wymiana rozrządu w Oplu Astrze H 1.4 90KM
Oczywiście luźny łańcuch to tylko wypadkowa zużycia poszczególnych elementów układu. Dlatego Opel Astra H trzymała cały zestaw rozrządu, dedykowany do silnik 1.4 90 KM z serii Z14XEP. W skład zamiennikowego zestawu rozrządu wchodzi: łańcuch rozrządu, napinacz łańcucha, ślizg łańcucha prawy, ślizg łańcucha lewy, ślizg łańcucha górny, koło zębate wałka rozrządu lewe, koło zębate wałka rozrządu prawe, koło zębate wału korbowego, simering wału korobowego przedni, uszczelka obudowy rozrządu.
Wszystkie te elementy muszą być wymienione na nowe, a pozostawienie starych ślizgów, napinacza czy kół zębatych, szybko o sobie przypomni ponownymi problemami z rozrządem. Na szczęście producenci takich zestawów „oduczyli” klientów błędnie rozumianej oszczędności i sprzedają najczęściej całe komplety w atrakcyjniejszych cenach, niż gdyby nabywcy decydowali się na zakup pojedynczych podzespołów.
Ile kosztuje wymiana rozrządu w Oplu Astrze H 1.4 L?
Opel Astra H z silnikiem 1.4 Z14XEP ma rozrząd oparty na łańcuchu, a nie na pasku. W chwili premiery użytkownicy liczyli na to, że dzięki temu rozwiązaniu oszczędzą na okresowej wymianie paska rozrządu, która w starszych Oplach zalecana była nawet po 60 tys. km. Niestety, łańcuch rozrządu w Astrze H jest cienki i potrafi się wyciągnąć nawet po niespełna 100 tys. km zwłaszcza, jeśli auto używane było głównie mieście, na krótkich dystansach. Koszt wymiany rozrządu w tym konkretnym przypadku wyniósł: 350 zł za zestaw części bez pompy wody oraz 600 zł za robociznę.
Zobacz: Peugeot 308, 2008 i 3008 mają problem! Winny pasek rozrządu?!
Dodaj komentarz