Studenci działający w ramach zespołu wyścigowego PUT Motorsport budują zaawansowany technicznie bolid PM07, który zachwyca osiągami czy konstrukcją nadwozia wzorowaną na rozwiązaniach z Formuły 1. Jego udoskonalona wersja posiada jednak też systemy autonomicznej jazdy, a efekty pracy młodych inżynierów będzie można zobaczyć na zbliżających się targach motoryzacyjnych Poznań Motor Show 2022!
Studenci z założonego w 2014 roku zespołu wyścigowego PUT Motorsport od 7 lat zajmują się projektowaniem, budową oraz testowaniem bolidów wyścigowych klasy Formuła Student. Obecnie nad tym interdyscyplinarnym projektem pracuje 37 studentów z 6 różnych wydziałów Politechniki Poznańskiej i jak co roku rekrutowani są nowi członkowie na kolejny sezon.
PUT Motorsport i jego bolid
Zespół składa się z pięciu grup, w tym czterech technicznych: Grupa Systemów Autonomicznych i Elektronicznych, Grupa Zawieszenia, Grupa Konstrukcji Nośnej, Grupa Aerodynamiki. Towarzyszy im również Grupa Marketingu. We współpracy ze sponsorami w ciągu siedmiu lat swojej działalności PUT Motorsport stworzył pięć bolidów spalinowych i dwa elektryczne. W 2020 roku powstał pojazd eWarta, a rok później PM07, który zostanie zaprezentowany podczas targów Poznań Motor Show.
Zobacz: Elektryczny bolid z Polski, który robi setkę w mniej niż 2 sekundy!
Projekt z 2021 roku zakładał redukcję masy i znaczne zmiany w zawieszeniu, konstrukcji nośnej oraz pakiecie aerodynamicznym. Bolid PM07 ma wymiary 1469 x 2884 x 1184 mm i waży tylko 170 kg. Wyposażony jest w jednostkę napędową marki EMRAX o mocy 109kW, ograniczonej regulaminem do 80kW, która w 3 sekundy może rozpędzić pojazd do prędkości 100 km/h. Generuje 220 Nm i rozkręca się do 5,5 tys. obrotów. Ubiegłoroczną innowacją był pełny monocoque (nadwozie samonośne), wykonane według technologii opartej na pojazdach Formuły 1. Zespół PUT Motorsport wykonał tego rodzaju bolid jako pierwszy w Polsce. Konstrukcja ma niską masę własną i wysoką sztywność skrętną. Przy projektowaniu zwrócono uwagę na ergonomię oraz bezpieczeństwo kierowcy. Układ zawieszenia zyskał więcej elementów z włókna węglowego, lekkich stopów aluminium i tytanu. Zastosowano też opony o obniżonym profilu i specjalny pakiet aerodynamiczny, który w całości wykonali studenci.
Autonomiczny bolid?
Opanowano systemy percepcji skanera laserowego oraz kamer mono i stereowizyjnych, jak również opracowanie algorytmów rozpoznawania pachołków wyznaczających trasę, wybór optymalnej strategii symulowania i testy algorytmów sterujących na symulatorze. Działania obejmowały też zaprojektowanie wszystkich elementów wykonawczych od strony mechanicznej i elektronicznej układu sterowania kolumną kierowniczą oraz mechanizmem sterowania układem hamulcowym. Aktualnie przechodzimy w fazę zbierania danych z systemów percepcji podczas jazdy na torze, w celu walidacji poprzednio wykonanych symulacji.
W ramach tegorocznej edycji Poznań Motor Show odwiedzający będą mogli obejrzeć elektryczny bolid wyścigowy PM07, a także porozmawiać z członkami Zespołu na temat przyszłości i bolidu autonomicznego.
Zobacz: Silnik V10 z bolidu Ferrari trafił na aukcję! Zaskakuje niska cena!
Dodaj komentarz