Sprzedaż pierwszego auta marki Bentley miała miejsce w 1921 roku, czyli 100 lat temu. Ile samochodów firmy Bentley sprzedano na świecie do tej pory? Kto był pierwszym klientem Bentleya i jaki był pierwszy sprzedany Bentley? Zobaczcie sami.
Bentley Motors świętuje stulecie sprzedaży pierwszego samochodu. Jednocześnie 100 temu powstał pierwszy salon firmy Bentley. Do pory sprzedano ponad 200 000 luksusowych samochodów brytyjskiej marki. Firma po kooperacji z Volkswagenem odzyskała siły witalne i nabrała wigoru. Jej auta osiągają dobre wyniki sprzedażowe i nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić. A od czego się to wszystko zaczęło?
Pierwszy sprzedany Bentley
Pierwszym samochodem, który został oficjalnie sprzedany prywatnemu klientowi był Bentley 3 Litre. Auto o numerze rejestracyjnym KS 1661 zostało zarejestrowane w 1921 roku. Ile kosztował? Na ówczesne był to bardzo drogi model. Jego nabywca, Noela van Raalte, zapłacił za niego 1150 funtów, ale jego konstrukcja nawet dziś wydaje się interesująca. Jego nadwozie wykonano z lekkiego aluminium, a niektóre elementy wykończeniowe były mosiężne. Auto zostało wyprodukowane w Cricklewood, w północnym Londynie, ale 97% wszystkich wyprodukowanych samochodów Bentley zjechało z linii produkcyjnej w Crewe od czasu przeprowadzki firmy w 1946 roku.
Co ciekawe, chociaż van Raalte był pierwszym klientem, który zamówił samochód, nie on jako pierwszy go otrzymał. Ten zaszczyt należy do Ivora Llewellyna, który w sierpniu 1921 roku odebrał jeden z trzech zakupionych przez siebie egzemplarzy 3 Litre. Był to trzeci w historii samochód z produkcyjnym podwoziem i do dziś jest to najstarszy zachowany model produkcyjny marki Bentley na świecie. W recenzji, modelu 3 Litre, która pojawiła się w wydaniu magazynu The Autocar w styczniu 1920 roku, można przeczytać, że
dla prawdziwego entuzjasty, samochody te bez wątpienia posiadają osobowość. Nie są dla niego zwykłym zbiorem stali i aluminium. Gdy tylko sprzęgło zostanie wciśnięte do oporu, niczym zwierzęta, ujawniają swój charakter.
Natomiast nowy właściciel, Noel van Raalte w taki sposób mówił o zakupionym modelu:
Kupiłem Bentleya, ze względu na jego wyjątkowe osiągi we wszystkich aspektach jazdy. Układ kierowniczy, zawieszenie, trzymanie się drogi, hamulce, zmiana prędkości i wydajność silnika, nie pozostawiają nic więcej do życzenia. W żadnym innym modelu, który do tej pory używałem lub posiadałem, nie doświadczyłem podobnych wrażeń.
W bogatej historii modelu, Bentley 3 Litre wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1924 i 1927 roku. Osiągnięcie to rozpoczęło serię pięciu zwycięstw Bentleya w ciągu ośmiu lat, podczas których legendarni Bentley Boys dominowali na torze. Model 3 Litre przyczynił się do ugruntowania pozycji marki na rynku. Po nim pojawiły się wersja 6 ½, 4 ½, 8, a następnie 4-litrowa – są to jedne z najbardziej charakterystycznych samochodów zabytkowych okresu przedwojennego.
Powojenne modele Bentley
W 1952 r. swój debiut miał Bentley R-Type Continental. Ten najszybszy czteroosobowy samochód na świecie osiągał maksymalną prędkość nieco ponad 190 km/h i był doskonałym, luksusowym grand tourerem tamtych czasów. Bentley z serii T został wprowadzony na rynek w latach 60. ubiegłego wieku, natomiast silnik V8 firmy został przeprojektowany w latach 70. – zwiększono wtedy jego pojemność do 6,75 l.
Zobacz: Bentley zanotował wzrost sprzedaży w 2020 roku, ale poza Europą!
Historia marki zna wiele słynnych modeli, w tym Mulsanne oraz Turbo R. Ten ostatni był najszybszym drogowym Bentleyem w swoich czasach. W 1998 r. firma została przejęta przez grupę Volkswagen, która rozpoczęła realizację szeroko zakrojonego planu inwestycyjnego. Działania te zapoczątkowały pełną sukcesów erę dla marki Bentley.
Kultowe model Bentleya
Wraz z modelem EXP Speed 8, Bentley z sukcesem powrócił do rywalizacji w wyścigu Le Mans w 2001 r. Dwa lata później na rynku pojawił się najlepiej sprzedający się w historii marki Continental GT, a w 2009 r. – całkowicie nowy Mulsanne. Bentley stworzył również pierwszego na świecie luksusowego SUV-a. Wypuścił w 2015 r. Bentaygę – samochód z napędem na wszystkie koła oraz siedmioma miejscami siedzącymi.
W 2019 r., podczas obchodów stulecia marki Bentley, został zaprezentowany nowy Flying Spur, zaś w 2020 r. niezwykle rzadka wersja Bacalara. Ten ręcznie wykonany model z limitowanej edycji stanowił powrót do tradycyjnego tworzenia nadwozi przez Bentleya Mullinera, najstarszego producenta karoserii na świecie.
Bentley przestawi się na silniki elektryczne…
Pomimo globalnej pandemii, w 2020 roku firma odnotowała najwyższe w swojej historii wyniki sprzedaży. W tym samym czasie zaprezentowała swoją przełomową strategię Beyond100, zgodnie z którą do 2030 roku ma nastąpić premiera całej gamy modeli z wyłącznie elektrycznym zasilaniem akumulatorowym i osiągnięcie całkowitej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Tym samym firma pożegna się na zawsze ze swoim kultowym silnikiem 6,75 l o ośmiu cylindrach. A to właśnie na tym silniku, zbudowała swój sukces.
Zobacz: Bentley wybuduje luksusowy wieżowiec mieszkalny na ponad 60 pięter!
Dodaj komentarz