Motocyklowe kaski BMW Helm Sport nie spełniają normy UN ECE Regulation 22.05. Jest to o tyle dziwne, że wymogi tej normy uważa się za niezwykle łatwe do spełnienia. Zakłada ona bowiem pomiar wytrzymałości kasku w punktach, które według specjalistów są źle wyznaczone i nie mają nic wspólnego z faktyczną ochroną motocyklisty. Są tylko po to, aby kask mógł łatwo spełnić tę normę i być dopuszczonym do użytku w UE.
BMW Motorrad poinformowało niedawno, że wycofuje z rynku kask motocyklowy „BMW Helm Sport”. Jego nabywcy są proszenie o zwrot kasków do autoryzowanych salonów sprzedaży BMW Motorrad. Przedstawiciele marki zapewniają, że kask można wymienić niezależnie od jego wieku na inny kask BMW Motorrad lub na produkt BMW Motorrad o takiej samej wartości.
Zobacz: Silniki TDI Volkswagena, które nie spełniają norm spalin
Aby określić czy dany kask podlega wymianie trzeba zweryfikować jego ośmiocyfrowy numer znajdujący się na jego etykiecie. Akcja dotyczy tylko kasków z numerem kontrolnym 059241/P. Według BMW używanie kasków nie zagraża bezpieczeństwu ich użytkowników. Ale kask należy wymienić. O co zatem chodzi?
Zobacz: BMW M2 oficjalnie – jeszcze mocniejsze niż Audi RS3!
Kaski „BMW Helm Sport” nie są w pełni zgodne z wymogami Certyfikatu Badania Typu zgodnie z europejską normą UN ECE R 22.05. Dlatego BMW Motorrad podjęło decyzję o wycofaniu tych kasków z rynku. Jest to jednak zaskakująca wiadomość. Znawcy motocykli dobrze wiedzą o tym, że norma ta (UN ECE R 22.05 ) tak naprawdę mało mówi o faktycznym bezpieczeństwie jakie zapewnia kask. Jej istotą jest pomiar określający zdolność pochłaniania przez kask energii w zaledwie pięciu (w przypadku kasków integralnych – sześciu) precyzyjnie określonych punktach pomiarowych.
Zobacz: Ford Mustang vs BMW 435i vs Audi S5 vs Nissan 370Z
Co więcej nie dość, że punkty te są zdaniem specjalistów z branży motocyklowej źle dobrane, bowiem w praktyce siły działające na kask skupiają się w zupełnie innych jego obszarach, to na dodatek badania przeprowadza się symulując pojedyncze uderzenie w kask, a nie wielokrotne, jak ma to miejsce w rzeczywistych warunkach. Jak to zatem możliwe, że kask BMW Helm Sport nie spełnia tej normy, mimo że jest tak łatwa do zaliczenia? BMW nie podało niestety szczegółów.
Zobacz: Tytanowy wydech M Performance do BMW M3/M4
Skoro jednak kask nie spełnia tak niskich wymogów norm bezpieczeństwa UN ECE R 22.05 to warto jak najszybciej się go pozbyć. W końcu od niego zależy w dużej mierze Wasze zdrowie i życie.
Dodaj komentarz