REKLAMA

Jak często trzeba wymieniać olej w silniku?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 26 maja 2017
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Wymiana oleju w silniku samochodowym skupia się na znalezieniu odpowiedzi na kilka pytań. Jak często trzeba lub warto wymieniać olej? Czy decyduje o tym przebieg auta, a może wiek oleju? Czy częsta wymiana oleju nie zaszkodzi silnikowi? Jakie są korzyści częstej wymiany oleju?

Świeży olej silnikowy jest podstawą prawidłowego działania silnika. Jako czynnik smarujący ma on bowiem za zadanie przede wszystkim ograniczyć siły tarcia zachodzące pomiędzy ruchomymi elementami silnika, zapobiegając tym samym ich przegrzaniu. Olej sam w sobie działa też m.in. jako wymiennik ciepła, a jego obieg w jednostce napędowej, pozwala zachować optymalną temperaturę pracy poszczególnych podzespołów motoru. Brak oleju w układzie lub jego gwałtowny spadek, może doprowadzić w krótkim czasie do zatarcia silnika lub przyspieszonego zużycia newralgicznych jego elementów.

Wymiana oleju co 10, 15, 20 a może 30 tysięcy km?

Teoretycznie interwał wymiany oleju silnikowego jest z góry wyznaczony przez konstruktorów danego silnika i informacja na ten temat zapisana jest w książce serwisowej samochodu. W zależności od producenta auta olej należy zmieniać co 10, 15, albo 20 tysięcy kilometrów. Od kilku lat na rynku dostępne są oleje typu „long life”, które można zmieniać co 30 a nawet co 35 tysięcy km (np. w Alfa Romeo 159 1.9 JTDm). W większości nowych samochodów coraz częściej o konieczności wymiany oleju informuje komputer samochodu. Jeśli jednak roczne przebiegi auta są bardzo niskie i nie są w stanie osiągnąć książkowych interwałów, to olej warto wymieniać po prostu po upływie jednego roku.

Zobacz: Zbyt niskie ciśnienie oleju w silniku – przyczyny i objawy

Tyle w teorii. Praktyka pokazuje, że stosowanie się do interwałów wymiany oleju zalecanych przez producentów bywa zgubne (zwłaszcza tych zalecających wymianę co 30 tys. km). Wynika to najczęściej z konstrukcji danego silnika i jego wad. Jeśli dana jednostka napędowa znana jest z tego, że ma problemy np. z właściwym smarowaniem (np. w motorach 1.9 dCi od Renault), to warto zwiększyć częstotliwość wymiany oleju. Pomoże to zwiększyć drożność kanałów olejowych silnika i zmniejszy obciążenie stawiane pompie oleju. W końcu olej sam w sobie ma właściwości czyszczące. Zbierając zanieczyszczenia z motoru olej poprawia jego działanie. Jeśli jednak termin jego wymiany na nowy ulega wydłużeniu, to ryzyko awarii silnika wzrasta. Sęk w tym, że w pewnym momencie zawiesina nagarów, opiłków metalu i innych zanieczyszczeń jest tak duża, że olej przestaje spełniać swoją rolę. Traci właściwości penetrujące, lepkość oraz wytrzymałość temperaturową doprowadzając m.in. do szybkiego nagrzewania się silnika i jego podzespołów. Dlatego wymiany oleju typu „long life” lepiej sobie odpuścić.

Wymiana oleju silnikowego a trwałość silnika i jego osprzętu

Warto przy tym zauważyć, że od jakości i kondycji oleju, zależy żywotność wielu podzespołów zarówno silnika, jak i jego osprzętu. W samochodach, w których olej jest rzadko zmieniamy, a które na dodatek są często eksploatowane na krótkich dystansach, zwłaszcza w mieście, można zauważyć przedwczesne zużywanie się wielu podzespołów. Krzywki wałków rozrządów, turbosprężarki, hydrauliczne popychacze zaworów, wariatory czy nawet łańcuchy rozrządu to części, których trwałość uzależniona jest m.in. od jakości smarującego ich oleju. Dla wielu osób może być zaskakujący także fakt, że nawet układ paliwowy motoru, może ulegać przedwczesnej awarii właśnie ze względu na stary, lub źle dobrany olej silnikowy! Właściciele samochodów z silnikami Diesla Volkswagena wyposażonych w pompowtryskiwacze muszą według zaleceń producenta stosować specjalny olej spełniający określoną normę, dodatkowo uzależnioną od tego, czy auto posiada filtr DPF. Skrócenie interwału wymiany oleju może wyraźnie wydłużyć ich żywotność. Nie wierzycie?

Jakie są korzyści częstej wymiany oleju w silniku?

Z osobistego doświadczenia mogę Wam powiedzieć, że częstsza wymiana oleju naprawdę może pomóc wydłużyć żywotność zwłaszcza tych silników, które powszechnie uważane są za problematyczne (o ile ich usterki są powiązane z układem smarowania). W przypadku samochodów Renault wyposażonych w silniki 1.5 i 1.9 dCi skrócenie interwału wymiany oleju do 8-10 tys. km pozwala wyraźnie ograniczyć ryzyko obrócenia jednej z panewek. Znam 5 egzemplarzy aut z tymi silnikami, które mimo jazdy głównie miejskiej pokonały już ponad 250 tys. km bez awarii, a rekordzista (1.9 dCi) ma na liczniku ponad 370 tys. km. Koszt wymiana oleju w ich przypadku to niecałe 150 zł (z filtrem oleju), a naprawa potencjalnej usterki liczona byłaby w tysiącach złotych. Podobnie ma się sprawa z silnikami Volkswagena wyposażonymi w pompowtryskiwacze. W ich przypadku wymiana oleju co 10 tys. km także pozytywnie wpływa na ich wydłużony czas działania.

Dobrej jakości olej (przede wszystkim nieprzepalony) wydłuży żywotność newralgicznych punktów silnika w tym m.in. jego panewek i wału korbowego.

W silnikach obarczonych ryzykiem rozciągających się łańcuchów jak np. w 1.6 THP, skrócenie interwału wymiany oleju do 8 tys. km może opóźnić moment wymiany łańcucha rozrządu. Jest to efekt m.in. tego, że łańcuch obsługiwany jest przez napinacz olejowy. W przypadku tego silnika cudów jednak nie ma co oczekiwać, bo konstrukcja jego układu rozrządu i tak uważana jest za wadliwą. Prędzej czy później i tak dojdzie do wyciągnięcia się łańcucha lub awarii napinacza. Częsta wymiana oleju może być pomocna w przypadku silników wyposażonych w wadliwe wariatory. W przypadku np. motoru Alfy Romeo 2.0 Twin Spark konstrukcja wariatorów pozwala na swobodny odpływ z nich oleju, przez co w trakcie odpalenia zimnego silnika, pracują one prawie na sucho. Dobry olej, częsta jego wymiana i kontrolowanie poziomu to klucz do wydłużenia ich działania.

Im prostszy silnik, tym lepiej znosi on jazdę na starym oleju

W przypadku wolnossących silników benzynowych, cieszących się powszechnie dobrą opinią, interwał wymiany oleju można spokojnie wydłużyć do 15 tys. km. Jeśli jednak motor nasz posiada turbodoładowanie, a auto użytkowane jest główne w mieście, to warto dokonywać wymiany oleju co 10 tys. km. Tym bardziej, jeśli kierowca lubi dynamiczną jazdę i często korzysta z potencjału silnika. W końcu działanie np. turbosprężarki jest niezwykle silnie uzależnione m.in. od  jakości oleju, który smaruje jej łożyska i zapewnia właściwe smarowanie bieżni wałka turbosprężarki. Użytkując swoje prywatne auto warto po prostu hołdować zasadzie: „Jak dbasz, tak masz”. Bo to ona w największym stopniu decyduje o bezawaryjności naszego daily drivera.

Zobacz: Trwałość oleju silnikowego – jak długo można przechowywać olej w pudełku?

8
Dodaj komentarz

avatar
8 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
DorisDorisKuzminBucksMonikaMichał Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
DorisDoris
Gość
DorisDoris

znamsię na tym dzieki mężowi bo jest mechanikiem od lat 🙂 no i doradzil mi (mam honde) że najlepiej wymieniać co 10 tysięcy kilometrów i olej syntetyczny, bo składowo jest najwłaściwszy dla silnika niezależnie od przebiegu, wieku auta itd No i u mnie sie sprawdza, jedzie się gładko, nie ma zatarć itp 🙂

Kuzmin
Gość
Kuzmin

Ja tam zmieniać co 20 tyś i jest dobrze. Tylko że ja zamawiam olej od Millersa z Nuemiec

Bucks
Gość
Bucks

Ja wymienam co 10 tys km.

Monika
Gość
Monika

Stanowczo jestem za tym, żeby olej wymieniać co roku, albo częściej jeśli przekroczymy zalecany przez producenta dystans. Dobrze jest sprawdzić w zaleceniach producenta. Ja sprawdzałam akurat na ***** dla mojego auta to 15 tysięcy km. Nie przejeżdżam tyle, więc systematycznie wymieniam na jesieni co roku.

Michał
Gość
Michał

Nie znam się na samochodach, dlatego regularnie odwiedzam ******[zapraszamy do kontaktu z działem reklama] w Łodzi, gdzie rzetelnie sprawdzają co i jak.

Aktualności