Uszkodzony zawór EGR – objawy i przyczyny awarii

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 30 grudnia 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Objawy uszkodzonego zaworu EGR mogą być niejednoznaczne. Zepsuty EGR można pomylić usterką kilku innych podzespołów silnika. Jakie są typowe objawy świadczące o usterce zaworu recyrkulacji spalin? Czy można jeździć autem, które ma uszkodzony zawór EGR? Jakie mogą być tego skutki?

Zawór recyrkulacji spalin, określanym mianem skrótem EGR (Exhaust Gas Recirculation) lub z języka niemieckiego AGR (Abgasruckfuhrung), jest elementem odpowiedzialnym za redukcję stężenia toksycznych tlenków azotu (NOx) w spalinach. Rola zaworu sprowadza się do przekierowania części gazów spalinowych z powrotem do komory spalania co sprawia, że nowo powstające w silniku spaliny cechuje niższy poziom stężenia tlenków azotu (NOx). Cały proces dokonuje się jeszcze przed reaktorem katalitycznym pojazdu.

Zobacz: Co to jest zawór EGR? Jakie pełni on funkcje i dlaczego się psuje?

Zawór EGR, podobnie jak chociażby katalizator czy filtr cząstek stałych, jest elementem odpowiedzialnym za ograniczenie poziomu szkodliwości silnika spalinowego wobec środowiska naturalnego. I podobnie jak wspomniane wyżej podzespoły, potrafi narobić sporo problemów samemu silnikowi. Gdy zawór EGR zaczyna szwankować, błyskawicznie odbija się to na kondycji i zachowaniu jednostki napędowej. Identyczna sytuacja ma miejsce w przypadku zapchanego filtra cząstek stałych czy uszkodzonego katalizatora. Oba elementy drastycznie obniżają sprawność silnika, a w dłuższej perspektywie czasowej także jego trwałość.

Po czym poznać, że zawór EGR nie działa?

Wśród głównych objawów niesprawności zaworu EGR zarówno mechanicy jak i kierowcy wymieniają przede wszystkim wyraźny spadek mocy silnika. I nikogo, kto zna sposób działania zaworu EGR, nie powinno to dziwić. Jego rolą jest bowiem przekierowywanie w określonych warunkach gazów spalinowych do kolektora dolotowego, dzięki czemu do silnika trafia mieszanka o znacznie niższej zawartości tlenu. Mniejsza ilość tlenu obniża temperaturę spalania co sprawia, że wyraźnie spada też stężenie szkodliwych tlenków azotu.

Sęk w tym, że w takich warunkach jednostka napędowa osiąga dużo gorsze parametry pracy. Z tego powodu zawór EGR otwiera się wyłącznie wtedy, gdy auto porusza się z jednostajną prędkością lub jego obciążenie jest bardzo niewielkie. Jeśli jednak zawór zostanie zablokowany przez gromadzący się na nim nagar, pozostanie on w pozycji otwartej przez cały czas. Nawet jeśli kierowca zechce wtedy wydusić z motoru cały potencjał, nie będzie w stanie tego zrobić. Komora spalania będzie bowiem cały czas napełniania niskiej jakości mieszanką paliwowo-powietrzną.

Zepsuty zawór EGR – zwiększone dymienie

Oprócz spadku mocy silnika, objawem sugerującym potencjalną awarię zaworu EGR będzie zwiększone zadymienie spalin. Na skutek otwartego zaworu EGR temperatura spalania w cylindrze jest na tyle niska, że w procesie spalania wytwarza się zbyt duża liczba cząstek stałych.

Zawór EGR w takich autach jak Volkswagen Golf czy Audi A3 z silnikiem 1.6 TDI może występować z dodatkową chłodnicą, obniżającą temperaturę gazów spalinowych.

Jest to cecha szczególnie łatwa do zaobserwowania w silnikach Diesla, w których to czarne tumany dymu wzbijają się wtedy przy każdym mocniejszym wciśnięciu pedału gazu przez kierującego. Długotrwała jazda z otwartym zaworem EGR może doprowadzić m.in. do szybkiego zapchania filtra cząstek stałych (w silniku Diesla), czy uszkodzenia katalizatora.

Zapchany zawór EGR – gorsze osiągi i nierówna praca silnika

Symptomów awarii zaworu EGR jest jednak więcej. Słaba reakcja na gaz czy zwiększone zużycie paliwa to kolejne objawy jego niesprawności. Im słabsze są bowiem osiągi silnika, tym kierowca coraz mocniej i coraz częściej próbuje wydusić z niego moc. To z kolei przyczynia się do wzrostu jego zapotrzebowania na paliwo. Jeśli na dodatek jednostka napędowa pracuje nierówno i szarpie, to prawdopodobieństwo, że  uszkodzony jest  zawór EGR jest bardzo wysokie.

Zawór EGR zablokowany w pozycji zamkniętej

Warto jednak zauważyć, że powyższe objawy dotyczą najczęściej sytuacji, w której zawór EGR zablokowany jest w pozycji otwartej. Jeśli jednak uległ on zblokowaniu w pozycji zamkniętej, to tak naprawdę może się okazać, że większych symptomów jego niesprawności możemy nie dostrzec. Silnik pracuje wtedy bowiem zazwyczaj równo, a na dodatek nie brakuje mu mocy. Chętnie wkręca się też na obroty. Jest tak dlatego, gdyż do silnika cały czas trafia mieszanka paliwowo-powietrzna o dużej zawartości tlenu. Wzrasta temperatura spalania i moc motoru, a z wydechu wydobywa się znacznie mniej cząstek stałych (sadzy).

Zawór EGR stosowany w Audi S4 z lat 2005-2008

Sęk w tym, że wyraźnemu wzrostowi ulega wtedy emisja tlenków azotu. Teoretycznie silnik może się też łatwiej przegrzewać, ale sterownik silnika w takich przypadkach podaje do cylindrów po prostu nieco większą ilość paliwa dla ograniczenia temperatury. W niektórych przypadkach może zatem nieco wzrosnąć zapotrzebowanie silnika na benzynę czy olej napędowy.

Zobacz: Silnik 1.6 TDI CAYA CAYB CAYC – różnice, usterki, problemy, awarie

Zawór EGR nie należy do tanich podzespołów auta. W zależności od modelu samochodu i silnika, który go napędza, może kosztować on od 500 zł do nawet kilku tysięcy złotych. Co więcej, w niektórych pojazdach EGR ulega wręcz regularnemu zapychaniu, dlatego wiele osób decyduje się albo na jego czyszczenie, albo na usunięcie. O tym ile kosztuje nowy zawór EGR do najpopularniejszych aut mających z nim problemy, dowiecie się z poniższego tekstu:

Zobacz: Ile kosztuje nowy zawór EGR?

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Aktualności