REKLAMA

Uszkodzony zawór EGR – objawy i przyczyny awarii

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 30 grudnia 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Objawy uszkodzonego zaworu EGR mogą być niejednoznaczne. Zepsuty EGR można pomylić usterką kilku innych podzespołów silnika. Jakie są typowe objawy świadczące o usterce zaworu recyrkulacji spalin? Czy można jeździć autem, które ma uszkodzony zawór EGR? Jakie mogą być tego skutki?

Zawór recyrkulacji spalin, określanym mianem skrótem EGR (Exhaust Gas Recirculation) lub z języka niemieckiego AGR (Abgasruckfuhrung), jest elementem odpowiedzialnym za redukcję stężenia toksycznych tlenków azotu (NOx) w spalinach. Rola zaworu sprowadza się do przekierowania części gazów spalinowych z powrotem do komory spalania co sprawia, że nowo powstające w silniku spaliny cechuje niższy poziom stężenia tlenków azotu (NOx). Cały proces dokonuje się jeszcze przed reaktorem katalitycznym pojazdu.

Zobacz: Co to jest zawór EGR? Jakie pełni on funkcje i dlaczego się psuje?

Zawór EGR, podobnie jak chociażby katalizator czy filtr cząstek stałych, jest elementem odpowiedzialnym za ograniczenie poziomu szkodliwości silnika spalinowego wobec środowiska naturalnego. I podobnie jak wspomniane wyżej podzespoły, potrafi narobić sporo problemów samemu silnikowi. Gdy zawór EGR zaczyna szwankować, błyskawicznie odbija się to na kondycji i zachowaniu jednostki napędowej. Identyczna sytuacja ma miejsce w przypadku zapchanego filtra cząstek stałych czy uszkodzonego katalizatora. Oba elementy drastycznie obniżają sprawność silnika, a w dłuższej perspektywie czasowej także jego trwałość.

Po czym poznać, że zawór EGR nie działa?

Wśród głównych objawów niesprawności zaworu EGR zarówno mechanicy jak i kierowcy wymieniają przede wszystkim wyraźny spadek mocy silnika. I nikogo, kto zna sposób działania zaworu EGR, nie powinno to dziwić. Jego rolą jest bowiem przekierowywanie w określonych warunkach gazów spalinowych do kolektora dolotowego, dzięki czemu do silnika trafia mieszanka o znacznie niższej zawartości tlenu. Mniejsza ilość tlenu obniża temperaturę spalania co sprawia, że wyraźnie spada też stężenie szkodliwych tlenków azotu.

Zobacz: Uszkodzony termostat – jakie daje objawy?

Sęk w tym, że w takich warunkach jednostka napędowa osiąga dużo gorsze parametry pracy. Z tego powodu zawór EGR otwiera się wyłącznie wtedy, gdy auto porusza się z jednostajną prędkością lub jego obciążenie jest bardzo niewielkie. Jeśli jednak zawór zostanie zablokowany przez gromadzący się na nim nagar, pozostanie on w pozycji otwartej przez cały czas. Nawet jeśli kierowca zechce wtedy wydusić z motoru cały potencjał, nie będzie w stanie tego zrobić. Komora spalania będzie bowiem cały czas napełniania niskiej jakości mieszanką paliwowo-powietrzną.

Zepsuty zawór EGR – zwiększone dymienie

Oprócz spadku mocy silnika, objawem sugerującym potencjalną awarię zaworu EGR będzie zwiększone zadymienie spalin. Na skutek otwartego zaworu EGR temperatura spalania w cylindrze jest na tyle niska, że w procesie spalania wytwarza się zbyt duża liczba cząstek stałych.

Zawór EGR w takich autach jak Volkswagen Golf czy Audi A3 z silnikiem 1.6 TDI może występować z dodatkową chłodnicą, obniżającą temperaturę gazów spalinowych.

Jest to cecha szczególnie łatwa do zaobserwowania w silnikach Diesla, w których to czarne tumany dymu wzbijają się wtedy przy każdym mocniejszym wciśnięciu pedału gazu przez kierującego. Długotrwała jazda z otwartym zaworem EGR może doprowadzić m.in. do szybkiego zapchania filtra cząstek stałych (w silniku Diesla), czy uszkodzenia katalizatora.

Zapchany zawór EGR – gorsze osiągi i nierówna praca silnika

Symptomów awarii zaworu EGR jest jednak więcej. Słaba reakcja na gaz czy zwiększone zużycie paliwa to kolejne objawy jego niesprawności. Im słabsze są bowiem osiągi silnika, tym kierowca coraz mocniej i coraz częściej próbuje wydusić z niego moc. To z kolei przyczynia się do wzrostu jego zapotrzebowania na paliwo. Jeśli na dodatek jednostka napędowa pracuje nierówno i szarpie, to prawdopodobieństwo, że  uszkodzony jest  zawór EGR jest bardzo wysokie.

Zawór EGR zablokowany w pozycji zamkniętej

Warto jednak zauważyć, że powyższe objawy dotyczą najczęściej sytuacji, w której zawór EGR zablokowany jest w pozycji otwartej. Jeśli jednak uległ on zblokowaniu w pozycji zamkniętej, to tak naprawdę może się okazać, że większych symptomów jego niesprawności możemy nie dostrzec. Silnik pracuje wtedy bowiem zazwyczaj równo, a na dodatek nie brakuje mu mocy. Chętnie wkręca się też na obroty. Jest tak dlatego, gdyż do silnika cały czas trafia mieszanka paliwowo-powietrzna o dużej zawartości tlenu. Wzrasta temperatura spalania i moc motoru, a z wydechu wydobywa się znacznie mniej cząstek stałych (sadzy).

Zawór EGR stosowany w Audi S4 z lat 2005-2008

Sęk w tym, że wyraźnemu wzrostowi ulega wtedy emisja tlenków azotu. Teoretycznie silnik może się też łatwiej przegrzewać, ale sterownik silnika w takich przypadkach podaje do cylindrów po prostu nieco większą ilość paliwa dla ograniczenia temperatury. W niektórych przypadkach może zatem nieco wzrosnąć zapotrzebowanie silnika na benzynę czy olej napędowy.

Zobacz: Silnik 1.6 TDI CAYA CAYB CAYC – różnice, usterki, problemy, awarie

Zawór EGR nie należy do tanich podzespołów auta. W zależności od modelu samochodu i silnika, który go napędza, może kosztować on od 500 zł do nawet kilku tysięcy złotych. Co więcej, w niektórych pojazdach EGR ulega wręcz regularnemu zapychaniu, dlatego wiele osób decyduje się albo na jego czyszczenie, albo na usunięcie. A to błąd.

Jeśli szukasz zaworu EGR w dobrej cenie, do tego oryginalnego bądź tzw. oryginalnego zamiennika EGR to przeczytaj poniższy artykuł, który pomoże znaleźć Ci EGR dopasowany do Twojego samochodu w sensownej cenie:

Zobacz: Dobre zamienniki i oryginalne części samochodowe – gdzie kupić?

44
Dodaj komentarz

avatar
23 Comment threads
21 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
41 Comment authors
maxWitekgrzegorzAdrianMarcin Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Witek
Gość
Witek

Renault espace 2l diesel 2008r nie kręci powyżej 3000 obrotów przepływomierz był wymieniony czujnik załężenia turbiny też i tak nic nie pomogło proszę o pomoc

max
Gość
max

czujnik pedału sprzegła

Tomasz
Gość
Tomasz

Dlaczego mi gaśnie samochód po uruchomieniu po kilku minutach 1.7 diesel opel astra G

Adrian
Gość
Adrian

Prawdopodobnie zapowietrza sie układ paliwowy. Jaki masz filtr paliwa ? Wkład i plastikowa obudowa ? Jeśli tak to w nim jest przeczyna. Miałem to samo odpalał bez problemu po kilku sekundach gasł i trzeba było kręcić aż w końcu odpalił. Możesz też zrobić tak żeby zaparkować auto aby tył był wyżej niż silnik jeśli odpalisz i nie zgaśnie to potwierdza moja wypowiedz

Jerzyk 35
Gość
Jerzyk 35

U mnie w 1.6tdi cayc pojawił sie narastający problem z odpalaniem. Mechanicy obstawiali wtryskiwacze koszt nowych 5tys zł. Dla próby zaślepiłem egr bez wyprogramowania. Z dpf nie mogłem w tym czasie dojść do prozumienia. Dpf wupalił soe poprawnie, problemy z odpalaniem się skończyły pytanie tylko jedno zmoeniać za 1,5tys zł czy wyprogramować za 300zł Odpowiedź w polskich warunkach chyba oczywista. Silnik nie dymi ma moc,przechodzi przegląd na analizatorze spalin. W konkluzji mamy bardzo słabych mechaników dopiero samodzielna analiza po złączu obd pokazała że egr był otwarty na 40proc cały czas i nie było błędów w ogóle. Teraz jest błąd egr… Czytaj więcej »

Mateusz
Gość
Mateusz

Witam. Też mam problem z 1.6 TDI cayb 90ps. Auto na zimnym silniku odpala od tzw. strzała. Po ok 2s gaśnie. Problem pojawia się od prawie trzech lat w okresie zimowym. Vcds żadnych błędów. Elektryk sprawdzał go ponad godzinę. Nie ma pewności. Podejrzewa układ paliwowy. Tylko problem polega na tym że ciśnienie na listwie spada dopiero po zgaszeniu motoru. Nie chcemy wymieniać wszystkiego po kolei bo to za duże koszty i pewności brak.

Marcin
Gość
Marcin

Kolego rozwiązałeś problem? Mam to damo brak pomysłów juz

Marcin
Gość
Marcin

Rozwiązałeś problem?

grzegorz
Gość
grzegorz

miałem to samo,w polo 1.2tdi, ponizej 5 stopni auto nie chciało odpalac, okazał się walniety pierwszy wtrysk, kupiłem używke za 150zł i sie udało

Mariusz
Gość
Mariusz

Witam.
Mam renault espace 2.0 dci
Mam brak mocy i ciężko wkręca się na obroty.
Miał ktoś takie objawy albo mógłby mi w jakiś sposób pomóc
Dzięki

Piotr
Gość
Piotr

Cześć. Mam podobny przypadek. Czy doszedłeś co jest przyczyną?

Paweł
Gość
Paweł

Może być przepływomierz……. nie za wsze za spadek mocy się odpowiedzialne KBO-badziewia.

magda
Gość
magda

witam mam cmaxa 2004 r diesel 136km 2.0. problem polega na tym że od pewnego czasu auto na zimnym silniku głośno chodzilo wręcz pukało dziwne odgłosy itd.wjechałam tydz temu na myjke i nie mogłam z niej wyjechać.Okazało sie ze czujnik wału korbowego ,wymieniny juz do tego był wtrysk zalany wymienony i dalej auto nie pali,gdzie szukać przyczyny mechanik gada mi tu o zaworze egr i świecach. dodam tez ze miesiac temu wymieniłam uszczelke w turbospreżarce bo kapało z turbinny. moze ktoś pomóc moze ktos sie z tym spotkał

Tomi
Gość
Tomi

Przewaznie w takich sytuacjach przyczyną jest zalany wodą dolot powietrza do komory spalania. Najczęściej gdy kupujesz mycie z opcją mycia podwozia a nie posiadasz osłony silnika. Taki pacjent dla mechanika to albo mega zagadka albo mega żniwo.

Aktualności