Uszkodzona miska olejowa – objawy, zagrożenia, wymiana

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 22 maja 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Wgnieciona miska olejowa to problem bagatelizowany przez kierowców. Skutki  lekceważenia tej usterki są często poważne, z zatarciem silnika włącznie. Wycieki oleju z miski to bowiem nie najgorsze z czym wiąże się wgniecenie miski. W naszym Peugeocie 406 problem ten udało się nam skutecznie i tanio rozwiązać, unikając poważnej awarii.

Im mniejszy prześwit auta, tym prawdopodobieństwo uszkodzenia jego miski olejowej jest większe. Wystarczy nieumiejętne pokonanie progu zwalniającego albo wysokiego krawężnika, aby doszło do jej wgniecenia. W skrajnych przypadkach, może nawet dojść do zerwania miski olejowej. Ale nawet pozornie niegroźnie wyglądające wgniecenie może spowodować trwałe uszkodzenie silnika!

Uszkodzona miska olejowa – objawy

Miska olejowa jest elementem silnika, w którym gromadzi się olej silnikowy. Ten jest rozprowadzany z niej poprzez pompę oleju po całym motorze, aby zapewnić odpowiednie smarowanie poszczególnym jego elementom. Gdy miska na skutek uderzenia o przeszkodę ulegnie mechanicznemu uszkodzeniu, najczęściej dochodzi do jej przemieszczenia na śrubach mocujących, co z kolei powoduje jej rozszczelnienie. To prowadzi do wycieków oleju silnikowego. Zbyt duży ubytek oleju może spowodować, że jednostka napędowa straci właściwe smarowanie, a poszczególne elementy silnika zaczną zużywać się w szybszym tempie. Urwanie miski olejowej może z kolei przyczynić się do zupełnego zatarcia silnika lub przynajmniej uszkodzenia jego układu korbowo-tłokowego (np. panewek silnika).

Znajdujący się w misce smok olejowy może zostać uszkodzony na skutek wgniecenia miski olejowej. To może nieść katastrofalne skutki dla silnika.

Wśród typowych objawów uszkodzenia miski olejowej są plamy oleju powstające pod autem po dłuższym postoju. W takich sytuacjach doświadczony kierowca bardzo szybko zwróci uwagę na stan miski lub półosi napędowych, których nieszczelność może powodować takie problemy. Ale zdarza się, że miska olejowa jest mocno zmiażdżona, a wyciek oleju jest właściwie niedostrzegalny. I paradoksalnie może to oznaczać jeszcze większe problemy!

Wgnieciona miska olejowa, ale brak wycieków – czy trzeba ją wymieniać?

Niewiele osób zdaje sobie do końca sprawę z tego, jak zbudowana jest miska olejowa. Jej konstrukcja jest pozornie nieskomplikowana, gdyż w dużym uproszczeniu jest to stalowe naczynie z korkiem spustowym, w której znajduje olej silnikowy. Sęk w tym, że olej ten pobierany jest z niej za pomocą umieszczonego w niej smoka olejowego, który dalej przekazuje go do magistrali olejowej. Jeśli na skutek wgniecenia miski olejowej dojdzie do wygięcia lub zniszczenia smoka, spowolnieniu albo wręcz zahamowaniu może ulec przepływ oleju w całym silniku!

W sytuacji, kiedy brakuje widocznych symptomów uszkodzenia miski, może zatem dojść do zatarcia jednostki napędowe, bo nieświadomy usterki kierowca po prostu dalej użytkuje pojazd! Właśnie dlatego nie powinno się bagatelizować wgnieceń na misce i szybko podejmować kroki zmierzające do jej wymiany. Tym bardziej, że cały proces nie jest skomplikowany, a koszty może sensownie obniżyć.

Wymian miski olejowej krok po kroku

Wymiana miski olejowej nie jest skomplikowana. Najważniejsze to mieć albo kanał, albo jakiś najazd, który zapewni dogodny dostęp do silnika od spodu auta. W przypadku większości samochodów usunięcie starej miski olejowej można opisać za pomocą następujących kroków:

  1. demontaż osłon silnika i skrzyni biegów
  2. demontaż osłony koła zamachowego lub innych elementów blokujących dostęp do śrub miski
  3. spuszczenie starego oleju silnikowego z miski za pomocą korku spustowego
  4. okręcanie śrub miski
  5. oderwanie miski od bloku silnika (francuskie silniki zamiast uszczelki mają najczęściej miskę uszczelnianą silikonem)
  6. usuniecie resztek starego silikonu z krawędzi silnika (np. papierem ściernym)
  7. oczyszczenie smoka olejowego i dołu silnika za pomocą benzyny ekstrakcyjnej z resztek silikonu

W tym momencie można już brać się za montaż nowej miski olejowej. W przypadku prezentowanego Peugeota 406 oryginalna miska z ASO była bardzo droga w stosunku do wartości pojazdu, dlatego został zastosowany zamiennik szczególnie polecany przez hurtownię Polcar.

Zobacz: Zużyte amortyzatory – objawy i wymiana

W zależności od silnika, miska jest uszczelnienia za pomocą dedykowanej uszczelki bądź silikonu. Ten drugi sposób spotkać można najczęściej we francuskich autach (np. w prezentowanym Peugeocie). Zakładając nową miskę warto także zwrócić uwagę na stan śrub, którymi przykręcona będzie ona do motoru, bo jeśli są one zardzewiałe lub uszkodzone, to mogą być przyczyną późniejszych wycieków oleju.

Co ważne, po uszczelnieniu miski silikonem, auto nie powinno być używane przez następne 12 godzin, aby nie doszło do ponownego rozszczelnienia. Pamiętać należy także, że silikon nakładany przed montażem miski na powierzchnię styku miski z blokiem silnika!

Koszt wymiany miski olejowej

Uszkodzona miska olejowa to element, w przypadku wymiany którego nie można pozwolić sobie na nonszalancję. Jeśli wycieki oleju będą duże, to szybkiego zużyciu zaczną ulegać najpierw elementy osprzętu silnika, a potem on sam. Koszt zakupu nowej miski olejowej jest zróżnicowany. Do prezentowanego Peugeota 406 nowy element z ASO kosztuje 608 zł, a do tego trzeba doliczyć jeszcze przynajmniej robociznę (460 zł) i prawie na pewno wymianę oleju (200 zł) i filtra oleju (108 zł). Razem koszt naprawy w ASO wyniesie 1376 zł.

Wymiana miski olejowej Peugeot 406 1.8 16V 110 KM
części
ASO PeugeotZamienniki z ASH Polcar (ceny części dla klienta detalicznego, bez rabatów)
miska olejowa wraz ze śrubą spustową608 zł169 zł (Polcar)
filtr oleju108 zł12 zł (SRL)
robocizna
ASO Peugeotniezależny warsztat mechaniczny
wymiana miski olejowej460 zł90 zł
wymiana oleju silnikowego (z olejem)250 zł115 zł
RAZEM1 426 zł386 zł

Alternatywą są tzw. zamienniki i usługi niezależnych warsztatów samochodowych. Koszt nowej, stalowej miski z hurtowni Polcar, szczególnie polecanej przez dystrybutora, to 169 zł (4 razy taniej niż w ASO). Za wymianę miski mechanik zainkasuje średnio 90 zł.

Miska olejowa szczególnie polecana przez Polcar  do Peugeota 406. Naprawdę godna polecenia i wzorowo dopasowana do otworów montażowych w bloku silnika. I znacznie tańsza niż oryginalna z ASO.

Do tego trzeba doliczyć koszt oleju wraz z jego wymianą (90 zł/5 l 10W-40 plus 25 zł) oraz filtr oleju np. firmy SRL za 12 zł. Razem 386 zł. Łącznie to prawie 1000 zł taniej niż w ASO. Biorąc pod uwagę mało skomplikowaną naprawę i wartość pojazdu, chyba warto. Tym bardziej, że zwlekanie z naprawą może zakończyć się zniszczeniem silnika. Dostępność zamienników do konkretnego auta można sprawdzić w internetowym katalogu Polcar.

Zobacz: Co trzeba wymienić po zakupie używanego auta?

Jeśli chcesz sprawdzić, jakie miski olejowe dostępne są do Twojego auta i ile kosztują, możesz  skorzystać z internetowego katalogu części Polcar. Wystarczy wybrać wersję auta, a otrzymasz pełną listę pasujących do niego misek olejowych różnych producentów (wraz ze zdjęciami).  

Części z oferty Polcar dostarczyła Autoryzowana Sieć Handlowa Polcar

4
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
SddeLiroyPatrykuArek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Sdde
Gość
Sdde

Ja jezdze juz 4 rok z wgniecona miska.nie ma reguly

Liroy
Gość
Liroy

U mnie smok wygielo i poszły panewki. Wał do szlifu. Ale korba bokiem nie poszła. Teraz miski to z plastiku są nawet.

Arek
Gość
Arek

Urwalem miske o jakas leżąca płytę chodnikowa. Przejechałem do mechanika jakieś 2 km ale teraz mnie straszy że panewki będą pewnie do wywalenia a wal do szlifu. To możliwe? Silnik działał jak dojechałem do mechanika

Patryku
Gość
Patryku

Mozliwe. Ale moze cie naciągac tez.

Aktualności