Jakie są objawy uszkodzonych świec żarowych?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 1 sierpnia 2017
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Zużyte świece żarowe powodują problemy z odpaleniem silnika Diesla zimą. Dlaczego? Jakie są objawy niesprawnych świec żarowych? Czy silnik odpali bez świec żarowych? Czy można jeździć z uszkodzonymi świecami? Jakie mogą być tego skutki? O tym wszystkim przeczytacie w moim artykule.

Świece żarowe stosowane w silnikach Diesla, przez lata uważane były za podzespół służący wyłącznie zapewnieniu właściwej temperatury niezbędnej do rozruchu jednostki wysokoprężnej. Nazywane podgrzewaczami rozruchowymi, miały za zadanie stworzyć warunki niezbędne do samozapłonu mieszanki paliwowej w cylindrze, jeśli trafiało do niego zbyt zimne powietrze dolotowe. Obecnie rola świec żarowych w silnikach Diesla wyraźnie się zwiększyła. Wydzielając energię cieplną wpływają one na zmniejszenie emisji szkodliwych cząstek do atmosfery oraz likwidują tzw. twardy bieg silnika. W nowoczesnych silnikach Diesla pracują one bowiem także po rozruchu. Ich pracę sygnalizuje kontrola w kształcie spirali, która pojawia się przy odpalaniu motoru.

Świece żarowe pracują w wyjątkowo trudnych warunkach. Muszą być sprawne przy bardzo niskich temperaturach otoczenia i błyskawicznie nagrzewać się do zadanej przez inżynierów temperatury roboczej. Inaczej rozruch silnika będzie albo utrudniony, albo nawet niemożliwy. W zależności od typu świecy żarowej, może ona nagrzewać się do temperatury 800-900°C w czasie od 20 do nawet 4 sekund! Jeśli dodać do tego pracę w warunkach wysokiej temperatury i ogromnego ciśnienia, a także wibracji i korozyjnego działania związków chemicznych to trudno przypuszczać, by element ten mógł być bezawaryjny. Średnio świece zapłonowe powinno się kontrolować co 80-100 tys. kilometrów. Kontrola powinna być drobiazgowa, bowiem objawy uszkodzonych czy niesprawnych świec żarowych są często niedostrzegalne na pierwszy rzut oka, zwłaszcza w okresie od wiosny do jesieni. Dopiero zima i gwałtowne spadki temperatury odkrywają niesprawność świec żarowych.

Czy silnik Diesla odpali bez świec żarowych?

Świece żarowe są potrzebne silnikowi do rozruchu przede wszystkim w warunkach niskiej temperatury powietrza dolotowego (zazwyczaj poniżej 10°C). W nowoczesnych jednostkach z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail, motor może odpalić nawet wtedy, gdy większość świec nie działa właściwie, a temperatura spadnie do 5-7°C. Osobiście znam przypadki, że volkswagenowskie motory 1.9 TDI czy 2.0 TDI odpalały nawet przy ujemnych temperaturach otoczenia nie mając ani jednej świecy sprawnej.

Silniki z serii TDI dzieki wysokiemu ciśnieniu wtrysku paliwa mogą odpalić nawet bez świec żarowych nawet na mrozie. Nie oznacza. Ale ich brak działa negatywnie na kondycje motoru i jego osprzętu.

Związane jest to z podawaniem paliwa pod dużo większym ciśnieniem niż miało to miejsce w starych silnikach Diesla, w których z biegiem czasu mogą dodatkowo pojawiać się problemy z właściwą kompresją. Są jednak pewne symptomy mogące dawać jasny sygnał, że świece żarowe mogą wymagać wymiany na nowe. Poza tym fakt, że silnik odpala mimo niesprawnych świec, nie oznacza, że można zrezygnować z ich wymiany.

Typowe objawy popsutych świec żarowych

Typowe objawy niesprawnych świec żarowych do przede wszystkim silne wibracje motoru pojawiające się przy jego porannym rozruchu, szarpanie silnika w trakcie przyspieszania przez pierwsze minuty pod odpaleniu oraz odczuwalny spadek mocy. Może także pojawić się wyraźne „kopcenie” motoru. Jeśli symptomy te mijają lub istotnie łagodnieją po tym, jak jednostka napędowa się nagrzeje, to może być to znak, że problemy te są bezpośrednio związane ze świecami żarowymi. Warto pamiętać o tym, że ocena kondycji świec żarowych wymaga ich wymontowania. Pomocny może się okazać omomierz. W nowszych typach aut kontrola ich stanu jest też możliwa przy wykorzystaniu komputera diagnostycznego.

Czy można jeździć z niesprawnymi świecami żarowymi?

Warto przy tym pamiętać, że jazda z niesprawnymi świecami żarowymi negatywnie odbija się na kondycji silnika i jego osprzętu. Większemu obciążeniu poddawany jest akumulator, rozrusznik silnika a nawet filtr cząstek stałych. Im niższa jest bowiem temperatura spalania, tym silnik produkuje więcej sadzy, którą będzie wychwytywał DPF. Co więcej, jazda z uszkodzonymi świecami będzie także widoczna na stacji paliw bowiem zużycie paliwa ulegnie zwiększeniu.

Zobacz: Uszkodzony zawór EGR – objawy i przyczyny awarii

Dodaj komentarz

3 komentarzy do "Jakie są objawy uszkodzonych świec żarowych?"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
slawek
Gość

W Passacie 3 z 4 świec żarowych miałem niesprawne i jeździłem Tak prze 2 lata bo auto mam garażowany a pod pracą jest garaż podziemny -> Mordor 😉 ale za cos jest nie tak pokazał PDF który za często się wypalal. Warto sprawdzać świece żarowe.

Groszek
Gość

Uszkodzone swiece zarowe to pierwszy gwozdz do trumny dla DPF. Warto robic raz na 6 miesiecy test za 50 zl na komputerze diagnostycznym czy wszystkie dzialaja. Bo inaczej spaliny sa pelne sadzy i DPF zapycha sie niemilosiernie.

Dr Maciek
Gość

Passat 1.9 TDI i rok jazdy na 3 swiecach niesprawnych. Dopiero przez przypadek to odkryli ostatnio na serwisie 😀

wpDiscuz

Aktualności