Dlaczego silnik szarpie gdy jest zimny? Jakie mogą być tego przyczyny?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 6 lipca 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nierówna praca silnika na zimno to bardzo powszechny problem. Jeśli nierozgrzany silnik szarpie, to przyczyny tego stanu rzeczy mogą być naprawdę zróżnicowane. Od zapchanego filtra po kosztowną awarię przepustnicy. Ale najczęściej źródłem problemu są drobne i tanie w naprawie usterki.

Użytkując auto latem bardzo często można nie dostrzec pierwszych symptomów sygnalizujących pojawienie się usterki w obrębie silnika bądź jego osprzętu. Dopiero wraz z nadejściem niskich temperatur i wzrostu wilgotności powietrza, ujawnia się prawdziwa skala zaniedbań i niesprawności samochodu. Wśród typowych problemów z autem pojawiających się w trakcie jazdy w chłodniejsze dni, jest szarpanie silnika na zimno, czyli wtedy gdy jest zupełnie nierozgrzany (tuż po odpalaniu). Motor nierówno pracuje, trzęsie nadwoziem pojazdu a do tego szarpie w trakcie rozpędzania. Problem często znika po paru kilometrach, gdy silnik się rozgrzeje. Co może być tego przyczyną?

Silnik szarpie – świece, cewka a może zawory?

Nie da się ukryć, że jedną z najczęstszych przyczyn nierówno pracującego silnika są zużyte świece zapłonowe. To one odpowiadają w silniku benzynowym za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Gdy są zużyte, nie są w stanie wytworzyć odpowiednio silnej iskry, zdolnej do zapalenia mieszanki, zwłaszcza jeśli silnik pracuje na bogatej mieszance, czyli na zimnym rozruchu. Zazwyczaj objawy zużytych świec zapłonowych pojawiają się w trakcie przyspieszania bądź na postoju, kiedy silnika zaczyna nierówno pracować. Co ciekawe, zdarza się, że po rozgrzaniu objawy może nie tyle ustępują, co bardzo łagodnieją i są prawie niedostrzegalne.

W niektórych silnikach muszą być stosowane świece irydowe, bowiem zakup zwykłych sprawi, że szybko ulegną zużyciu i problemy powrócą. Tak było w przypadku prezentowanego Aveo II 1.2 86 KM, który fabrycznie wyjeżdżał na świecach irydowych. Zużyły się one dopiero po 60 tys. km. Zamienione na oryginalne z ASO ale zwykłe, wytrzymały tylko 13 tys. km, a silnik znowu zaczął szarpać.

W naszym Peugeocie 406 problemy z szarpaniem wywoływała zużyta cewka. Wysokiej jakości zamiennik zamówiliśmy w hurtowni Polcar. Była 3 razy tańsza od oryginalna. 

Oprócz świec, szarpanie silnika może być powiązane ze zużytą cewką zapłonową, a w starszych modelach ze zużytymi przewodami doprowadzającymi napięcie do świec. W przypadku niesprawnej cewki zapłonowej (problem znany powszechnie np. w Oplach) może pojawić się szarpanie silnika, problemy z jego odpalaniem na zimno czy wypadanie zapłonów na wolnych obrotach. Im częściej problemy z rozruchem pojawiają się w wilgotne dni, tym większa szansa, że wina leży po stronie zużytej cewki. Koszt naprawy bywa wysoki jeśli w grę wchodzą części oryginalne (nawet 1000-1500 zł), ale zamienniki kosztują ok. 200-600 zł. Z kolei tańsze w naprawie są przewody zapłonowe, które stosowane są w starszych samochodach. W ich przypadku zużyciu najczęściej ulega izolacja, co sprawia, że łatwiej o właściwą diagnozę. Tym bardziej, że zużyte przewody zapłonowe mogą to sygnalizować poprzez widoczne iskry przeskakujące pomiędzy przewodami, a metalowymi elementami w komorze silnika.

Zobacz: Dlaczego silnik się przegrzewa? Przyczyny mogą być prozaiczne!

Kontynuując problem szarpiącego silnika benzynowego (do diesla dojdziemy), nie można nie wspomnieć o przepustnicy. Co prawda w jej przypadku najczęstszym objawem jest falowanie obrotów, ale i ona może obniżyć kulturę pracy silnika. Obecnie przepustnice są sterowane elektronicznie co pozwala poprawić precyzję ich działania, ale zwiększa też zakres jej usterek. Najczęściej zawodzi w niej czujnik położenia albo samo sterowanie. Niestety koszty wymiany na nową bywają bardzo wysokie. Najtańsze można kupić za ok 100-200 zł, ale nie brakuje takich modeli, których cena sięga nawet 2000 zł. Na szczęście bywa też i tak, że system sterowania jest w pełni sprawny, a za nierówną pracę odpowiada zanieczyszczony układ. Wystarczy ją wtedy przeczyścić i powinna odzyskać swoją sprawność.

Zobacz: Jak działa aktywna aerodynamika w samochodzie sportowym?

Za szarpanie silnika benzynowego mogą również odpowiadać niewyregulowane zawory. Jeśli dana jednostka napędowa nie ma hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, to wymaga to od właściciela okresowej, ręcznej regulacji (oczywiście wykonywanej przez mechanika). Brak odpowiedniego luzu na zaworach powoduje nierówną pracę silnika, ale w skrajnych przypadkach może dojść nawet do podparcia się zaworów. Wtedy silnik traci kompresję, a to przekłada się na poważne problemy z odpalaniem silnika. W chwili gdy motor się rozgrzeje, rozszerzalność temperaturowa materiału sprawi, że poprawi się też kompresja (choć nie zawsze) i silnik odzyska w pewnym stopniu wigor. Ale problemy z pracą silnika, jego szarpaniem i uruchomieniem warto skonfrontować z określeniem jakiego typu układ zaworowy ma nasze auto. Koszt regulacji to ok. 100-200 zł w zależności od mechanika.

Nierówna praca silnika Diesla

W przypadku silnika diesla, jego nierówna praca i okresowe poszarpywanie w niskich temperaturach ma zazwyczaj nieco inne przyczyny. Wadliwe potrafią być podkładki pod wtryskiwaczami paliwa, czego objawem może być dodatkowo zapach spalin odczuwalny w kabinie samochodu. Winne mogą być także spalone świece żarowe, których nieprawość często jest dostrzegalna dopiero późną jesienią czy zimą, a które nie są niezbędne dla silnika Diesla do pracy w wyższej temperaturze otoczenia (zapłon diesla następuje pod wpływem ciśnienia).

Zobacz: Jakie są objawy uszkodzonych świec żarowych?

Ich zużycie sygnalizuje dodatkowo biały dym z rury wydechowej dostrzegalny w trakcie odpalania na zimno silnika. Gdy silnik jest zimny zużyte świece potęgują też drgania jednostki napędowej, a w okresie mrozów, brak wsparcia świec żarowych może uniemożliwić rozruch silnika.

Szarpanie silnika – usterki wspólne w przypadku diesla i motoru benzynowego

Warto przy tym zauważyć, że są usterki, które powodują szarpanie silnik bądź jego nierówna pracę niezależnie od rodzu jednostki napędowej. Zarówno w dieslu jak i w benzynie przyczyną tego stanu rzeczy mogą być:

  1. zapchane filtry powietrza i paliwa, a w silnikach LPG także filtr gazu (nierówna praca, spadek mocy silnika)
  2. awarie czujników (położenia wału korobowego, wałka rozrządu, temperatury płynu chłodniczego, podciśnienia w kolektorze dolotowym
  3. nieszczelność kolektora dolotowego (szarpanie podczas przyspieszania, a w dieslu dodatkowo dymienie po dodaniu gazu)
  4. uszkodzona sonda lamba
  5. zużyta pompa paliwa (długie kręcenie silnikiem)

Do tego bardzo powszechnym problemem jest uszkodzony przepływomierz. Usterka występuje w silnikach diesla i benzynowych. Polega ona na tym, że przepływomierz wysyła błędne dane do sterownika silnika ECU na temat ilości zasysanego przez niego powietrza. To przełada się na błędne dawkowania paliwa i w konsekwencji nierówną pracę silnika. Spadają osiągi auta, zwiększa się zużycia paliwa, falują obroty, a silnika dusi się przy mocniejszym dodaniu gazu.

Zobacz: Silnik nie rozgrzewa się? Sprawdzamy czym to grozi!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności