Magazyn Tyre Reviews przeprowadził test na najlepsze opony letnie w rozmiarze 225/40 R18. Autem testowym był przednionapędowy Volkswagen Golf 8 GTI, którego wyposażono 14 modeli sportowych opon z segmentu UHP i UUHP określanego w Polsce mianem „Premium”. Były wśród nich opony Michelin Pilot Sport 4 S, Pirelli P Zero PZ4, Bridgestone Potenza Sport, Hankook Ventus S1 evo 3, Michelin Pilot Sport 4, Goodyear Eagle F1 SuperSport, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, Continental Premium Contact 6, Nokian PowerProof, Falken Azenis FK510, GT Radial SportActive 2, Vredestein Ultrac Vorti, Avon ZV7 i Altenzo Sports Comforter. Które są najlepsze na suchym, a które na mokrym torze?
Kolejny test opon letnich z 2021 roku wykonał magazyn Tyre Reviews. Jest on o tyle ciekawy, że na tle poprzednio przez nas publikowanego porównania, ten został wykonany na przednionapędowym samochodzie sportowym (VW Golf VIII GTI). Warto mieć to na uwadze przy wyborze ogumienia, bo rezultaty porównania będą się zmieniać w zależności od rozmiaru opon, jak i typu napędu samochodu, na którym przeprowadzano próby. Dlatego dobierając ogumienie, warto brać pod uwagę te czynniki.
Pomiary ogumienia na suchej nawierzchni
Wśród 3 najlepszych opon w zakresie prowadzenia na suchej nawierzchni wszystkie to opony UUHP, a przewagę uzyskały Goodyeary SuperSport. Zdaniem testujących, opony Michelin nie były tak bezpośrednie, jak pozostali dwaj ich rywale, ale nadal dają one dużą przyjemność z prowadzenia. Bridgestone wydawały się bardziej „mięsiste” i przypominały pod tym względem bardziej oponę torową niż drogową, zwłaszcza po rozgrzaniu, kiedy świetnie „kleiły” w zakrętach. Zwycięzcą został Goodyear, który choć nie dawał takiej bezpośredniości w prowadzeniu jak Bridgestone, to minimalnie lepiej radził sobie z wysokimi temperaturami.
Opona | Prowadzenie na sucho (czas w sekundach) |
Goodyear Eagle F1 SuperSport | 93,92 |
Bridgestone Potenza Sport | 94,34 |
Michelin Pilot Sport 4 S | 94,42 |
Continental Premium Contact 6 | 94,83 |
Michelin Pilot Sport 4 | 94,87 |
Pirelli P Zero PZ4 | 95,17 |
Vredestein Ultrac Vorti P | 95,52 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 95,87 |
Falken Azenis FK510 | 95,91 |
Hankook Ventus S1 evo 3 | 96,04 |
Nokian PowerProof | 96,17 |
GT Radial SportActive 2 | 96,19 |
Avon ZV7 | 97,61 |
Altenzo Sports Comforter | 97,97 |
Droga hamowania na suchej nawierzchni
Opona | Droga hamowania na suchej nawierzchni [m] |
Michelin Pilot Sport 4 S | 33,18 |
Pirelli P Zero PZ4 | 33,34 |
Bridgestone Potenza Sport | 33,40 |
Hankook Ventus S1 evo 3 | 33,57 |
Michelin Pilot Sport 4 | 33,93 |
Goodyear Eagle F1 SuperSport | 34,17 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 34,27 |
Continental Premium Contact 6 | 34,27 |
Nokian PowerProof | 34,62 |
Falken Azenis FK510 | 34,69 |
GT Radial SportActive 2 | 36,73 |
Vredestein Ultrac Vorti P | 36,81 |
Avon ZV7 | 36,93 |
Altenzo Sports Comforter | 39,08 |
W zakresie hamowania na suchej nawierzchni, prym wiodły Michelin PS4S, co po raz kolejny potwierdza ich wyjątkowe właściwości na tego typu podłożu. Świetnie też spisały się Pirelli P Zero PZ4, który minimalnie ustąpiły pola „Francuzom”, oraz Bridgestone i Hankook. Wynik poniżej 34 m uzyskały też drugie w zestawieniu opony marki Michelin, czyli PS4.
Prowadzenie na mokrej nawierzchni
Dużo większe różnice dało się zaobserwować pomiędzy oponami z czołówki w trakcie testów na mokrej nawierzchni. Nie dość, że opony, które na suchym był świetne, na mokrym już niekoniecznie tak zachwycały, to na dodatek krótka droga hamowania na mokrym, nie gwarantowała dobrego prowadzenia w zakrętach. Pod względem drogi hamowania, kapitalnie spisały się opony Hankook Ventus S1 evo 3, które zdeklasowały konkurencję o co najmniej 3 metry! Autorzy testu byli tak zdziwieni osiągniętym przez nie rezultatem, że powtórzyli próbę 3-krotnie! Świetnie też oceniono zachowanie opon Pirelli P Zero PZ4 oraz Bridgestone Potenza Sport. Ale za Hankookiem najbliżej były jednak opony Goodyear Eagle F1 SuperSport.
Opona | Droga hamowania na mokrym [m] |
Hankook Ventus S1 evo 3 | 30,67 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 33,71 |
Pirelli P Zero PZ4 | 34,29 |
Bridgestone Potenza Sport | 34,79 |
Falken Azenis FK510 | 34,82 |
Michelin Pilot Sport 4 | 35,08 |
Michelin Pilot Sport 4 S | 35,52 |
Continental Premium Contact 6 | 35,86 |
Avon ZV7 | 36,13 |
Goodyear Eagle F1 SuperSport | 36,6 |
Nokian PowerProof | 37,04 |
Vredestein Ultrac Vorti P | 38,09 |
GT Radial SportActive 2 | 38,31 |
Altenzo Sports Comforter | 41,06 |
Gorzej sytuacja wyglądała z prowadzeniem na mokrym, gdzie opony UUHP często ustępowały UHP. Najgorzej sytuacja wypadła w zakresie aquaplaningu poprzecznego. Tutaj zawiodły opony Michelin PS4S, które po raz kolejny pokazały, że na mokrej nawierzchni radzą sobie gorzej z aquaplaningiem od klasyfikowanych segment niżej Michelin PS4. Bardziej wszechstronne w tym warunkach okazały się Pirelli P Zero PZ4, które dały kierowcom testowym wiele przyjemności z jazdy Golfem GTI. Według nich auto miało na włoskim ogumieniu przyjemnie nadsterowny charakter prowadzenia, który łatwo było im kontrolować. Mimo bardzo przeciętnego wyniku w zakresie aquaplaningu poprzecznego, w pozostałych próbach radziły sobie one świetnie uzyskując 3 czas przejazdu po mokrym torze.
Opona | Prowadzenie na mokrym (czas w sekundach) |
Michelin Pilot Sport 4 | 64,46 |
Bridgestone Potenza Sport | 64,53 |
Pirelli P Zero PZ4 | 64,84 |
Falken Azenis FK510 | 65,17 |
GT Radial SportActive 2 | 65,20 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 65,20 |
Michelin Pilot Sport 4 S | 65,23 |
Hankook Ventus S1 evo 3 | 65,23 |
Continental Premium Contact 6 | 65,3 |
Vredestein Ultrac Vorti P | 65,59 |
Nokian PowerProof | 65,63 |
Goodyear Eagle F1 SuperSport | 66,20 |
Avon ZV7 | 66,20 |
Altenzo Sports Comforter | 69,00 |
Aquaplaning wzdłużny
Opona | Prędkość płynięcia [km/h] |
GT Radial SportActive 2 | 80,9 |
Michelin Pilot Sport 4 S | 78,5 |
Continental Premium Contact 6 | 77,9 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 77,4 |
Michelin Pilot Sport 4 | 76,7 |
Falken Azenis FK510 | 75,8 |
Vredestein Ultrac Vorti P | 75,0 |
Goodyear Eagle F1 SuperSport | 74,1 |
Hankook Ventus S1 evo 3 | 74,0 |
Bridgestone Potenza Sport | 73,4 |
Pirelli P Zero PZ4 | 72,3 |
Nokian PowerProof | 72,1 |
Avon ZV7 | 70,6 |
Altenzo Sports Comforter | 68,7 |
Aquaplaning poprzeczny
Opona | Przyspieszenie boczne (g) |
GT Radial SportActive 2 | 2,4 |
Continental Premium Contact 6 | 2,3 |
Michelin Pilot Sport 4 | 2,23 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 2,2 |
Falken Azenis FK510 | 2,2 |
Michelin Pilot Sport 4 S | 2,18 |
Vredestein Ultrac Vorti P | 2,1 |
Goodyear Eagle F1 SuperSport | 2,07 |
Pirelli P Zero PZ4 | 2,00 |
Bridgestone Potenza Sport | 1,93 |
Hankook Ventus S1 evo 3 | 1,9 |
Nokian PowerProof | 1,9 |
Avon ZV7 | 1.9 |
Altenzo Sports Comforter | 1.7 |
Hałaśliwość opon
Testowane opony sprawdzone zostały także pod kątem generowanego przez nich hałasu. Wbrew pozorom, czynnik ten jest często brany pod uwagę przez kupujących, którzy oczekują od opony nie tylko przyczepności w ekstremalnych warunkach, ale i komfortu w codziennej eksploatacji. Tym bardziej, że mimo rozwoju technologi, to wygłuszenia nadkoli często pozostawiają wiele do życzenia. W rezultacie głośne opony potrafią być po prostu uciążliwe.
Opona | Hałas na zewnątrz [dB] |
GT Radial SportActive 2 | 69,5 |
Altenzo Sports Comforter | 70,2 |
Pirelli P Zero PZ4 | 70,5 |
Avon ZV7 | 70,8 |
Michelin Pilot Sport 4 | 70,8 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 71,1 |
Vredestein Ultrac Vorti P | 71,2 |
Falken Azenis FK510 | 71,3 |
Nokian PowerProof | 71,3 |
Hankook Ventus S1 evo 3 | 71,5 |
Bridgestone Potenza Sport | 71,7 |
Michelin Pilot Sport 4 S | 72,2 |
Goodyear Eagle F1 SuperSport | 72,3 |
Continental Premium Contact 6 | 73,5 |
W tym przypadku wyniki okazały się momentami bardzo zaskakujące. Tradycyjnie najgłośniejsze okazały się Continentale Premium Contact 6, które wygenerowały ponad 73 dB! Dokładnie o 4 dB cichsze były zwycięskie opony GT Radial SportActive 2! Mimo bardzo niskiej ceny na tle rywali, okazały się też bardzo ciche. Podobnie z resztą jak drugie w rankingu Altenzo Sports Comforter, najtańsze opony w teście! Przyzwoity poziom na tle konkurencji uzyskały Pirelli P Zero PZ4, nieco głośniejsze były Michelin PS4 i Avon ZV7.
Zobacz: Opona Bridgestone Potenza Sport lepsza niż Michelin Pilot Sport 4 S!
Polecam pirelli pz4
Polecam Hankooka. Te opony evo mają świetne właściwości na wodzie nawet przy mocnej ośce. Tylko wg mnie trochę głośne są na autostradzie. Ale poza tym lepsze wrażenie niż Michelin PS4. Mam Megane GT220.
Dobry test, mam te same dczucia.
Mam ps4s i moim zdaniem bardzo przereklamowane. Na suchym jest dobrze ale na wodzie? W zakręcie szybko traci przyczepnosc. Lepsze były Uniroyale za połowę ceny ps4s. Teraz myślę nad zmianą na te Goodyeary SS, Pirelli PZ4 albo Hankooki