Do naszego warsztatu zawitało BMW 325Ci E46 (cabrio) wyposażone w 6-cylindrowy silnik M54 B25, ten sam który znajdziecie w popularnych modelach BMW 325i/525i. Powodem wizyty była wadliwa sonda Lambda. Ile kosztuje nowa sonda oraz jej wymiana? Czy naprawa jest skomplikowana? Zobaczcie jak poradził sobie z nią nasz mechanik Paweł!
Sonda Lambda to potoczna nazwa czujnika zawartości tlenu w spalinach. Jest to jeden z najważniejszych podzespołów systemu sterowania pracą jednostki napędowej wyposażonej w układ wtrysku benzyny. Dlaczego? W dużym skrócie, rolą sondy lambda jest pomiar różnicy gęstości cząsteczek tlenu w spalinach w powietrzu wprowadzonym do wnętrza elementu pomiarowego. W silniku benzynowym informacje te są wykorzystywane przede wszystkim do regulowania składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Jeśli jest ona np. zbyt uboga wysyła ona tę informację do sterownika silnika, aby ten zwiększył nieco ilość paliwa w mieszance. Ma to na celu nie tylko zapewnić silnikowi optymalne parametry pracy i osiągi, ale też np. zapewnić odpowiednią trwałość silnikowi (zabezpieczenie przed przegrzaniem) czy katalizatorowi (gdy mieszanka jest np. zbyt bogata).
Objawy niesprawnej sondy Lambda
Jakie są objawy użytej sondy Lambda? Pokrewne dla wielu usterek innych podzespołów przez co bez diagnostyki komputerowej dość łatwo o błąd. Wśród tych najważniejszych wymieniać należy:
- falowanie obrotów silnika na biegu jałowym
- pogorszone wyniki emisji spalin
- większe zużycie paliwa
- przedwczesne zużycie katalizatora
- przegrzewania się silnika
- zapalona kontrolka check engine na tablicy rozdzielczej
Wymiany sondy lambda nie jest zadaniem skomplikowanym. W zasadzie cała trudność skupia się wokół dwóch spraw – odnalezieniu wadliwej sondy (w 6-cylindrowym silniku BMW M54 są 4 sondy) oraz dotarciu do niej. To ostatnie może wymagać podniesienia auta.
Gdzie jest umieszczona sonda Lambda w BMW 325i e46?
W BMW E46 napędzanym silnikiem 2.5 R6 o mocy 192 KM są 4 sondy Lambda – dwie tzw. regulacyjne przed katalizatorem (wkręcone w kolektor wydechowy) i dwie diagnostyczne za katalizatorem (wkręcone w wydech). W prezentowanym egzemplarzu BMW 325Ci uszkodzeniu uległa jedna z sond umieszczonych przed katalizatorem. Tak przynajmniej wynikało ze wskazań komputera diagnostycznego.
Naprawa zatem zapowiadała się na ekspresową i bezproblemową z uwagi na jej dogodne położenie. Jak się okazało po raz n-ty, zawsze trzeba mieć na uwadze, że coś może pójść nie tak jakbyś tego oczekiwali. Zwłaszcza w przypadku starego samochodu.
Wymiana sondy Lambda w BMW 325i E46
Niesprawna sonda lamba wkręcona była w kolektor wydechowy zlokalizowany od strony chłodnicy pojazdu, dlatego dostęp do niej był bardzo dobry. Po odpięciu od niej kostki płaskim śrubokrętem, za pomocą klucza 22 z przedłużką, dedykowanego do sond Lambda, rozpoczęliśmy jej wykręcanie. Szybko się okazało, że ta pozornie prosta czynność nie zakończy całej operacji.
Przy wykręcaniu sondy okazało się, że gwint w kolektorze jest uszkodzony, co uniemożliwia wkręcenie nowej części. Dla amatora, który podjął się tego zadania „na szybko”, oznaczałoby to koniec naprawy. Chyba, że podobnie jak nasz mechanik Paweł, posiadałby on ręczny gwintownik. Dzięki niemu błyskawicznie „nakręciliśmy” nim nowy gwint i problem został rozwiązany.
Podczas dokręcania nowej sondy warto lekko ją nasmarować odpowiednim preparatem, aby w przyszłości łatwiej było nam ją wykręcić w razie kolejnej awarii. Jeśli macie problem z wykręcenia sondy bo wydaje się ona zapieczona, to warto abyście spróbowali ją wykręcić na rozgrzanym silniku. Często to pomaga. Po wkręceniu w kolektor nowej sondy Lambda należy ją jedynie wpiąć do instalacji elektrycznej, po czym odpalić motor. Błędy sondy zazwyczaj samoistnie znikają, ale czasem potrzebna będzie ingerencja w sterownik silnika (skasowanie błędów).
Ile kosztuje wymiana sondy Lambda?
Koszt wymiany sondy Lambda w BMW nie jest wysoki. Pod warunkiem, że naprawy dokonujemy poza serwisem ASO BMW. Inaczej nogi mogą się Wam ugiąć z wrażenia po podliczeniu całkowitych kosztów naprawy. Oryginalna sonda Lambda kosztuje 990 zł (regulacyjna, przed katalizatorem), do tego trzeba doliczyć koszt robocizny wynoszący 480 zł (niezależnie czy wymieniacie jedną czy dwie sondy danego typu). Ale nie możecie zapomnieć też o diagnostyce komputerowej (odczytanie błędów z ECU), które może kosztować nawet 650 zł! Nam udało się znaleźć ASO BMW, które za tę usługę bierze „tylko” 350 zł. Jeśli zatem do wymiany będą dwie sondy Lambda różnego typu (regulacyjna i diagnostyczna) to całkowity koszt ich wymiany sięgnie 3592 zł! Szaleństwo! Dlaczego?
Wymiana sondy Lambda w BMW 325i/Ci E46 silnik M54 B25 | ||
część/usługa | ASO BMW | Niezależny warsztat/markowe zamienniki |
diagnostyka komputerowa | 350 zł | 50 zł |
sonda Lambda regulacyjna (sztuka) | 990 zł | 280 zł |
sonda Lambda diagnostyczna (sztuka) | 992 zł | 290 zł |
wymiana sondy Lambda | 480 zł | 50 zł |
RAZEM (wymiana 1 sztuki) | 1820 zł | 380 zł |
Wystarczy bowiem podliczyć koszt wymiany sondy Lambda w niezależnym warsztacie. Za sondę Boscha zapłacicie 280 zł (bez rabatów), a za diagnostykę komputerową i wymianę sondy ok. 100 zł. Łącznie 380 zł. Gdyby przyszło wymienić Wam po jednej sondzie z każdego typu to ich wymiana kosztowałby ok. 150 zł, a one same ok. 600 zł. Łącznie niespełna 750 zł czyli ponad 4 razy mniej!
Zobacz: Wymiana sprzęgła i koła dwumasowego w BMW 320d E90
ale jak zapieczone sondy za katalizatorem – to zapłacicie jak ja – 700 zł za robociznę (zdejmowanie rur itd.) + sondy
A te tylne sondy pokazecie?