REKLAMA

Alpine A110 R Ultimate – wysokooktanowe paliwo jest niezbędne, inaczej traci moc

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Alpine · Dodane: 21 listopada 2025
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Mało kto wie, że Alpine A110 R Ultimate to limitowany model, którego maksymalną moc generuje jedynie wysokooktanowe paliwo. Co więcej, auto cechuje niska masa, świetny rozkład mas pomiędzy osiami, zmodyfikowana aerodynamika o imponujących parametrach i specjalnie opracowane do Alpine zawieszenie Ohlins TTX. Jeśli chcesz poznać nie tylko osiągi, ale też dokładne szczegóły i dane techniczne, to zapraszam do lektury.

Alpine A110 R Ultime to najdalej idąca drogowa ewolucja modelu A110, zbudowana w serii ograniczonej do 110 sztuk i homologowana do ruchu ulicznego. Samochód powstał w 2024 roku jako bezpośrednie rozwinięcie wersji R, z założeniem maksymalnego obniżenia masy i zwiększenia osiągów przy zachowaniu centralnie umieszczonego silnika i napędu na tylną oś.

Alpine na silnik wymagający wysokooktanowego paliwa

W modelu Alpine A110 R Ultime silnik bazuje na rzędowej, czterocylindrowej jednostce turbo o pojemności 1,8 litra (1798 cm³), pochodzącej z grupy Renault-Nissan (używanej m.in. w Mégane RS). Oficjalny kod silnika to M5Pt 400 – to zmodyfikowana wersja z nowymi tłokami, korbowodami, wałem korbowym i turbosprężarką twin-scroll, zoptymalizowana pod kątem wyższych obrotów i mocy 345 KM (254 kW) na paliwie RON 102. Na standardowej benzynie RON 98 moc spada do ok. 320 KM. Moment obrotowy wynosi 420 Nm w zakresie 3200–4200 obr./min (do 5600 obr./min na RON 102).

Alpine A110 R Ultimate generuje maksymalną moc mając w baku wysokooktanowe paliwo (102 oktanowe)

Skrzynia biegów to 6-biegowa dwusprzęgłowa automatyczna (DCT6, kod DW6) produkowana przez Getrag, z mokrymi sprzęgłami i zwiększoną nośnością momentu obrotowego (o ok. 20% względem poprzedniej 7-biegowej wersji). Jest wyposażona w łopatki do manualnej zmiany biegów, system Launch Control oraz mechaniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu (LSD). Ta konfiguracja zapewnia szybsze przełożenia i lepszą reakcję na torze, z trybami Normal, Sport i Track.

Osiągi Alpine A110 R Ultime,jak wskazują dane techczne producenta, zapowiadają się imponująco:

  • 0–100 km/h: 3,8 s
  • 0–200 km/h: 12,9 s
  • Prędkość maksymalna: 280 km/h (ograniczona elektronicznie)
  • Maksymalne przyspieszenie boczne: 1,35 g (na oponach Cup 2 R, tor suchy)

Zobacz: Szkolenie w Alpine Driving Experience Center na Torze Modlin

Pamiętajmy, że mówimy o samochodzie, którego silnik ma prawie identyczną moc jak Cupra Formentor VZ. W czym zatem tkwi sekret tego samochodu, skoro ma tak świetne parametry dynamiczne? Oczywiście w odpowiednio zaprojektowanej aerodynamice i bardzo niskiej masie.

Zawieszenie Alpine A110 R Ultime

Podwozie jest w całości aluminiowe, nitowano-klejone, z podwójnymi wahaczami poprzecznymi na obu osiach. Masa własna gotowego do jazdy samochodu (z płynami i kierowcą 75 kg według normy UE) wynosi 1102–1108 kg w zależności od wybranych opcji karbonowych. Rozkład mas to 43,8 % na przód i 56,2 % na tył. Zawieszenie oparto na regulowanych amortyzatorach Ohlins TTX z czterostopniową regulacją tłumienia dobicia i odbicia (20 kliknięć w każdym kierunku). Prześwit obniżono o dodatkowe 10 mm względem zwykłego A110 R, co daje wysokość 1255 mm.

Zobacz: Alpine A110S – przeprowadziliśmy jego test na torze w trakcie Alpine Experience

Hamulce standardowo to tarcze żeliwne 330 mm przód / 320 mm tył z sześciotłoczkowymi zaciskami z przodu i czterotłoczkowymi z tyłu. Opcjonalnie dostępne są tarcze węglowo-ceramiczne 390 mm przód / 360 mm tył. Koła to 19-calowe felgi karbonowe (waga jednej felgi ≈ 7,2 kg) z oponami Michelin Pilot Sport Cup 2 R w rozmiarze 245/35 R19 na obu osiach. Aerodynamika generuje do 300 kg docisku przy 250 km/h dzięki karbonowemu splitterowi, płetwie pod podłogą, bocznym progiem i stałemu spojlerowi tylnemu typu „shark fin” z karbonu.

Wnętrze pozbawione jest zbędnych elementów: kubełkowe fotele Sabelt z sześciopunktowymi pasami, brak tylnej kanapy, minimalna izolacja akustyczna. Masa dodatkowego wyposażenia ograniczona do minimum – klimatyzacja manualna, system multimedialny 7″ i dwa głośniki pozostają w standardzie. Alpine A110 R Ultime to ostatnia i najlżejsza drogowa wersja modelu A110 przed zakończeniem produkcji całej rodziny w 2026 roku. Poza limitacją 110 sztuk nie stosuje się żadnych dodatkowych chwytów marketingowych – samochód jest dokładnie tym, co wynika z tabeli danych technicznych

Zobacz: Renault, Dacia i Alpine prezentują wyniki sprzedaży za 2024 rok

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności