Wcześniejsza spłata kredytu konsumenckiego, w tym samochodowego, zmusza bank do zwrotu naliczonych z góry opłat. Taką opinię wyraził UOKiK. Została ona też potwierdzona pod koniec 2019 roku przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Co powinien zrobić w takiej sytuacji klient banku?
Od lat klienci, którzy spłacali kredyt konsumencki w banku przed terminem, byli niesłusznie obciążani dodatkowymi opłatami z tego tytułu. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów już w 2016 r. wydał stanowisko, zgodnie z którym instytucja finansowa powinna rozliczyć się z klientem w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego. Co więcej, we wrześniu 2019 r., interpretację tę potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Odbyłem wiele spotkań z branżą finansową, podczas których mówiłem o tym, że przy obliczaniu zwrotu powinno się stosować metodę liniową, która jest zrozumiała dla konsumentów, przejrzysta i sprawiedliwa. Takie stanowisko przekazałem bankom i firmom pożyczkowym w toku prowadzonych działań. Branża przyjęła postulowaną przez Urząd liniową metodę rozliczeń. Konsumentów zachęcam do składania reklamacji, aby jak najszybciej odzyskać pieniądze
– mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. Zgodnie z promowaną przez Urząd liniową metodą zwrotu środków, korzystną dla konsumentów, szacowana wartość zwrotu z sektora do konsumentów wyniesie co najmniej 1,5 mld złotych.
Zwrot opłat za wcześniej spłacony kredyt
Decyzja UOKiK powoduje, że kienci 14 banków działających w Polsce mogą liczyć na proporcjonalny zwrot opłat za wcześniej spłacony kredyt konsumencki lub pożyczkę zgodnie z metodą liniową. Są to (w kolejności alfabetycznej): Alior Bank, BNP Paribas, Credit Agricole Bank Polska, Getin Noble Bank, Idea Bank, ING Bank Śląski, mBank, Millennium Bank, Nest Bank, PKO BP, Pekao SA, Santander Bank Polska, Santander Consumer Bank i Volkswagen Bank Polska.
UOKiK wyraził stanowisko, w którym liczy też na to, że Plus Bank oraz Bank Handlowy także jak najszybciej dostosują swoją praktykę do zaleceń Urzędu.
Jak liczona jest kwota przysługującego zwrotu części kosztów kredytu?
Chcąc pomóc klientom, UOKiK wymusił na bankach zastosowanie relatywnie prostej metody liczenia kosztów i przysługującego klientowi zwrotu. Cel był taki, aby uniknąć skomplikowanych mechanizmów liczenia, które mogłyby postawić klienta w trudnej sytuacji i zniechęcić go do odzyskania swoich pieniędzy.
Metoda liniowa polega na tym, że instytucja finansowa dzieli wszystkie koszty przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania i tę kwotę powinna oddać konsumentowi.
Uwaga – możesz ubiegać się o zwrot spłaconego wcześniej kredytu konsumenckiego lub pożyczki, jeżeli zawarłeś umowę po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, tj. po 18 grudnia 2011 roku. Terminy przedawnienia roszczeń wynoszą 10 lat dla spłat dokonanych przed 9 lipca 2018 r., 6 lat dla spłat dokonanych po tej dacie. UOKiK opracował kalkulator kredytowy, który pomoże ci wyliczyć orientacyjną kwotę do zwrotu według metody liniowej. Ubiegając się o zwrot, możesz skorzystać z gotowego formularza i wysłać go instytucji finansowej. Ponadto zachęcamy do lektury stanowiska UOKiK z 2 marca 2020 r., które jest dostępne na stronie finanse.uokik.gov.pl.
Zobacz: Zakup auta w banku? PKO BP oferuje nowe i używane samochody!
DD poproszę o artykuł dotyaczy prac nad zmianami akcyzyt za pojazdy samohodowe
podobno znów pod przykrywką ochrony środowiska resort finansów chce aby polacy płacili wyższe podatki za sprowadzane samochody
Przysiądziemy do tego na dniach 🙂