Uszkodzony akumulator trakcyjny w elektrycznym Renault? Jego naprawa zostanie wykonana w Polsce, a dokładnie w Zabrzu. To tutaj otwarto autoryzowany serwis akumulatorów z aut elektrycznych marki Renault. Inwestycja budzi sporo kontrowersji, z uwagi zagrożenie dla zdrowia ludzi i środowiska przyrodniczego. W końcu akumulatory i baterie są niezwykle szkodliwe i stanowią zagrożenie dla istot żywych.
Autoryzowany zakład naprawy akumulatorów trakcyjnych do samochodów elektrycznych i hybrydowych Renault został uruchomiony w ramach działalności spółki Dąbrowscy – autoryzowanego dealera Renault w Zabrzu. W Zabrzu naprawiane są akumulatory trakcyjne z terytorium Europy Wschodniej obejmującego: Polskę, Estonię, Litwę, Łotwę, Czechy, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię.
Naprawa akumulatorów Renault w Polsce
Jak twierdzą przedstawiciele firmy Renault, autoryzowany zakład naprawy akumulatorów powstał w związku ze wzrostem sprzedaży samochodów elektrycznych w regionie oraz coraz większym udziałem w rynku aut wyposażonych w napęd hybrydowy (w tym plug-in). Warto przy tym podkreślić, że zakład w Zabrzu jest jedynym tego typu zakładem Renault w tej części Europy. Pozwala on na zapewnienie sprawnej i szybkiej naprawy akumulatorów oraz obniżenie kosztów napraw. Operacje wykonywane na akumulatorach objęte są gwarancją. Niestety, obiekt ten budzi też kontrowersje związane z zagrożeniem dla środowiska z uwagi na szkodliwe warunki chemiczne jakie towarzyszą procesom naprawy baterii. Ryzyko jest spore, dlatego koncern wyposażył zakład w specjalistyczne rozwiązania.
Pomieszczenia, w których odbywają się naprawy i w których składuje się moduły oraz akumulatory, są klimatyzowane, by móc zagwarantować odpowiednią temperaturę dla tych podzespołów, jak również zapewnić komfort pracy mechaników, którzy są ubrani w odpowiednie, obowiązkowe kombinezony, rękawice i przyłbice. Pomieszczenia są specjalnie oznakowane, wyposażone w systemy gaśnicze, wykrywacze dymu, cyrkulację powietrza. Strefa napraw jest też strefą zamkniętą, z bardzo ograniczonym dostępem.
Zobacz: Zużyte koło dwumasowe – objawy i naprawa
Jak przekonują przedstawiciele Renault, mechanicy dokonujący napraw odbyli specjalistyczne szkolenia, mają uprawnienia do pracy z wysokimi napięciami, dysponują odpowiednimi narzędziami specjalistycznymi do napraw akumulatorów. Co więcej, tego typu zakład jest systematycznie kontrolowany pod kątem jakości wykonywanych napraw czy uzupełniania narzędzi i urządzeń w momencie pojawiania się nowych produktów. Wraz z rozwojem technologii również mechanicy przechodzą systematyczne szkolenia poszerzające ich wiedzę i umiejętności.
Weryfikacja stanu akumulatora
Żeby akumulator z danego pojazdu trafił do naprawy w zakładzie w Zabrzu, musi zostać wcześniej poddany pełnej diagnostyce w serwisie Renault Ekspert Z.E. w celu wskazania problemu, jaki wystąpił w akumulatorze. Dopiero gdy bateria zostanie poddana pełnej procedurze kontrolnej w serwisie, można wysłać go do Zabrza, o ile wynik kontroli kwalifikuje go do naprawy.
W większości naprawy polegają na wymianie modułów z ogniwami elektrycznymi (33,3 V), ale zdarzały się również przypadki, gdy należało wymienić moduły BMS (moduły zarządzające). Moduły poddane wymianie są składowane i odbierane z Zabrza przez producenta. Do naprawy są dostarczane samochody kompletne, z wyłączeniem Rumunii i Bułgarii, skąd dostarczane są same akumulatory trakcyjne w specjalnych skrzyniach transportowych i oznakowanej ciężarówce.
Zobacz: Toyota opracowała nowe akumulatory do hybryd i aut elektrycznych!
Dodaj komentarz