REKLAMA

Mazda testuje nowy system wychwytywania CO2 bezpośrednio ze spalin silnika

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Mazda · Dodane: 19 listopada 2025
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Mazda przetestowała na torze Fuji prototypowy system Mobile Carbon Capture, który wychwytuje CO₂ bezpośrednio ze spalin silnika podczas jazdy. To pierwsza na świecie próba zastosowania takiego rozwiązania w realnym wyścigu, a producent zapowiada dalszy rozwój, by w przyszłości stosować tę technologię w autach seryjnych.

W miniony weekend podczas 7. rundy serii Super Taikyu 2025 na torze Fuji International Speedway zadebiutowała wyścigowa Mazda3 wyposażona w prototypowy system wychwytywania CO₂ ze spalin – Mazda Mobile Carbon Capture. W trakcie czterogodzinnego wyścigu urządzenie po raz pierwszy zostało sprawdzone w warunkach realnej rywalizacji i potwierdziło, że potrafi skutecznie adsorbować dwutlenek węgla bez pogorszenia osiągów czy stabilności termicznej układu wydechowego. Dla Mazdy to kamień milowy — marka zapowiada, że testy będą kontynuowane w kolejnych sezonach, aby zwiększyć efektywność systemu i przygotować go do przyszłych zastosowań drogowych.

Wychwytuje i wiąże CO2 ze spalin silnika

Zaprezentowana wcześniej na Japan Mobility Show technologia wykorzystuje porowaty zeolit, który wiąże cząsteczki CO₂ z gorących spalin i transportuje je do specjalnego zbiornika umieszczonego w samochodzie. Według Mazdy obecna generacja prototypu pozwala już na redukcję nawet do około 20% emisji CO₂, a cały proces działa wyłącznie dzięki przepływowi spalin — bez dodatkowych układów chłodzenia czy zasilania. Po napełnieniu zbiornika wkład zeolitowy można wymienić lub zregenerować, a zgromadzony dwutlenek węgla wykorzystać ponownie, m.in. do produkcji materiałów węglowych lub w rolnictwie, gdzie CO₂ wspiera wzrost roślin w szklarniach.

Zobacz: Płukanka długodystansowa do silnika – czym jest, do czego służy i jak działa?

Co istotne, wyścigowy egzemplarz Mazdy3 był zasilany paliwem HVO 100, czyli wodorowanym olejem napędowym o zerowym bilansie emisji CO₂. Połączenie paliwa neutralnego węglowo z technologią bezpośredniego wychwytu CO₂ ma tworzyć fundament strategii Mazdy, w której marka nie rezygnuje z rozwoju elektryfikacji, ale równolegle pracuje nad „czystszymi” układami spalinowymi. Japoński producent podkreśla, że przyszłość transportu wymaga równoległego stosowania wielu technologii — od mild hybrid i hybryd pełnych, przez plug-in i auta elektryczne, aż po zaawansowane silniki spalinowe współpracujące z paliwami neutralnymi i systemami filtracji CO₂.

Mobile Carbon Capture to jeden z kluczowych elementów podejścia Multi-Solution, które ma umożliwić realizację celu neutralności węglowej Mazdy do 2050 roku. W trakcie kolejnych testów firma chce sprawdzić m.in. trwałość zeolitu w wysokich temperaturach, miniaturyzację całego systemu oraz utrzymanie wysokiej skuteczności adsorpcji w warunkach normalnej jazdy. Choć to wciąż technologia we wczesnym stadium, Mazda otwarcie komunikuje, że widzi w niej realną szansę na ograniczenie emisji z silników spalinowych poprzez inżynierię i recyrkulację węgla, a nie wyłącznie przez elektryfikację lub odgórne zakazy.

Zobacz: Dodatek do paliwa do czyszczenia filtra DPF

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności