SUV czyli samochód określany mianem sportowo-użytkowego coraz częściej pełni rolę pojazdu na co dzień, także do jazdy w mieście. Choć trend ten mnie zadziwia, to realia rynku są takie, że grono osób poszukujących SUV-a cały czas poszerza się. Postanowiłem zatem tak na szybko przejrzeć zatem rynek i poszukać SUV-a z mocnym silnikiem, który oprócz napędu 4×4 będzie mógł zaoferować też dobre osiągi. Ograniczyłem się jednak do popularnych marek, unikając segmentu Premium.
SUV to określenie, które przypisywane jest obecnie bardzo szerokiej grupie aut. Wystarczy, że pojazd ma sylwetkę przypominającą samochód terenowy, a już jest przypisywany do tej kategorii. Nie ważne czy jest to auto pokroju Mazdy CX3 zbudowane na miejskiej Maździe 2 czy Hyundai Santa Fe będący od niej dłuższy aż o 42,5 cm. Oba określane są potocznie jako SUV-y, choć ten pierwszy to typowy przedstawiciel crossoverów. Dlatego w naszych dywagacjach przyjęliśmy kryterium, że poszukiwane przez nas auto powinno mierzyć od 4,5 do 4,7 m, mieć napęd 4×4 i jak najmocniejszy silnik. Jakie zatem SUV-y tej wielkości dostępne są na polskim rynku w klasie średniej? Wybraliśmy głównych graczy w tym segmencie.
Toyota RAV4
Toyota RAV4 znajduje się w środku przyjętego tu przedziału – auto ma długość 4605 mm. Zbudowane jest na platformie średniej wielkości sedana Avensis. Najmocniejsza w gamie jest wersja hybrydowa o łącznej mocy 197 KM, wykorzystująca silnik benzynowy 2,5 l o mocy 155 KM i momencie obrotowym 210 Nm oraz silniki elektryczne pełniące naprzemiennie funkcję motorów napędzających przednie koła i generatorów.
W przypadku układu E-Four przy tylnej osi montowany jest dodatkowy silnik elektryczny, dzięki któremu napęd 4×4 jest uzyskiwany bez wału napędowego. RAV4 Hybrid rozpędza się do 100 km/h w 8,3 s a maksymalna prędkość to 180 km/h. Średnio auto emituje 122 g/km CO2 i zużywa 5,2 l/100 km, w mieście 5,4 l/100 km, zaś poza nim 5,1 l/100 km. RAV4 Hybrid wyposażony jest w bezstopniową automatyczną przekładnię E-CVT.
Mazda CX-5
Mazda CX-5 jest o 5 cm mniejsza od RAV4. Najwięcej koni mechanicznych w jej gamie – 194 KM – generuje 2,5-litrowy silnik Diesla SKYACTIV z systemem wyłączania na postoju i-Stop oraz funkcją odzyskiwania energii z hamowania i-ELOOP. Moment obrotowy 258 Nm jest osiągany przy 4000 obr./min. Samochód z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów spala w mieście 8,7 l/100 km, zaś na trasie 6,1 l/100 KM.
W cyklu mieszanym uzyskuje wynik 7,1 l/100 km oraz emisję CO2 162 g/km. Auto rozpędza się maksymalnie do 195 km, zaś prędkość 100 km/h uzyskuje po 9,2 sekundy. Napęd na cztery koła i-ACTIV uruchamia się automatycznie w razie utraty przyczepności.
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq to duży samochód, o długości prawie 4,7 m. W najmocniejszej wersji 4×4 jest napędzana 190-konnym silnikiem Diesla 2.0 TDI o momencie obrotowym 400 Nm, współpracującym z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią DSG.
Samochód przyspiesza do 100 km/h w 8,6 s, osiągając maksymalną prędkość 210 km/h. Średnio spala 5,7 l/100 km – w mieście zużycie paliwa może osiągać wynik 6,6 l/100 km, zaś w trasie 5,3 l. Przeciętna emisja CO2 to 150 g/km.
Volkswagen Tiguan
Długość Tiguana może wynosić od 4486 mm do 4606 mm. Najmocniejszą wersję 4×4 wyposażono w silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 240 KM z 7-stopniową dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów. Silnik o momencie obrotowym 500 Nm rozpędza auto do setki w 6,2 s, zaś maksymalna prędkość wynosi 230 km/h.
Samochód zużywa w mieście 7,5 l/100 km oleju napędowego, na trasie 5,7 l/100 km, zaś w cyklu mieszanym 6,4 l/100 km. Średni poziom emisji CO2 wynosi 167 g/km.
Ford Kuga
Ford oferuje swojego SUV-a z silnikiem benzynowym 2.0 w technologii EcoBoost. Najmocniejszy silnik w gamie ma 242 KM mocy i 394 Nm momentu obrotowego, zaś do setki przyspiesza w 8,8 s. Jest to najmocniejszy SUV w tym zestawieniu. Nie powinno to dziwić, bowiem Ford zaadaptował do Kugi silnik ze sportowego Focusa ST.
Samochód zużywa w mieście 11,3 l/100 km, na trasie 7,2 l/100 km, zaś średnio 8,7 l/100 km. Emituje przeciętnie 199 g/km CO2, zaś rozpędza się maksymalnie do 212 km/h. Samochód ma długość 4525 mm.
Renault Koleos
Najmocniejszy silnik modelu mierzącego 4673 mm Renault Koleos to diesel 2.0 dCi o mocy 175 KM i momencie obrotowym 380 Nm przy 2000 obr./mn. Silnik współpracuje z automatyczną skrzynią X-Tronic. Auto rozpędza się do 201 km/h, a prędkość 100 km/h osiąga w 9,5 s. W mieście samochód w tej wersji zużywa 6,2 l/100 km, na trasie 5,8 l/100 km, a w cyklu mieszanym 5,9 l/100 km. Średnia emisja CO2 wynosi 156 g/km.
Napęd All Mode 4×4-i pozwala wybrać jeden z trzech trybów jazdy – 4×2, AUTO i LOCK, które pozwalają pewnie poruszać się po śniegu, piasku, asfalcie i lekkim terenie.
KIA Sportage
Nieco mniejsza od modeli w tym zestawieniu jest Kia Sportage – auto ma długość 4480 mm. Największą moc w gamie tego modelu ma silnik Diesla 2.0 CRDi 185 KM, który współpracuje z 6-stopniową manualną lub automatyczną skrzynią biegów.
Maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm w zakresie 1750–2750 obr./min. Samochód rozpędza się do setki w 9,5 s, a maksymalna prędkość to 201 km/h. Sportage z automatyczną skrzynią emituje 166 g/km, a średnio spala 6,3 l/100 km. W mieście potrzebuje 7,9 l/100 km, zaś poza nim 5,3 l/100 km.
Hyundai Santa Fe
Santa Fe mierzy równe 4700 mm długości i jest jednym z największych SUV-ów na rynku. Najmocniejsza wersja rozpędza się maksymalnie do 203 km/h dzięki silnikowi Diesla 2.2 CRDi o mocy 200 KM i momencie obrotowym 440 Nm. Samochód z automatyczną, 6-stopniową skrzynią biegów potrzebuje do osiągnięcia 100 km/h 9,6 s. Motor emituje średnio 174 g/km CO2 i zużywa 6,6 l/100 km ON.
W mieście auto potrzebuje 7,6 l/100 km, zaś poza nim 6 l/100 km. Warto zauważyć, że auto to, podobnie jak KIA, na innych rynkach oferowana jest z bardzo mocnymi, turbodoładowanymi silnikami benzynowi 2.0 Theta II osiągającym moc nawet 264 KM. Szkoda, że nie są oferowane w Polsce.
Nissan X-Trail
Nissan X-Trail z silnikiem Diesla 2.0 dCi ma moc 177 KM i moment obrotowy 380 Nm. Motor z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail rozpędza auto maksymalnie do 196 km/h, a osiągnięcie setki zajmuje 10 s.
Najmocniejszy silnik japońskiego SUV-a z automatyczną skrzynią CVT Xtronic i napędem All Mode 4×4-i spala średnio 6 l oleju na 100 km, w mieście 6,6 l, zaś na trasie 5,6 l. Średnia emisja dwutlenku węgla to 158 g/km. SUV Nissana mierzy 4,64 m długości.
Honda CR-V
Mierząca 4605 mm Honda wyposażona w 1,6-litrowy silnik Diesla i-DTEC ma moc 160 KM i moment obrotowy 350 Nm. Opcjonalnie współpracuje z nim 9-stopniowa przekładnia automatyczna.
Maksymalna prędkość tego samochodu w tej wersji to 197 km/h, zaś do 100 km/h rozpędza się w 10,4 s. Samochód spala w mieście 6 l paliwa na 100 km, poza miastem 4,9 l, a średnio 5,3 l. Emisja CO2wynosi 139 g/km. Honda to jedno z największych aut w tym segmencie, a jej silnik 1.6 i-DTEC uważany jest za jedne z najbardziej oszczędnych na rynku. Ale moc 160 KM to nieco za słabo na tle Kugi czy Santa Fe.
dlaczego we wszystkich rankingach pomijają Subaru forester XT (241 KM – 2 litrowy boxer benzyna) – rewelacyjny samochód