Audi RS 5 Coupe i Sportback z 2020 roku modelowego, przeszły lifting. Co się zmieniło? Jak poznać RS 5 po faceliftingu? Czym wyróżnia się odświeżony model? Oto garść informacji od producenta na temat nowego Audi RS5, którego modernizacja miała związek z obchodami 25 rocznicy stworzenia linii RS.
Audi RS 5, zwłaszcza w wersji Sportback, to auto o nie tylko sportowym charakterze, ale i całkiem wygodny pojazd do jazdy na co dzień. Wbrew pozorom zapewnia wysoki komfort jazdy i świetne wyciszenie kabiny, a przy tym zmieszczą się w nim także osoby o wzroście ok. 185 cm i to nawet w drugim rzędzie siedzeń. Nie brakuje też nowoczesnego wyposażenia i przestronnego bagażnika, a całość okraszają wysokiej jakości materiały wykończeniowe. Audi postanowiło jednak odświeżyć ten model i wprowadzić w nim kilka zmian. Zobacz po czym można poznać Audi RS 5 po faceliftingu.
Audi RS 5 po faceliftingu
Wyraźnie zmiany w stylizacji zewnętrznej widać zarówno w RS 5 Coupe jak i Sportback. Osłona chłodnicy Singleframe stała się szersza i bardziej płaska. W ten sposób nawiązuje ona do stylu „większych braci” czyli Audi RS 6 i RS 7. Otwory wentylacyjne nad grillem Singleframe mają nawiązywać do kultowego Audi Sport quattro z 1984 roku, a sportowego sznytu mają dodawać poszerzone o 40 milimetrów nadkola. Opcjonalne, diodowe reflektory matrycowe z laserowym światłem Audi posiadają przyciemnione ramki, które wyraźnie odróżniają dwie wersje RS od podstawowego modelu A5. Z kolei potężne, mocno wyprofilowane wloty powietrza po bokach otrzymały nowy, pięciokątny wygląd.
Przeprojektowane zostały również strefy progów oraz wkładka dyfuzora w tyle pojazdu. Pakiety stylistyczne w kolorach błyszczącej czerni, matowego aluminium i karbonu, mają nadać autu zindywidualizowanego wyglądu. Cztery pierścienie i logo RS na życzenie również mogą być czarne. Do palety kolorów dodano dwie nowe barwy: niebieską Turbo i czerwoną Tango. Wersja Coupe ma teraz karbonowy dach o strukturze włókna węglowego, obniżający masę pojazdu o prawie cztery kilogramy.
Wnętrze Audi RS 5 po liftingu
Poziome linie i ciemne kolory zdominowały wnętrze odświeżonego Audi RS 5. Sportowe fotele RS standardowo pokryte są Alcantarą i skórą lub opcjonalnie w całości skórą Finenappa. Pakiet stylistyczny RS z czerwonymi lub szarymi akcentami jest również dostępny na życzenie. Niektóre elementy wnętrza: kierownica, dźwignia zmiany biegów czy oparcia kolan, pokryte są Alcantarą z czerwonymi lub szarymi, kontrastowymi przeszyciami.
Niestety, nie każdemu przypadnie do gustu częściowe odejście od analogowych przycisków i pokręteł. Nowa koncepcja obsługi obu wersji RS 5 skoncentrowana jest wokół 10,1-calowego ekranu MMI touch display. Duży, doczepiony do kokpitu ekran z funkcją akustycznej reakcji zwrotnej, zwrócony jest delikatnie w stronę kierowcy. Jeśli samochód wyposażony jest w najwyższą wersję systemów infotainment, system MMI navigation plus, ekskluzywny widok ekranu RS daje kierowcy wgląd w temperaturę układu napędowego, w przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne, w mechanizm różnicowy quattro sport oraz w ciśnienie i temperaturę opon.
W opcjonalnym wirtualnym kokpicie umieszczonym przed kierowcom w miejscu tradycyjnych zegarów (przekątna ekranu: 12,3 cala), kierowca wybierać może różne wersje wyglądu ekranu. Jeden z nich to ekran RS wyświetlający skalę prędkości obrotowej w postaci kąta, w którego wnętrzu znajduje się wskaźnik zmiany biegów. Gdy prowadzący pojazd naciśnie przycisk RS MODE na kierownicy, wybrać może jeden z dwóch zindywidualizowanych trybów RS. Wtedy też włącza się ekran RS, pokazując np. maksymalne wartości siły przeciążenia g. Opcjonalny wyświetlacz informacji na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up display, wyposażony został w specjalną grafikę RS.
Audi RS 5 po liftingu ma ten sam silnik
Ogromna siła, wysoka moc wyjściowa i maksymalna wydajność: silnik 2.9 TFSI biturbo V6, serce modelu RS 5, wytwarza moc 331 kW (450 KM) i dostarcza 600 Nm momentu obrotowego dostępnego już przy 1900 obr./min. Obie wersje modelowe od 0 do 100 km/h przyspieszają w 3,9 sekundy i na żądanie mogą rozpędzić się do 280 km/h.
Za zmianę biegów odpowiada ośmiobiegowa, automatyczna przekładnia tiptronic, która przenosi moc silnika na wszystkie cztery koła. Kierowca może samodzielnie zmieniać biegi przy pomocy nowych, większych, aluminiowych manetek przy kierownicy. Układ napędowy quattro, niezależnie od warunków atmosferycznych, ma zapewniać obu wersjom RS 5 dodatkową ilość trakcji, dynamiki i stabilności. Dzięki opcjonalnemu, sportowemu mechanizmowi różnicowemu tylnej osi rozdzielającemu aktywnie moment napędowy pomiędzy tylnymi kołami, prowadzenie auta staje się jeszcze bardziej sportowe.
Audi RS 5 i jego zawieszenie
Obie wersje Audi RS 5 standardowo wyposażone są w twarde zawieszenie RS sport. Opcjonalnie dostępne jest sportowe zawieszenie RS sport plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy DRC oraz z kontrolą stabilizacji nadwozia. Zawieszenie to bazuje na stalowych sprężynach oraz na regulowanych w trzech stopniach amortyzatorach, połączonych ze sobą po przekątnej przewodami olejowymi i centralnym zaworem. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, zawory regulują przepływ oleju w amortyzatorze osadzonego dodatkowo na sprężynie koła przedniego toczącego się po zewnętrznym łuku. Technika ta wzmacnia amortyzację koła i redukuje wszelkie wychylenia pojazdu na boki i tzw. nurkowanie. Pozwala to pojazdowi jeszcze lepiej trzymać się drogi i poprawia jakość prowadzenia.
Standardowo montowany system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, oprócz znanych już trybów comfort, auto i dynamic, oferuje dwa zupełnie nowe tryby: RS1 i RS2. Po ustawieniu przez kierowcę właściwości obu trybów (w zależności od osobistych preferencji) i zapisaniu ich w pamięci auta, można je włączyć bezpośrednio za pomocą przycisku „RS MODE” na kierownicy, bez konieczności ponownego uruchamiania systemu MMI touch. Audi drive select ma dostęp do ważnych danych elementów technicznych, takich jak silnik, skrzynia biegów, amortyzatory, układ kierowniczy, sportowy dyferencjał i dźwięk silnika.
Zobacz: Real Madryt ma nowe auta od Audi! Które modele wybrali piłkarze?
Odmłodzone Audi RS 5 wyposażone jest standardowo w felgi 19-calowe. Nowe felgi 20-calowe dostępne są na życzenie. Występują one w trzech wariantach, z których jeden jest malowany w całości na błyszczącą czerń, a drugi na matowy brąz. W standardowym układzie hamulcowym stalowe tarcze obejmowane są przez zaciski pomalowane na czarno lub na czerwono. Alternatywnie, dla osi przedniej Audi oferuje tarcze ceramiczne z dodatkiem włókien węglowych. W tym wypadku zaciski mogą być szare, czerwone lub niebieskie.
Zobacz: Oto nowe Audi RS6! Potężna moc, świetne osiągi i skrętna tylna oś!
Ładnie z profilu się prezentuje rs5