77 Rajd Polski za nami. Działo się sporo, kierowcy nie zawiedli, a wyniki pokazały, że mamy nadal wielu utalentowanych rajdowców. Mazurskie szutry były miejscem niesamowitego spektaklu, w którym kierowcy i ich maszyny mogli pokazać swój kunszt i możliwości. Szkoda, że całej tej fantastycznej atmosferze towarzyszyły problemy organizacyjne.
77. edycja Rajdu Polski, obchodzącego w tym roku swoje stulecie, odbyła się w dniach 18-20 czerwca. Zawody z bazą w Mikołajkach stanowiły inauguracyjną rundę Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC), a także drugą rundę ProfiAuto Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP). Łącznie zgłosiły się aż 102 załogi, w tym 44 dysponujące rajdówkami Rally2/R5, czyli najszybszymi i najbardziej zaawansowanymi konstrukcjami dopuszczonymi do startów RSMP i FIA. Zawodnicy i ich piloci do pokonania mieli osiem odcinków specjalnych o łącznej długości 133 km. Dojazdy do tych odcinków to 367 km, co łącznie daje ponad pół tysiąca kilometrów w rajdówce w ciągu trzech dni!
77 Rajd Polski – wyniki lepsze niż organizacja
Jeżeli chodzi o kierowców, ich pilotów oraz auta – REWELACJA! Niezwykle szybkie, wymagające pełnej koncentracji trasy usytuowane w malowniczych mazurskich krajobrazach – BOMBA! Zabezpieczenie rajdu, czyli osoby w pomarańczowych kamizelkach z napisem SAFETY stanęli na wysokości zadania dbając o bezpieczeństwo – SZACUNEK za waszą ciężką pracę podczas tego rajdu!
Niestety organizacja rajdu oraz kibice – wiele do poprawy (delikatnie mówiąc). Poświęcimy temu oddzielny artykuł. Póki co, zapraszamy na relację z 77. Rajdu Polski.
77 Rajd Polski – wyniki piątek
Rajd zaczął się w piątek od odcinka kwalifikacyjnego, na którym najszybciej pojechali odpowiednio Lukyanuk Alexey / Arnautov Alexey (Citroën C3 Rally2) 1:47.425, za nim Mikkelsen Andreas / Fløene Ola (Škoda Fabia Rally2 evo) 1:48.324 i na trzeciej pozycji Marczyk Mikołaj / Gospodarczyk Szymon (Škoda Fabia Rally2 evo) 1:48.473.Ta trójka zakończyła rajd w identycznej kolejności w klasyfikacji generalnej całego rajdu.
Tego samego dnia po kwalifikacjach, zawodnicy rywalizowali w pierwszym odcinku specjalnym Mikołajki Arena na torze w Mikołajkach, który w ERC najszybciej przejechała Rosyjska załoga Lukyanuk/ Arnautov 1:49.2, za nią Irlandczycy Breen Craig / Nagle Paul (Hyundai i20 R5) 1:49.8, a na trzecim miejscu Niemcy Kreim Fabian / Christian Frank (Volkswagen Polo GTI R5).
Natomiast w RSMP najszybciej pojechała załoga Chuchała Wojciech / Rozwadowski Sebastian (Škoda Fabia Rally2 evo) 1:49.9, za nimi Płachytka Sylwester / Nowaczewski Jacek (Škoda Fabia Rally2 evo) z czasem 1:51.1, na trzecim miejscu załoga Orlen Teamu Wróblewski Kacper / Wróbel Jakub (Škoda Fabia Rally2 evo) 1:51.2. Na tym zakończyło się piątkowe ściganie.
77 Rajd Polski – wyniki sobota
Zawodnicy wrócili do rywalizacji w sobotni poranek. Do przejechania mieli dwukrotnie odcinki specjalne: Świętajno, Olecko i Wieliczki, a na deser prawdziwa gratka dla kibiców, których wpuszczono w ilości 450, czyli podobnie jak w piątek, Mikołajki Arena. Łączna długość sobotniego etapu to ponad 130 km, nie licząc dojazdówek! Załoga Gryazin Nikolay / Aleksandrov Konstantin (Volkswagen Polo GTI R5) wygrała pięć pierwszych odcinków z siedmiu zaplanowanych na sobotę i tym samym, uzyskali ogromną przewagę nad resztą stawki. Zajmujący drugie miejsce duet Lukyanuk/ Arnautov tracił do liderów aż 40,5 s.
Niestety marzenia Gryazina o drugiej wygranej w Rajdzie Polski prysnęły po siódmym oesie. Na drugim przejeździe najdłuższej w rajdzie próby Wieliczki (28,7 km), Rosjanin przebił i kompletnie zniszczył dwie przednie opony. Nie przewidział takiej sytuacji i zabrał do bagażnika jedno koło zapasowe. Przepisy są bezwzględne i zabraniają jazdy do serwisu, jeżeli samochód nie ma opon na wszystkich czterech kołach, dla tego na nieszczęście dla widowiska ta szybka załoga musiała wycofać się z rywalizacji. OS8 Mikołajki Arena wygrała Polska załoga Chuchała / Rozwadowski, którzy z łącznym czasem 1:12:09.6 po ośmiu odcinkach specjalnych w sobotę wieczorem zajmowali bardzo dobre czwarte miejsce w ERC. Niestety przez problemy z silnikiem zakończyli rajd na siódmej pozycji.
Trzecie miejsce również dla naszych, czyli dla załogi Orlen Teamu Marczyk/Gospodarczyk 1:11:38.8, drugie miejsce dla Norwegów Mikkelsen/Fløene (Škoda Fabia Rally2 evo) 1:10:52.9, a na prowadzenie wyszła załoga Lukyanuk/Arnautov z łącznym czasem 1:10:23.2. Na początku czwartego odcinka specjalnego Wieliczki, załoga zajmująca 3 miejsce w RSMP Kasperczyk/ Syty jadąca Volkswagenem Polo GTI, zaliczyła potężne dachowanie, lecąc przez przód auta. Wyglądało to groźnie, na szczęście załodze nic się nie stało, a po zmianie koła udało im się ukończyć odcinek i dojechać na serwis, gdzie mechanicy naprawili auto i ta sympatyczna załoga była w stanie dalej rywalizować. Nie był to niestety jedyny wypadek na odcinku Wieliczki. Drugi wypadek był już bardzo poważny, niestety z udziałem kibiców. Węgierska załoga Érdi jun. Tibor / Csökő Zoltán (Mitsubishi Lancer Evo X) wylądowała po niewielkim skoku z hopki tracąc panowanie nad samochodem. Wypadli z trasy a rozpędzone auto wjechało w grupkę kibiców. Dwoje z nich, mężczyzna i kobieta nie zdążyło uciec. Kobietę w ciężkim stanie przewieziono do szpitala w Suwałkach, a mężczyznę do szpitala w Ełku. Nie mamy informacji jaki jest ich stan zdrowia teraz. W RSMP z prowadzenia po sobocie cieszyli się Marczyk / Gospodarczyk. Na drugim miejscu Chuchała / Rozwadowski a na trzecim Grzyb Grzegorz / Poradzisz Michał (Škoda Fabia Rally2 evo).
77 Rajd Polski – wyniki niedziela
W niedzielę po przejechaniu dwukrotnie dwóch odcinków specjalnych Mikołajki Max i Gmina Mrągowo, rajdówki kierowały się w stronę finalnego odcinka na ulicy Karowej w Warszawie, zahaczając po drodze o Przasnysz, gdzie organizatorzy zrobili odcinek specjalny chyba po to, aby ta podróż z Mrągowa do Warszawy nie była zbyt nudna. Tego dnia OSów było niespełna 70 km, a dojazdówek ponad 300 km! Przy takim upale, jazda w aucie rajdowym bez klimatyzacji, gdzie temperatura dochodzi nawet do 70 stopni Celcujsza, nie należy do najprzyjemniejszych.
Warszawski, legendarny odcinek specjalny na ul. Karowej w klasyfikacji ERC wygrali Breen / Nagle drugie miejsce dla Marczyk / Gospodarczyk, trzecie Lukyanuk/ Arnautov. Lubiak Maciej / Dachowski Grzegorz (Hyundai i20 R5) nie ustrzegli się błędu i na śliskiej kostce zaliczyli dachowanie kończąc rajd na betonowej barierze. W RSMP na Karowej najszybciej pojechali Marczyk / Gospodarczyk, tuż za nimi Grzyb / Poradisz i na trzecim miejscu Wróblewski / Wróbel.
Klasyfikacja generalna ERC:
- Lukyanuk Alexey / Arnautov Alexey (Citroën C3 Rally2) 1:48:31.3
- Mikkelsen Andreas / Fløene Ola (Škoda Fabia Rally2 evo) 1:48:49.7
- Marczyk Mikołaj / Gospodarczyk Szymon (Škoda Fabia Rally2 evo) 1:50:26.0
- Solans Nil / Martí Marc (Škoda Fabia Rally2 evo) 1:51:37.5
- Herczig Norbert / Ferencz Ramón (Škoda Fabia Rally2 evo) 1:52:16.1
Klasyfikacja generalna RSMP:
- Marczyk Mikołaj / Gospodarczyk Szymon (Škoda Fabia Rally2 evo) 1:50:26.0
- Chuchała Wojciech / Rozwadowski Sebastian (Škoda Fabia Rally2 evo) 1:52:27.3
- Grzyb Grzegorz – Poradzisz Michał (Škoda Fabia Rally2 evo) 1:53:14.4
- Chwietczuk Adrian / Baran Jarosław (Škoda Fabia Rally2 evo) 1:53:21.5
- Kasperczyk Tomasz – Syty Damian (Volkswagen Polo GTI R5) 1:55:36.0
Dodaj komentarz