Jeśli silnik bierze olej, winna temu może być zapchana odma. Tym bardziej, jeśli widoczne jest też dymienie z wydechu. Proces ten jest często spotykany m.in. w silniku 1.2 Puretech, gdzie odma powoduje m.in. spalanie oleju silnikowego i poważne problemy z pracą jednostki napędowej.
Mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że uszkodzona odma może powodować szereg problemów, mylnie przypisywanym inny usterkom auta. W rezultacie wykonują oni zbędne naprawy, które nie usuwają źródła problemu. Jednym z kluczowych przykładów jest nadmierne zużycie oleju przez silnik, na które może mieć wpływ m.in. zapchana lub uszkodzona odma. Jak to możliwe? Omówimy to na przykładzie samochodu Peugeot 2008 wyposażonego w motor 1.2 PureTech, który trafił do nas na warsztat z problemem nadmiernego poboru oleju.
Jak zbudowana jest odma?
Konstrukcja tłokowego silnika spalinowego wymusiła opracowanie odmy olejowej, którego rolą jest odpowietrzanie skrzyni korbowej. Z początku w tym celu używano nawet korka wlewu oleju wyposażonego w specjalny zawór, który na skutek ciśnienia generowanego przez gazy powstające w silniku, unosił się i wypuszczał powietrze na zewnątrz motoru. Sęk w tym, że miało to przełożenie na emisję substancji ropopochodnych do atmosfery, więc szybko usprawniono odmę i przekierowano gazy do kolektora dolotowego.
Zobacz: Przedmuchy w silniku – jak można to naprawić?
Ale mgła olejowa dostająca się do dolotu i komór spalania powodowała szereg problemów, w tym ze spalaniem tego oleju na czele, dlatego odmę trzeba było wyposażyć w separator oleju. A dla bycie jeszcze bardziej „eko”, odma zyskała jeszcze m.in. zawór PCV a nawet podgrzewacz separatora, aby olej ściekał nawet zimą do miski. W rezultacie konstrukcja odmy stała się bardzo skomplikowana, zawodna, a zapchanie odmy doprowadza do kłopotliwych ze zdiagnozowaniem awarii.
Odma a branie oleju przez silnik
Z czasem odma przestaje być drożna, ulega uszkodzeniu i przestaje należycie odprowadzać gazy ze skrzyni korbowej i pojawią się problemy. Jednym z nich jest fakt, że silnik zaczyna brać olej. Dlaczego? Ciśnienie, które powstaje w wyniku pracy tłoków w połączeniu z przedmuchami do skrzyni korbowej powoduje, że gazy wędrują do odmy. Jeśli separator oleju jest nieszczelny, to gazy te dostają się wraz z olejem do układu dolotowego, a potem do cylindrów. Dochodzi zatem do spalania oleju silnikowe, a silnik zaczyna kopcić.
W normalnej sytuacji separator powinien zablokować olej przed dostawaniem się do dolotu i spowodować, że olej będzie ściekał po jeździe przez odmę do miski olejowej. Gdy tak się nie dzieje jednostka napędowa zaczyna przepalać mieszankę paliwowo-powietrzną wraz z olejem (mgiełką). A to przekłada się na kolejnej problemy, jak np. nagar na denku tłoka, zwłaszcza w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny, czy zapychanie się filtra cząstek stałych.
Odma a wycieki oleju z silnika
Ale objawy zapchanej odmy to także wycieki oleju z silnika. Jak to możliwe? Otóż ciśnienie generowane przez gazy na skutek pracy układu korbowo-tłokowego muszą mieć ujście poprzez odmę. Jeśli odma przestaje być drożna lub jej wydatek jej zbyt mały, powietrze próbuje znaleźć ujście. Robi to przez najsłabsze elementy czyli … gumowe czy silikonowe uszczelnienia. Zapchana odma powodować może zatem wycieki oleju z miski olejowej albo uszczelnień wału korbowego przy kole zamachowym. Dlatego zasada jest prosta.
Wyciek oleju z miski powinna poprzedzać kontrola stanu odmy, w tym jej separatora. W przypadku niektórych modeli odm separator pozwala na jego czyszczenie. W takim przypadku warto skontrolować czy udrożnienie separatora ogranicza wycieki z miski olejowej. Jeśli tak, rozwiązanie problemu jest oczywiste. Wymiana odmy to spory wydatek, może ona kosztować nawet kilka tysięcy złotych, w zależności od konstrukcji. Ale na rynku zdarzają się też wysokiej jakości zamienniki, które często mają poprawioną konstrukcję względem oryginalnej części.
Zobacz: Płukanka do silnika – jak ją stosować?
Płukanki chyba nie powinno się stosować w tych silnikach chyba, że bezpośrednio przed wymianą rozrządu.
Witam.
Właśnie mam problem z tym silnikiem. 100 tys km i w zimie po dłuższym postoju , żre mi olej .
Dziwne to że żre na krótkich odcinkach i przy częstych rozruchach.
Na trasie ok 800km i parę rozruchów zabrał góra 1 podziałkę. ok. setkę oleju. Prędkość na trasie min 120 bez eko jazdy.
Myślałem że to uszczelniacze zaworowe, tyle że dymek idzie zazwyczaj po jeździe z hamowaniem silnikiem…mieszkam w górach .
Wychodzi że to pierścienie . Jak to zdiagnozować?
jeśli po użyciu pianki np. Antykoks do nagaru, poprawionej jeszcze płukanką, nie będzie poprawy, albo wręcz pogorszenie, to zapewne pierścienie. Na krótkich trasach zapewne mocno miesza się też olej z benzyną, która potem odparowuje w trasie, olej ulga degradacji i jeszcze szybciej znika.