REKLAMA

Czy uszkodzona odma może powodować branie oleju przez silnik?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 22 lipca 2024
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jeśli silnik bierze olej, winna temu może być zapchana odma. Tym bardziej, jeśli widoczne jest też dymienie z wydechu. Proces ten jest często spotykany m.in. w silniku 1.2 Puretech, gdzie odma powoduje m.in. spalanie oleju silnikowego i poważne problemy z pracą jednostki napędowej.

Mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że uszkodzona odma może powodować szereg problemów, mylnie przypisywanym inny usterkom auta. W rezultacie wykonują oni zbędne naprawy, które nie usuwają źródła problemu. Jednym z kluczowych przykładów jest nadmierne zużycie oleju przez silnik, na które może mieć wpływ m.in. zapchana lub uszkodzona odma. Jak to możliwe? Omówimy to na przykładzie samochodu Peugeot 2008 wyposażonego w motor 1.2 PureTech, który trafił do nas na warsztat z problemem nadmiernego poboru oleju.

Jak zbudowana jest odma?

Konstrukcja tłokowego silnika spalinowego wymusiła opracowanie odmy olejowej, którego rolą jest odpowietrzanie skrzyni korbowej. Z początku w tym celu używano nawet korka wlewu oleju wyposażonego w specjalny zawór, który na skutek ciśnienia generowanego przez gazy powstające w silniku, unosił się i wypuszczał powietrze na zewnątrz motoru. Sęk w tym, że miało to przełożenie na emisję substancji ropopochodnych do atmosfery, więc szybko usprawniono odmę i przekierowano gazy do kolektora dolotowego.

Zobacz: Przedmuchy w silniku – jak można to naprawić?

Ale mgła olejowa dostająca się do dolotu i komór spalania powodowała szereg problemów, w tym ze spalaniem tego oleju na czele, dlatego odmę trzeba było wyposażyć w separator oleju. A dla bycie jeszcze bardziej „eko”, odma zyskała jeszcze m.in. zawór PCV a nawet podgrzewacz separatora, aby olej ściekał nawet zimą do miski. W rezultacie konstrukcja odmy stała się bardzo skomplikowana, zawodna, a zapchanie odmy doprowadza do kłopotliwych ze zdiagnozowaniem awarii.

Odma a branie oleju przez silnik

Z czasem odma przestaje być drożna, ulega uszkodzeniu i przestaje należycie odprowadzać gazy ze skrzyni korbowej i pojawią się problemy. Jednym z nich jest fakt, że silnik zaczyna brać olej. Dlaczego? Ciśnienie, które powstaje w wyniku pracy tłoków w połączeniu z przedmuchami do skrzyni korbowej powoduje, że gazy wędrują do odmy. Jeśli separator oleju jest nieszczelny, to gazy te dostają się wraz z olejem do układu dolotowego, a potem do cylindrów. Dochodzi zatem do spalania oleju silnikowe, a silnik zaczyna kopcić.

Zapchana odma olejowa może doprowadzić do takich problemów jak branie oleju przez silnik, dymienie z układu wydechowego a nawet … uszkodzenie turbo.

W normalnej sytuacji separator powinien zablokować olej przed dostawaniem się do dolotu i spowodować, że olej będzie ściekał po jeździe przez odmę do miski olejowej. Gdy tak się nie dzieje jednostka napędowa zaczyna przepalać mieszankę paliwowo-powietrzną wraz z olejem (mgiełką). A to przekłada się na kolejnej problemy, jak np. nagar na denku tłoka, zwłaszcza w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny, czy zapychanie się filtra cząstek stałych.

Odma a wycieki oleju z silnika

Ale objawy zapchanej odmy to także wycieki oleju z silnika. Jak to możliwe? Otóż ciśnienie generowane przez gazy na skutek pracy układu korbowo-tłokowego muszą mieć ujście poprzez odmę. Jeśli odma przestaje być drożna lub jej wydatek jej zbyt mały, powietrze próbuje znaleźć ujście. Robi to przez najsłabsze elementy czyli … gumowe czy silikonowe uszczelnienia. Zapchana odma powodować może zatem wycieki oleju z miski olejowej albo uszczelnień wału korbowego przy kole zamachowym. Dlatego zasada jest prosta.

Zapchana odma może powodować wycieki oleju z silnika. Najczęściej z miski olejowej lub uszczelnień wału.  

Wyciek oleju z miski powinna poprzedzać kontrola stanu odmy, w tym jej separatora. W przypadku niektórych modeli odm separator pozwala na jego czyszczenie. W takim przypadku warto skontrolować czy udrożnienie separatora ogranicza wycieki z miski olejowej. Jeśli tak, rozwiązanie problemu jest oczywiste. Wymiana odmy to spory wydatek, może ona kosztować nawet kilka tysięcy złotych, w zależności od konstrukcji. Ale na rynku zdarzają się też wysokiej jakości zamienniki, które często mają poprawioną konstrukcję względem oryginalnej części.

Zobacz: Płukanka do silnika – jak ją stosować?

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Daily DriverMichał Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Michał
Gość
Michał

Witam.
Właśnie mam problem z tym silnikiem. 100 tys km i w zimie po dłuższym postoju , żre mi olej .
Dziwne to że żre na krótkich odcinkach i przy częstych rozruchach.
Na trasie ok 800km i parę rozruchów zabrał góra 1 podziałkę. ok. setkę oleju. Prędkość na trasie min 120 bez eko jazdy.
Myślałem że to uszczelniacze zaworowe, tyle że dymek idzie zazwyczaj po jeździe z hamowaniem silnikiem…mieszkam w górach .
Wychodzi że to pierścienie . Jak to zdiagnozować?

Aktualności